بر اساس آخرین آمار ارایه شده توسط مسئولان اداره بررسی کننده تصادفات جاده ای و شهری در میان شهرهای مهم کانادا ۷ شهر بیشترین سهم تصادف را به خود اختصاص داده اند. از دلایلی که برشمرده شده می توان ترافیک سنگین، ساختار زیر بنایی جاده ای نادرست، کمبود خیابان های عریض در مناطق شلوغ و افزایش جمعیت شهری بدون اضافه شدن خیابان متناسب با نیاز نام برد. این شهرها عبارتند از:Farhad-Farsadi-n

۱- ونکوور، ۲-  تورنتو ،۳- اتاوا، ۴- مونترال،۵ – ادمونتون، ۶ – کبک، ۷- کلگری

در ادامه این گزارش تاکید شده که این روند در شهرهای یاد شده در سال های ۲۰۱۴ رشدی فزاینده داشته و ترافیک به صورت میانگین از ۷۹ ساعت به ۸۴ ساعت در ماه افزایش داشته است. جالب توجه است که شهر ونکوور در میان ۲۰ شهر پر ترافیک جهان قرار دارد.

این عوامل و مسایل جانبی دیگر دست به دست هم داده اند و باعث شدند که انتاریو (کلان شهر تورنتو و شهرهای اقماری) بالاترین حق بیمه اتومبیل را در میان همه مناطق کانادا داشته باشند. برای نمونه شهر برمپتون با جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر بیشترین حق بیمه اتومبیل را با متوسطی حدود سالی ۲۳۹۳ دلار به خود اختصاص داده است. بقیه شهرهای تورنتو بزرگ به قرار ذیل است:

 

Brampton – $۲,۳۹۳

Woodbridge – $۲,۳۴۲

Vaughan – $۲,۳۴۲

Toronto – $۲,۰۱۷

Mississauga – $۱,۹۹۸

Hamilton – $۱,۹۸۷

Thornhill – $۱,۸۸۴

Markham – $۱,۸۲۹

Richmond Hill – $۱,۷۵۵

Ajax – $۱,۷۱۸

البته موضوع دیگری که بر نرخ بیمه های اتومبیل تاثیرگذار است، ساختار دولتی و خصوصی بیمه اتومبیل هر ایالت کانادا است. بدانید اگر در ساسکاچوان یا مانیتوبا هستید قطعا حق بیمه بسیار کمتری را پرداخت می کنید چون دولت حامی شما است. بیمه اتومبیل در ایالات متفاوت بسیار مختلف است و از شرایط و مقررات متفاوتی بهره مند است.

۱ـ بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، ساسکاچوان و کبک همه از حمایت دولتی برخوردارند.

۲ـ بقیه ایالات همگی خصوصی بوده و از حمایت دولت های ایالتی بهره مند نیستند.

همواره در سال های اخیر یکی از توجهات دولت انتاریو به بیمه های اتومبیل معطوف شده و با تمامی تلاش خواسته اند تا در نرخ بیمه های یاد شده تقلیلی به وجود آورند که تا حدودی هم موفق بودند. اقلا برای سال جاری بایستی خیلی خوشبین بود که نه تنها حق بیمه ها رشدی ندارند بلکه برای رانندگان خوب و با سابقه حدود ۵ الی ۷ درصد دیگر شاهد کاهش خواهیم بود.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com