تا قبل از سال های ۱۹۲۰ که روش پاستوریزه کردن شیر رایج نبود، گروه بزرگی از مردم در سراسر دنیا عادت به مصرف شیر خام یا نجوشیده داشتند و در سال های اخیر طرفداران این نوع عادت غذایی با قدرتی زیاد مردم را تشویق می کنند که از مصرف شیرهای پاستوریزه دوری کنند. دلایل مهم این دسته از مردم این است که در موقع پاستوریزه کردن شیر مقدار زیادی از خواص غذایی شیر مانند ویتامین ها از دست می رود و در ضمن باکتری های مفید شیر که می توانند در بدن سبب سلامتی و بهزیستی شوند، از بین می روند.

در مقابل آن دسته ای که عقیده دارند که باید شیر به خوبی پاستوریزه شود می گویند که بدینوسیله عوامل عفونت زا و میکرب های خطرناک از بین رفته و عمر شیر طولانی تر می شود. در اینجا ما به چند و چون درگیری های این دو دسته توجهی نخواهیم کرد و به دنبال سیاست جلوگیری مصرف شیر خام می رویم.

اخیراً انجمن بین المللی لبنیات و شرکت های بزرگ شیر و لبنیات در آمریکا به سنای آمریکا فشار آورده اند که با وضع قانونی جدید مردم را از مصرف شیر خام دور سازند. این اقدام نه به خاطر سلامتی و بهزیستی مردم است، بلکه به خاطر زیر سلطه قرار دادن افرادی هستند که شیر خام به بازار عرضه می کنند و بازارشان را به هم می زنند. درست است که مصرف شیر خام گاهی باعث مسمومیت هایی در انسان مخصوصاً در کودکان و زنان باردار و شیرده و افراد مسن که دارای سیستم دفاعی ضعیف هستند، می شود، ولی این عادتی است که در حال حاضر شاید نصف جمعیت دنیا از آن پیروی می کنند و حتی در افراد تحصیل کرده این عادت در چند سال گذشته به شدت رواج پیدا کرده است. در حال حاضر در بعضی از ایالات آمریکا مردم می توانند شیر خام مصرف کنند اگر میزان آلودگی آن به میکرب های مخصوص زیاد بالا نباشد. در کانادا ایالت کبک تنها ایالتی است که درصد بالایی از مردم به مصرف شیر خام عادت دارند و سرسختانه با دولت و کمپانی های شیر پاستوریزه در جنگ و ستیز هستند که کاری به عادت غذایی شخصی آنها نداشته باشند. در بین عشایر ایران که بزرگترین تولیدکننده های محصولات شیر هستند، روش پاستوریزه کردن شیر وجود ندارد و سلامت هم هستند.

غذاهای مفید برای افراد دیابتی

طبق آمار جدید حدود ۲۳ میلیون نفر در آمریکا به بیماری قند نوع دو دچار هستند و هر ساله چند میلیون نفر به این آمار اضافه می گردد. تغذیه و عادات غذایی سالم نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری قند دارد. افرادی که به بیماری قند دچار هستند اگر رژیم مخصوص را رعایت نکنند نه تنها درمان بیماری در آنها موثر نخواهد بود، بلکه بروز عوارض جانبی را سریعتر می کند. بعضی از غذاها می توانند در کنترل قند خون و در نهایت در بهزیستی و سلامتی بیماران مبتلا به بیماری قند موثر باشند، که به طور خلاصه به چند نوع آن اشاره می شود:

ـ حبوبات مانند لوبیا و باقلا حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین و منیزیوم و فیبر می باشند و منظور نمودن نصف فنجان از این نوع غذا در رژیم غذایی روزانه نقشی مهم در سلامتی و بهزیستی بیمار خواهد داشت. حبوبات همچنین حاوی مقداری نشاسته هستند که با نشاسته غلات تفاوت دارند.

ـ فیبر رژیم غذایی سبب تقلیل قند خون می گردد و در ضمن کلسترول بد خون را کاهش می دهد که در بیماران دیابتی مسئله ای ست بسیار مهم و ضروری. سبزیجات و میوه جات و غلات و حبوبات بهترین منبع فیبر و سلولز هستند که باید به طور مرتب در رژیم غذایی بیمار دیابتی منظور گردند. مقدار توصیه شده فیبر حدود ۳۰ گرم در روز است.

ـ دانه های روغنی مانند بادام و پسته و فندوق و گردو به خاطر داشتن ویتامین E ، منیزیوم، فیبر و اسیدهای چرب امگا۳ بهترین غذاهایی هستند که بیمار  دیابتی را از بروز عوارض جانبی دور نگه می دارند و سیستم ایمنی او را قوی می کنند.

ـ پروتئین با کیفیت بالا مانند ماهی و دانه های روغنی ذکر شده در بالا اساس رژیم غذایی بیماران دیابتی است. پروتئین موجود در رژیم غذایی نقشی در چند و چون ترشح انسولین و عملکرد آن دارد. دوری از مصرف پروتئین در بیماران مبتلا به بیماری قند دردسرهایی را به وجود می آورد، البته نباید فراموش کرد که در مصرف همه این غذاها باید حد اعتدال را در نظر گرفت و زیاده روی نکرد. غذاهایی که در اینجا ذکر نشده اند برای بدن زیانبار نمی باشند، فقط باید اشاره شود که در این مقاله به چند غذای مهم برای بیماران دیابتی اشاره گردیده است.

آمار سخن می گوید

معدل میزان مصرف سرانه سالیانه مشروبات الکلی در افراد ۱۵ سال به بالا در دنیا حدود ۶/۹ لیتر در سال است. در میان کشورهای جهان میزان مصرف سرانه سالیانه مشروبات الکلی کشور لوکزامبورگ با مصرفی حدود ۵/۱۵ لیتر در بالای جدول قرار دارد و کشورهای ایرلند و فرانسه به ترتیب مقام دوم و سوم را از این نظر دارند. پایین ترین مصرف مشروبات الکلی را کشور ترکیه دارد که عبارتست از ۵/۱ لیتر در سال. باید یادآور شد که بسیاری از کشورهای دنیا، مخصوصا کشورهای عربی و ایران آماری از این نظر ارائه نمی دهند.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net