آرش عزیزی

مصاحبه با امیر خدیر، رهبر حزب همبستگی کبک

مجلس ملی کبک اخیرا در لایحه‌ای که امیر خدیر، رهبر و تنها نماینده حزب همبستگی در مجلس، ارائه کرده بود دستگیری جعفر پناهی و اعدام فرزاد کمانگر، معلم محبوب کردستان،‌ و ۴ رفیق او را محکوم کرد.

امیر خدیر در مصاحبه تلفنی با شهروند می‌گوید: «بیش از ۲ ماه است که جعفر پناهی دستگیر شده و من اقدامات زیادی کردم که دولت کانادا کاری در این مورد انجام بدهد و دولت گفت ما داریم به صورت مسکوت اقدام می‌کنیم که وضع او را بدتر نکنیم. اما شرایط خفقان و سرکوب هر روز بالا می‌رود و شمار اعدام‌های رو به افزایش‌ است.»

رهبر حزب همبستگی اضافه می‌کند: «پس از این ۵ اعدام اخیر ما تصمیم گرفتیم حداقل مجلس ملی کبک را وادار کنیم موضعی روشن در این مورد بگیرد».

آقای خدیر که تنها نماینده حزبش در مجلس است سپس موفق شد توافق تمام احزاب را جلب کند تا بیانیه‌ی کل مجلس ملی کبک، اقدامات جمهوری اسلامی را محکوم کند. دکتر خدیر می‌گوید: «با همه احزاب به طور یک صدا، منجمله حزب دولتی لیبرال، و وزیر فرهنگش که هنگام جشنواره مونترال میزبانی آقای پناهی را کرده بود، لایحه‌ای به مجلس بردیم و اقدامات دولت در سرکوب و نقض حقوق بشر را محکوم کردیم و خواهان خاتمه اعدام‌ها و آزادی آقای پناهی شدیم».

امیر خدیر در پایان می‌گوید: «این کوچکترین کاری است که ما می‌توانیم بکنیم. این لایحه توسط مجلس کبک به مقامات ایران فرستاده شده و امیدوارم دولت کانادا هم عملکرد فعال‌تری در این زمینه داشته باشد».