آرش عزیزی

«مرکز کانادایی حمایت از قربانیان شکنجه» هفته‌ی گذشته نامه‌ای به استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا، نوشت و در آن به افزایش شمار اعدام‌ها در کشورهای مختلف جهان و بخصوص ایران اشاره کرد.

در بخشی از این نامه می‌خوانیم: «این مایه غرور است که کانادا از جمله کشورهایی است که مجازات اعدام را در قانون و در عمل ملغی کرده است. اما وقتی تصویری جهانی از این نوع مجازات خبیثانه‌ی افراطی داشته باشیم می‌بینیم که این کافی نیست. متاسفانه شمار بسیاری در سراسر دنیا از طریق نظام قضایی کشته می‌شوند و تعداد بسیار بیشتری در سلول‌های مرگ سرنوشت خود را انظار می‌کشند بخصوص در کشورهایی که بیشترین اعدام‌ها را دارند از جمله چین، ایران، عراق، عربستان سعودی و آمریکا».

این نامه سپس به داده‌های سازمان عفو بین‌الملل در مورد شمار اعدام‌ها در ایران اشاره می‌کند (۸۰ مورد تابه حال در سال جاری، ۳۸۸ مورد در سال ۲۰۰۹ که بیش از نیمی از میزان کلی ۷۱۴ نفر بوده است).

نامه در ادامه می‌گوید: «بیشتر کسانی که در ایران به مرگ محکوم شدند اغلب جرم «محاربه با خدا» دارند، واژه‌ای که در مورد کسانی به کار می‌رود که با استبداد مذهبی دولت تندروی ایران مخالفت می‌کند. در اخیرترین مورد، چهار فعال سیاسی و یک شهروند ایرانی یکشنبه، ۹ می ۲۰۱۰، در تهران به دار آویخته شدند و از بین آن‌ها یک زن و یک معلم روستایی جوان و خوش‌نام نیز بود».

نامه سپس به شیوه‌های مختلف اعدام از جمله سنگسار به جرم زنا اشاره می‌کند و از این می‌گوید که بیش از ۳۰۰۰ افغان منتظر مجازات مرگ خود هستند.

این نامه که به امضای مدیر اجرایی مرکز، مولوگتا آبای، رسیده است، در پایان می‌گوید: «کانادا همیشه در صحنه اول حفاظت از حقوق بشر در خاک خود و در سراسر جهان بوده است. در وضعیت کنونی بزرگترین مسئولیت بر دوش کانادا است تا نقش خود در رهبری جهانی را بازی کند تا از احترام به حقوق پایه‌ای بشر کسب اطمینان کند. مجازات خبیثانه، غیرانسانی و تحقیرکننده‌ی مرگ باید از سطح زمین پاک شود. مرکز کانادایی قربانیان شکنجه انتظاری قوی از دولت شما دارد تا از ارزش‌‌های کانادایی حفاظت کنید و نقشی رهبری‌کننده در این زمینه بازی کنید».