مشکل چیست؟

زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و ۷۰ درصد از افراد فقیر جهان زنان هستند. زندگی این میلیونها زن که در فقر بسر می برند، مملو از بی عدالتی، نابرابری و موانع بی شماری است که سبب ایجاد مشکلات در دست یابی به نیازهای اولیه شان از قبیل بهداشت مناسب، زایمان سالم، تحصیلات و شغل یابی می شود. غلبه بر این نابرابریها و اطمینان خاطر از بهره مندی زنان از توسعه، نیازمند آنست که نه تنها نیازها و خواسته های زنان در نظر گرفته شود، بلکه در اولویت و در مرکز اقدامات قرار گیرد.

ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن زنانی که در فقر بسر می برند از تولد تا مرگ با نابرابری و بی عدالتی غیر موجه ای روبرو هستند، از امکانات آموزشی پائین تا تغذیه ناکافی و حقوق دریافتی پائین. زنجیره ای از تبعیضها که زنان در تمام دوران زندگیشان از آنها در رنجند و با وجود غیر قابل پذیرش بودن آنها ، معمولی جلوه می کنند.

 girl--violence-H4

آغاز تا پایان زندگی زنان چگونه است؟

به عنوان بچه ای که در فقر به دنیا می آید، به رسم دخترکشی ممکن است رها شود تا بمیرد. در جهان ۳۲ میلیون “زن گمشده” وجود دارد که در دوران کودکیشان ناپدید شده اند. به دلیل در اولویت قرار دادن پسران در خانواده ، دختران تغذیه ناکافی دارند. به عنوان یک زن یا یک دختر او می تواند قربانی عمل ختنه شود. ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیون دختر و زن در جهان اندام جنسی شان قطع شده است. شش و نیم میلیون نفر آنها در کشورهای غربی بسر می برند. این عمل که ریشه در عادات فرهنگی دارد، غالبا با رضایت مادر صورت می گیرد و منجر به تحمل درد در تمام طول عمر، عفونت و مرگ زودرس می شود.

به عنوان یک نوجوان ممکن است وادار به ازدواج اجباری شود و حاملگی در سنین پائین آنها را در معرض خطر مرگ به هنگام زایمان قرار دهد. تحقیقات نشان داده که آموزش به دختران کیفیت تغذیه مادر و بچه را بالا می برد، میزان مرگ و میر را کاهش می دهد، از گسترش بیماری های کشنده از قبیل ایدز و ابتلا به اچ آی وی جلوگیری می کند و سبب جلوگیری از رشد جمعیت می شود. متأسفانه در بسیاری از نقاط جهان، دخترها به دلایل بسیار ساده از قبیل عدم امکانات و مکانهای مناسب به مدرسه نمی روند یا اینکه مجبورند هر روز ساعتها وقت صرف تهیه آب کنند.

در زایمان ها، نوجوانان ممکن است به سبب خونریزی زیاد بمیرند که یکی از معمول ترین نوع مرگ ومیر در هنگام زایمان است که به دلیل کم خونی ناشی از تغذیه ناکافی مادر صورت می گیرد. از هر ۵۰۰ هزار زنی که هر سال در هنگام زایمان می میرند ۹۹ درصد در کشورهای درحال رشد زندگی می کنند و به عبارت دیگر در کشورهای در حال رشد در هر دقیقه یک دختر یا زن در زمان زایمان می میرند.

در سن کار او به عنوان زن از موقعیت شغلی برابر برخوردار نیست و برای کار مساوی، کمتر حقوق می گیرد. زنها دو سوم ساعات کاری جهان را انجام می دهند، نیمی از مواد غذائی جهان را تولید می کنند، اما فقط ده درصد از درامد جهان را دریافت می کنند و کمتر از یک در صد مستغلات جهان به آنها تعلق دارد. به طور میانگین زنها نصف مردان درآمد دارند.

مشاغل غیر رسمی، منبع بزرگ کاری برای زنان در مقایسه با مردان است. در حالیکه این وضعیت فرصتی است که زنان با به دست آوردن پول بیشتر زندگیشان تغییر کند، اما حقوق پائین و عدم حمایت های اجتماعی زنان را آسیب پذیر می کند و راه استثمار و بهره کشی از آنان را باز می گذارد. زنان در تمام طول زندگی ممکن است به طرز باورنکردنی غالباً در سکوت از خشونت و بی توجهی رنج ببرند. زنان بر اثر خشونت جنسیتی بیشتر سلامت خود را از دست می دهند تا از مجموع عواملی مانند حوادث رانندگی یا بیماری مالاریا . ۳ میلیون زن در هر سال از خشونت جنسیتی می میرند و ۴ میلیون دختر و زن برای بردگی جنسی فروخته می شوند. یک زن از پنج زن در طول زندگیش قربانی تجاوز شده یا در معرض تجاوز قرار گرفته است .

زنی که در فقر بسر می برد نماینده ای از اکثریت فقیران جهان است.

از یک میلیارد مردم فقیر جهان، زنان ۷۰ در صد آن را تشکیل می دهند.

 

 

منبع: introduction to the challenges of achieving gender equality