شهروند ـ علی شریفیان: روز سه شنبه نامه ای از دونالد ساترلند، هنرپیشه هشتاد ساله کانادایی تبار که از بازیگران نامدار جهان است در اعتراض به قانونی که هرکس بیش از ۵ سال خارج از کانادا زندگی کند، نمی تواند رای بدهد، منتشر شد.

این نامه که در گلوب اندمیل به چاپ رسید، بازتاب گسترده ای و از جمله در رسانه های عمومی پیدا کرد. ساترلند که اصلا زائیده سینت جان است در شروع نامه اش نوشته: «اسم من دونالد ساترلنده، اسم همسرم فرانسین راست، ما هرکدام یک پاسپورت داریم. پاسپورت کانادایی … تمام ».donald-sutherland

سال گذشته دادگاه عالی این بند قانون جدید انتخابات که به وسیله دولت فدرال به تصویب رسیده را نپذیرفت، اما دولت محافظه کاران فرجام خواهی کردند و دوشنبه هفته گذشته دادگاه فرجام خواهی انتاریو ادعای وکلای دولت را مبنی بر این که کسانی که بیش از ۵ سال از کشور بیرون زندگی کرده باشند، نمی توانند در انتخابات شرکت کنند، پذیرفت. این فرجام خواهی یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای دولت خرج برداشت.

ساترلند که با طنزی زیبا نامه اعتراضی خود را نوشته اشاره کرده که هارپر نمی خواهد ما رای بدهیم برای اینکه هرچه کمتر رای بدهند احتمال اینکه او آرای مخالف بگیرد، کمتر می شود. ساترلند به مقاله لوموند چاپ فرانسه هم اشاره کرده و نوشته (خطاب به هارپر) … آن مقاله تمام صفحه ای را خوانده ای. نوشته کانادا دیگر آن کانادای سابق نیست.