تورنتو استار می نویسد، سازمان سلامت عمومی تورنتو در یک طرح فوری برای مبارزه با ساس ها (Bedbugs) ، بودجه ۷۵ هزار دلاری درخواست کرده است.  


شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

تورنتو استار می نویسد، سازمان سلامت عمومی تورنتو در یک طرح فوری برای مبارزه با ساس ها (Bedbugs) ، بودجه ۷۵ هزار دلاری درخواست کرده است. لیکن کارشناسان بر این عقیده اند که تخصیص این بودجه یک مرحله ای علاج واقعه نیست. قطعا با شروع بهار مسئله ساس ها و آسیب های آن به افراد سالمند مسئله ای پیچیده ای خواهد بود.

جان فیلیون رئیس هیات سلامت تورنتو در این باره به خبرنگار تورنتواستار گفت:« من نمی خواهم در این باره منفی بافی کنم. ولی بودجه ۷۵ هزار دلاری برای چنین طرحی، مبلغ ناچیزی به حساب می آید. و اگر این طرح تا ماه آینده از طرف شورای شهر به تصویب رسد، می توان آن را برای افرادی که کمک هزینه دولتی دریافت نمی کنند و یا دچار معلولیت هستند صرف کرد. با این وجود فقط می توان خانه این افراد را سم پاشی کرد».


 

تزریق بودجه ۷۵ هزار دلاری به طرح مبارزه با ساس های خون آشام در تورنتو تنها یک درمان موقت است و مبارزه با این حشره خطرناک باید به صورت زیربنایی صورت پذیرد. طرح مبارزه با ساس از ماه مارچ گذشته آغاز شد و سازمان سلامت عمومی تعداد زیادی از خانه ها را مورد بازرسی قرار داد. در فواصل ماه های مارچ تا اکتبر سازمان سلامت عمومی حدود ۱۴۴۴تقاضای کمک برای رهایی از این حشرات موذی دریافت کرد. یکی از دلایل افزایش ساس را می توان نگهداری از حیوانات خانگی برشمرد.


 

در این میان سالمندانی که در منازل اجتماعی زندگی می کنند، بیش از دیگران به این مسئله مبتلا هستند. به عنوان مثال سالمندی بیان می کرد برای جلوگیری از نیش ساس همیشه کلاه به سر می گذارد. او تا جایی با این مشکل دست به گریبان شده بود که زمانی قصد خودکشی داشته است و خانواده اش نیز هیچ کمکی به او نکرده اند، زیرا می ترسیدند خودشان نیز مورد حمله ساس ها قرار گیرند. یک کارشناس سازمان سلامت اعلام کرد این مشکل بیش از همه دامن گیر قشر کم درآمد جامعه است.


 

در همین راستا روز ۱۷ نوامبر جلسه کمیته مبارزه با ساس برگزار شد. لیلیان کاریگان یکی از نمایندگان کمیته گفت:«شاید شخص کناری شما ناقل ساس باشد، با یک تماس کوتاه شما نیز ساس را به خانه خواهید برد. دنیای جدید شما آغاز می شود و شما شروع به خاراندن جای گزش ساسها می کنید. شب هنگام از شدت خارش و صبح ها با دیدن لکه های خون به فکر می افتید در تشک خود مکاشفاتی کنید. و وقتی می بینید هزاران هزار ساس در تشک شما جا خوش کرده اند تصمیم می گیرید شب تا صبح را روی صندلی بخوابید. این مشکلی است که بسیاری از افراد در کانادا به آن مبتلا هستند و باید برای رفع آن اقدام عاجلی کرد».