پایان۲۵۲ روز تحصن نسرین ستوده

دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴، تحصن ۸ ماه و نیمه ی نسرین ستوده و همراهانش، در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران، با لغو ممنوعیت ۳ ساله ی نسرین ستوده از وکالت دادگستری از سوی دادگاه انتظامی کانون وکلای مرکز و کاهش آن به ۹ ماه، پایان یافت.

به نوشته ی ایران گلوبال، در روز پایانی تحصن نسرین ستوده و همراهان او درگیری هایی میان همایشگران و مأموران امنیتی رژیم روی داده است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و کنشگر حقوق بشر، در مهر ماه ۱۳۹۳ از سوی دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز به ۳ سال محرومیت از شغل وکالت دادگستری محکوم شده بود. در پی این حکم، نسرین ستوده تحصن نامحدودی را در برابر ساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران آغاز کرد.

آخرین روز تحصن نسرین ستوده در کنار همراهانش

آخرین روز تحصن نسرین ستوده در کنار همراهانش

در مدت تحصن ۸ ماه و نیمه ی نسرین ستوده  در برابر کانون وکلا هزاران تن از ایرانیان در این تحصن شرکت کرده، از خواست های ستوده پشتیبانی کردند.

با کاهش مدت محرومیت نسرین ستوده  از ۳ سال به ۹ ماه، این وکیل دادگستری قانوناً  خواهد توانست از چند روز دیگر  کار خود را در دفاع از حقوق مدنی و سیاسی ایرانیان از سر گیرد.  از این نگاه، تحصن نسرین ستوده  و همراهانش در برابر رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی به پیروزی مهمی دست یافته است.

گزارش “حق کار، حق دگراندیشان” از روز پایانی تحصن نسرین ستوده و همراهان او چنین است:

سرانجام پس از ۲۵۲ روز ماراتن اعتراضی به ممنوعیت کار دگراندیشان، تحصن نسرین ستوده و یاران‌اش در محاصره‌ی کامل انواع نیروهای امنیتی و انتظامی پایان یافت. با شکستن حکم نسرین ستوده وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی، عقیدتی و نوجوانان محکوم به اعدام و کاهش این حکم از ۳ سال به ۹ ماه، امروز دوشنبه هشتم تیر ماه دهها تن از فعالان و چهره‌های مدنی، سیاسی و شهروندان از تهران و شهرهای مختلف با حضور گسترده در مقابل کانون وکلا گرد هم آمدند.

از ساعات ابتدایی، نیروهای امنیتی ـ انتظامی با انواع دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری سعی در ایجاد رعب و وحشت در بین شرکت کنندگان داشتند. گوشی افرادی را که اقدام به عکسبرداری می‌کردند بلافاصله ضبط می کردند. یکی دو نفر بازداشت شده بودند که با تلاش دکتر فریبرز رییس دانا و دیگر همراهان آزاد شدند.

ماموران پلاکاردهای خانواده‌های زندانیان سیاسی حاوی عکس فرزندان‌شان را با هجوم‌شان از دست آنها گرفتند.

یکی از ماموران امنیتی با لباس شخصی وارد حریم کانون شده، میز و صندلی نگهبانان کانون را که متعلق به وکلا بوده و با هزینه‌ی آنها خریداری شده به طور غیرقانونی اشغال و از آنجا با نیروهای اطراف در ارتباط بود.

به دلیل سنگینی جو امنیتی قرار شده بود مراسم یک ساعت زودتر تمام شود و با بی‌طاقتی نیروهای امنیتی می‌رفت که اوضاع بدتر و بدتر شود. بردباری دوستان شرکت کننده این امکان را فراهم کرد که نسرین ستوده، دکتر محمد ملکی و رضا خندان دقایق کوتاهی با شرکت کنندگان سخن بگویند.

سرانجام در ساعت ۱۱ پایان تحصن اعلام و از شرکت کنندگان خواسته شد محل تحصن را ترک کنند.

Nasrin-sotoodeh-1

شادی صدر، وکیل و همکار نسرین ستوده، در صفحه ی فیس بوکش در این باره نوشت:

امروز، مراسم پایانی تحصن نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری با وجود فشارهای نیروهای امنیتی برگزار شد. پیروزی مقاومت ستوده و معدودی فعالان مدنی که در “۲۵۲ روز ماراتن اعتراضی به ممنوعیت کار دگراندیشان” همراه او بودند، ستودنی و حاوی درس های زیادی است اگر بخواهیم یاد بگیریم. اما به همراه این دستاورد، یک از دست دادن هم می آید: از دست دادن تنها فضای عمومی که به طور مستمر از سوی دگراندیشان در تمام ماه های گذشته، خلق و اشغال شده بود. جایی که خیلی ها، فضایی می یافتند تا پلاکاردهای حق خواهی خودشان را بالا ببرند، حالا دیگر وجود ندارد. از فردا، جلو در کانون وکلا مطابق معمول می شود تنها محل رفت و آمد وکلایی که می خواهند تمبر مالیاتی باطل کنند یا مردم مستاصلی که مشاوره حقوقی می خواهند. درست برای ایجاد همین جای خالی، برای بستن همین اندک فضای عمومی موجود، برای پایان دادن به تنها شکل باقیمانده اعتراض خیابانی بود که پروانه وکالت ستوده را به او پس دادند. آیا جایی دیگر، روزی دیگر، در خیابانی دیگر، پلاکاردهای آنهایی که هنوز به حق خود نرسیده اند بالا خواهد رفت و برای ماه ها بالا خواهد ماند؟!