همزمان با اوج گرفتن برخورد با مفسدان اقتصادی، مقام رهبری نیز به میدان آمده و هر دو سایت اینترنتی مقام شامخ ولایت یعنی خامنه ای دات (بی) آر، و خامنه ای دات (نا) کام، نوشته اند: مبارزه با فساد از نان شب و حب صبح برای مقام رهبری واجب تر است واگر خاطرتان باشد دغدغه معذب له با صدور فرمان هشت ماده ای به اوج خود رسید.

هشت فرمانی که در اصل ده فرمان بوده، اما به خاطر تشابه با ده فرمان موسی کلیم الله، به هشت فرمان کاهش یافت. گویا از آسمان ندا آمده بود که: ای خِنگ الله مگر کسی مجبورت کرده از موسی کلیم الله تفلید نموده و خودت را قاطی کارهایی بنمایی که به تو مربوط نیست؟ و مقام شامخ ولایت جواب داده: ای پروردگار رحمان و رحیم، می خواهیم نام نیکی از خود به یادگار بگذاریم. و  رحمان پاسخ داده بود: بزرگترین عبادت برای تو همانا این است که دماغ ات را بالا بکشی و آستین عبایت را آلوده نسازی. اما اگر می خواهی فقط پز بدهی، جهنم ضرر، ده فرمان ات را هشت فرمان بکن چون بنده برگزیده ما موسی شاکی است.

جراید نوشته اند وقتی مقام رهبری، بله یا اوکی را از جناب رحمان گرفت، عزم خود را جزم کرده و وارد میدان شده و سایت های ایشان با شبیه سازی صحنه های جرم به صورت سوال و جواب به چگونگی برخورد با فساد و مفاسد افتصادی پرداخته اند.

money-cartoon-H3

***

۱- در برخورد با فساد اقتصادی چه نکاتی باید رعایت شود؟

ـ  اول پیشگیری، باید کاری بکنند که دست زیاد نشود. بعد درمان. دزدان و اختلاس گران را باید ببرند پیش روان شناس. شاید طرف در خانواده اختلاسگری رشد کرده و اختلاس در آن خانواده ارثی بوده و کودک درون طرف، از همان بچگی میل به اختلاس داشته. یا منیک دیپرشن دارد یعنی دوقطبی است. هم دوست دارد هاله نورش را دیگران ببینند و هم مملکت را بفروشد.

۲- فساد چه فایده هایی برای کشور و نظام دارد که رهبر همیشه توپ اش پر است و مدام بر طبل توخالی مبارزه با فساد می کوبد؟

ـ اولین فایده اش این است که بیت المال خالی می شود و بکش بکش بین مسئولان نظام خاتمه پیدا می کند و هر روز شاهد درگیری ها و گیس کشی های جناحی نخواهیم بود.

دومین فایده اش، پر شدن جیب مقامات است. بنابراین وقتی جیب مقامات پر شود به گشت و گذار و خرید در لندن و دبی و آنتالیا و مالزی خواهند پرداخت و از دخالت در زندگی مردم دست خواهند کشید و ملت خواهد توانست بدون فشار و استرس به زندگی خود بپردازد.

سومین فایده اش این است که دانه درشت ها به مسئولان نزدیک شده و حتی احتمال دارد با آنان فامیل شوند و این فرصت را به مسئولان خواهند داد که از نزدیک بر کارهای دانه درشت ها نظارت داشته باشند.

چهارم، وقتی لقمه حرام در میان مسئولان رواج پیدا کرد، قبح آن کلا از بین می رود و حساسیت جامعه نیز به آن کم می شود.

pakshir-golagha-1374

کاریکاتور از پاک شیر، هفته نامه گل آقا، ۱۳۷۴

فایده پنجمش این است که وقتی مدیران فاسد بشوند می روند در غرب خانه های چند میلیون دلاری می خرند و بازی را در زمین دشمن ادامه خواهند داد.

۳- برخورد نظام با آفتابه دزدان چگونه خواهد بود؟

یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام دراین سی و شش ساله، از بین بردن آفتابه دزدان و مبارزه مستمر با فرهنگ آفتابه دزدی بوده است. چرا که نظام کاری کرده که دیگر کسی به دزدی کمتر از هزار میلیارد رضایت نخواهد داد و مردم هم اگر  آفتابه دزد ببینند می دانند که نام نبرده ربطی به نظام ندارد و شاید هدفش بدنام کردن نظام باشد و به ریش اش خواهند خندید.

۴- نظام با  دزدان دکل نفتی چگونه برخورد خواهد کرد؟

عرض به حضور شما، بشر اولیه وقتی یک ماموت را می کشت، خبرش به سرعت در تمام جراید و رسانه های آن روزگار پخش می شد و سیل تبریکات از سراسر منظومه شمسی به زمین ارسال شده و جایزه ای در حد اسکار برای شکارچی ماموت داده می شد، اما سابقه نداشته در طول حیات کره زمین کسی بتواند چیزی را بدزدد که میلیونها برابر آدمیزادان وزن داشته باشد. دانشمندان سالها به به و چه چه می کردند و لیلی به لالای مورچه می گذاشتند که توانسته اند بال ملخی که هزار برابر خودشان وزن دارد را بلند کرده و به مورچه های دیگر بفروشند، اما اکنون برای اولین بار در تاریخ منظومه شمسی و میلیونها سال پس از تشکیل کمون های اولیه، آدمیزاد توانسته موجود عظیم الجثه ای را بدزدد و آن را طوری آب کند که آب از آب تکان نخورد. و شنیده شده که مورچه ها با شنیدن این خبر افسردگی شدید گرفته اند چون دانشمندان بی خیال مورچه ها شده و دکل دزدان را چسبیده اند و این دست آورد بزرگی برای نظام است.

۵- برخی ها معتقدند فسادهای رو شده و دادگاه هایی که برای این پرونده ها تشکیل می شود بخشی از یک فساد همه گیر است؟

ابدا اینگونه نیست چرا که اگر چنین بود تمام مسئولان کشوری و لشکری و ارزشی و ورزشی باید دستگیر می شدند. در حالی که تاکنون، فقط عده قلیلی انگشت نما شده اند. البته خدا بزرگ است و ما امیدواریم در آینده فساد فراگیر شده تا نتوانند کسی را بجرم فاسد بودن دستگیر کنند.

۶- مردم می گویند مبارزه با فساد یک امر سیاسی است و با هدف تصفیه حساب صورت می گیرد؟

مردم باید مواظب حرف زدنشان باشند ما در این ماموریت خدایی با کسی شوخی نداریم و اگر شده بضرب چوب و چماق و اعدام عدالت را برقرار خواهیم کرد. چون اگر موفق به برپایی عدالت نشویم یکی هزار میلیارد می دزدد و یکی ۱۲ هزار میلیارد و یکنفر هم مجبور می شود برای سیر کردن شکم زن و بچه اش فرودگاه با مخلفاتش را بفروشد.

۷- چرا رهبر عظیم الشان برای کنترل وضعیت نابسامان اقتصادی مداخله مستقیم نمی کنند؟

ـ هه هه هه، شأن! متوجه اید؟ شأن رهبر خیلی بالاتر ازاین حرفهاست و زیبنده نیست مقام رهبری راه بیفتند توی خیابان و فریاد بزند آی دزد آی دزد.

۸- آیا غربی ها در فساد پیشرو هستند؟

ـ عمرا، کل فساد فیفا ۲۲۰ میلیارد تومان بود تازه به ارز آزاد، در جامعه ما به یک چنین اختلاسی می خندند، اما وضعیت غرب به گونه ای است که آسمانخراش اش را می بینند اما فقیر و بیچاره را نمی بینند، اما در نظام اسلامی شما آسمان خراش اش را هم نمی بینید.

۹- آیا در نظام سابق هم به این درجه فساد بود؟

– خداییش خیر، در نظام پیشین فوقش چند تا سرهنگ و سرلشکر می دزدیدند، اما الان هم “درجه دارهای” نظام می دزدند هم بی درجه ها!

 

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com