مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از اجرای حکم اعدام علی اشتری که تیرماه سال جاری به اعدام محکوم شده بود در سحرگاه دوشنبه ۲۷ آبان خبر داد.

شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

ایرنا: مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از اجرای حکم اعدام علی اشتری که تیرماه سال جاری به اعدام محکوم شده بود در سحرگاه دوشنبه ۲۷ آبان خبر داد. به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این مقام وزارت اطلاعات روز شنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: موضوع جاسوسی این فرد تا حدی محرز شده بود که در هیچ یک از مراحل قضایی هیچ شعبه ای نتوانست درباره وی کوتاه بیاید.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: وی سه سال برای موساد جاسوسی کرده بود و اواخر سال ٨۵ از سوی سربازان گمنام امام زمان دستگیر شد.  بنابه گزارش پایگاه خبری شهاب نیوز، یک مقام مسئول در وزارت اطلاعات تاکید کرد: توانایی اشتری در حوزه الکترونیک سبب شد برخی مراکز مرتبط با او از جمله مراکز تحقیقاتی کشور، سازمان انرژی اتمی و مجموعه‌های دفاعی و نظامی در پروژه‌های غیرمرتبط نیز از این فرد به عنوان یک آشنا به امور فنی مشاوره بگیرد و این موضوع باعث دستیابی بیشتر فرد مذکور به اطلاعاتی شد که آنها را به دستگاه امنیتی اسرائیل می‌داد.

وی افزود: از جمله خواسته‌های موساد از اشتری کسب اطلاعات دسترسی به برخی افراد خاص مد نظر این دستگاه امنیتی بود که این فرد به خاطر برخی جاذبه‌ها و توانایی‌های فردی، این روابط را برقرار کرد و برخی افراد را به خارج از کشور برد و آنها را به موساد نزدیک کرد.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در بخشی دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اشتری بعد از دستگیری به سرعت به اقداماتی که انجام داده بود اعتراف کرد و علت این مساله نگرانی او از مسیری بود که می رفت و از این رو اجزای کامل روندی که در عرصه جاسوسی طی کرده بود تشریح کرد و با وجود ۹۰ درصد اشرافی که به پرونده داشتیم و ۱۰ درصد دیگری که از طریق اظهارات وی به واقعیات پی بردیم پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شد.

این مقام مسئول در وزارت اطلاعات در ادامه این نکته را متذکر شد: از موضوعات نگران‌کننده تزریق تجهیزات آلوده توسط نامبرده به مراکز مهم کشور بود و او با هدایت موساد قطعات معیوب و نامناسبی را در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌داد و در برخی موارد نیز مشاوره‌های غلط داشت که این خیانت باعث عدم پیروزی مجموعه‌ها در پروژه‌هایشان بود.

وی ادامه داد: اشتری در طول مدت همکاری با موساد مبالغ زیادی پول گرفت و این پولها به طور پنهانی و جاسازی شده تحویل وی می شد که این مساله حتی سبب شد همسرش به وی تذکر داد که چرا آنها که مدعی فعالیت تجاری هستند پول را با پنهان‌کاری به وی می‌دهند، اما نامبرده به این مسایل با وجود آگاهی بی‌توجهی کرد.