شهروند ـ علی شریفیان: هفته گذشته صندوق جهانی پول بر اساس بررسی هایش اعلام کرد رشد اقتصادی کانادا در ماه آوریل بر خلاف پیش بینی ها ۲.۲ درصد نبود و آن را ۵/۱ درصد برآورد کرده است.

از سوی دیگر اداره آمار کانادا در آمارهای خود در مورد وضعیت اشتغال در ماه جون اعلام کرد در کانادا در ماه پیش ۶۴۰۰ نفر بیکار شدند و نرخ بیکاری در سطح کشور همچنان ۸/۶ درصد باقی ماند.

مقامات و تحلیلگران اقتصادی جهان کانادا را در شرایط رکود اقتصادی می بینند. بانک های بزرگ کانادا از جمله تی دی و رویال هم بر این باورند که کانادا عملا دچار رکود اقتصادی است. گروهی از تحلیلگران اقتصادی و از جمله کوین پیچ، مسئول پیشین امور بودجه پارلمان که بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ این مسئولیت را داشت هم همین اعتقاد را دارد. کوین پیج در گفت وگویی با برنامه رادیویی سی بی سی به نام «مجلس» که به بررسی مسائل سیاسی می پردازد پس از پاسخ به پرسش های مختلف و تجزیه و تحلیل های آماری گفته است که کانادا عملا (بطور تکنیکی) دچار رکود اقتصادی است. کوین پیچ توضیح داد ما در زمینه تولید کالا به طور کلی وضع نامساعدی داریم. تولیدات صنعتی کاهش یافته، تولید نفت (به علت کاهش قیمت نفت) کاهش عمده ای پیدا کرده است.recession

پیج خاطرنشان کرد که در سه ماهه دوم امسال نه تنها موقعیت های شغلی تازه ایجاد نکرده ایم بلکه مجموعا ۳۰ هزار نفر بر شمار بیکارانمان اضافه شده اند و در ماه جون به کلی سیر ایجاد اشتغال دچار نزول کامل شده است.

پیج در قسمت دیگری از مصاحبه اش گفت البته باید به دولت کردیت داد، اما ما برای رونق اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری در بخش خصوصی و بناهای زیر ساختی داریم .

پیج یادآور شد که برای سیاستمداران حرف « ر» ( رکود) حرف نا خوشایندی است.

از سوی دیگر اما اولیور رید، وزیر دارایی اوضاع را به گونه دیگری می بیند. وزیر دارایی دولت فدرال بر این باور است که کانادا اصلا دچار رکود اقتصادی نیست. وزیر دارایی از ۹۶ هزار شغلی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده سخن می گوید و یادآور شده که ما در پایان امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هم اضافه بودجه خواهیم داشت. محافظه کاران در حالی که حدود ۹۰ روز به انتخابات مانده یکی از توانمندی های خود را مدیریت اقتصادی می دانند.