با اعلام تمدید مهلت ارسال آثار، داوران چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی والس، ویژه‌ی رمان‌های منتشر نشده،‌ معرفی شدند.


شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

ایسنا: با اعلام تمدید مهلت ارسال آثار، داوران چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی والس، ویژه‌ی رمان‌های منتشر نشده،‌ معرفی شدند.

سعید طباطبایی ـ دبیر جایزه‌ی ادبی والس ـ در نشستی که روز سه‌شنبه، پنجم آذرماه برپا شد، گفت: در این‌ دوره‌، هیأت‌داوران ما با نگاه‌های مختلفی حضور دارند و صرفا نویسندگان به داوری آثار نمی‌پردازند. کریستف بالایی، شهلا زرلکی، مدیا کاشیگر، نیکی کریمی و شهریار وقفی‌پور هیأت‌داوران این دوره از جایزه‌ی ادبی والس هستند، که این داوران به جریان ادبی روز دنیا آشنایی دارند.

او با بیان این‌که تاکنون ۳۷ اثر به این جایزه رسیده است، از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذرماه خبر داد و افزود: دلیل تمدید مهلت ارسال آثار این‌ بود که کسانی می‌خواستند آثارشان را که نیمه‌تمام مانده بود، تمام کنند. بعضی‌ها نیمی از رمان‌شان را نوشته بودند؛ ولی انگیزه‌ی کافی برای نشر نداشتند و آن را نیمه‌کاره رها کرده بودند؛ به همین دلیل ما نیز مهلت ارسال آثار به جایزه را تمدید کردیم.

طباطبایی ادامه داد: تاکنون ۱۰ تا ۱۵درصد آثار ارسال‌شده به جایزه، از خارج از کشور بوده است و همچنین از شهرستان‌ها هم استقبال خوبی داشته‌ایم.

طباطبایی یادآور شد: تا این‌جای کار، تعداد رمان‌های رسیده بیش‌تر از رمان‌های منتشرشده‌ در سال قبل است. این در حالی است که خیلی از نویسندگان نیز اطلاعی از این جایزه ندارند و یا دوست ندارند در جوایز ادبی شرکت کنند؛ بنابراین جایزه‌ی والس کل رمان‌های منتشرنشده‌ی ما نیست؛ بلکه تنها بخشی از آن را پوشش می‌دهد.

او سپس به رمان‌های منتشرشده در سال‌های ۸۵ و ۸۶ اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته، هر سال، ۲۵ رمان قابل بررسی منتشر شد، که این تعداد نسبت به سال‌های گذشته کاهش بسیاری یافته است.

طباطبایی یکی از دغدغه‌های نویسندگان برای نوشتن رمان را مسأله‌ی انتشار کتاب دانست و یادآور شد: ممیزی ناشران، عدم سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش ادبیات، ممیزی ارشاد، شمارگان کم کتاب، توزیع نامناسب، نبود تبلیغات مؤثر از رسانه‌های تأثیرگذار و عدم تأمین اقتصادی نویسنده باعث شده وضعیت کتاب در ایران نابسامان باشد.

او تصریح کرد: از دلایل برگزاری این جایزه، اعتراضی به وضعیت انتشار کتاب بوده است. اگر از تاریخ این دوره نتوانیم کتاب مؤثری به جای بگذاریم، در آینده، خلأ فرهنگی بسیاری خواهیم داشت؛ کما این‌که در گذشته، اگر در دوره‌ای، کتاب منتشر نشده است، از آن دوره شناخت کافی نداریم.

دبیر جایزه‌ی ادبی والس یادآور شد: در بررسی رمان‌های منتشرنشده‌ی ارسالی به این جایزه، به این نتیجه رسیدیم که اگر بسیاری از آثار در ممیزی اصولی مطابق عرف جامعه بررسی شوند، مشکلی برای انتشار ندارند؛ در حالی‌که بسیاری از آن‌ها در ارشاد منتظر مجوزند.

او عنوان کرد: ما اعتراض خود را به انجام ممیزی قبل از چاپ کتاب و آن‌هم به صورت سلیقه‌یی که در حال جریان است، اعلام می‌کنیم و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای همکاری برای نشر کتاب و رفع مسائل نشر را داریم. همچنین از دیگر نهادها، مانند اتحادیه‌ی کتاب‌فروشان و ناشران که می‌توانند نقش زیادی در جایزه‌ی ما داشته باشند، تقاضای همکاری داریم.

علیرضا بهنام، سخن‌گوی جایزه‌ی ادبی والس، نیز در سخنانی گفت: چهارمین دوره‌ی جایزه والس را در حالی شروع کردیم که به رمان‌های منتشرنشده نگاهی داشته باشیم؛ زیرا فکر کردیم بخش مهمی از تولیدات ما هرسال و در طول سالیان اخیر نادیده مانده است و کسی نتوانسته آن‌ها را ارائه کند و به معرض قضاوت عمومی درآورد.

او یادآور شد: به گمانم، جایزه‌ی والس، تلنگری به جامعه‌ی کتاب‌خوان و کتاب‌دوست ماست که بدانند بضاعت ادبی ما، آن‌چه پشت ویترین کتاب‌فروشی‌هاست، نیست و بخش اعظم آن پشت سد سانسور می‌ماند و اگر این روند ادامه یابد، امکان این هست که خلاقیت ادبی رو به افول رود. اگر هرچه زودتر این موانع برطرف شود، ما ادبیات شکوفایی خواهیم داشت.