شهروند ـ فرح طاهری: اولین جلسه آشنایی و همفکری کنگره ایرانیان کانادا با حضور حدود ۷۰ نفر از اعضای کنگره و علاقمندان روز ۲۶ جولای، ۲۰۱۵ در یکی از اتاق های مرکز امور شهری نورت یورک برگزار شد.

در این جلسه که نایب رئیس کنگره، سوده قاسمی آن را اداره می کرد، ابتدا مرامنامه ای خوانده شد که به گفته ی سوده قاسمی، قرار است منبعد در آغاز جلسات کنگره خوانده شود و براساس قراردادی است که با شهرداری تورنتو بسته شده تا از تسهیلات آنها بتوانند استفاده کنند. در این مرامنامه از شرکت کنندگان در جلسات کنگره دعوت شده تا اصول زیر را رعایت کنند:

۱ـ از گفتار و رفتاری که موجب بی احترامی به دیگران می شود خودداری کنیم.

اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا از راست: میترا صفاری، رضا قاضی، آرشاک شجاعی، سوده قاسمی، ارسلان کهنمویی پور، بهروز آموزگار، فرهنگ فرید، بیژن احمدی

اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا از راست: میترا صفاری، رضا قاضی، آرشاک شجاعی، سوده قاسمی، ارسلان کهنمویی پور، بهروز آموزگار، فرهنگ فرید، بیژن احمدی

۲ـ از رفتار و گفتار تبعیض آمیز که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم براساس نژاد، قومیت، ملیت، جنسیت، گرایش جنسی، زبان، دین، مذهب، عقیده، طبقه اجتماعی، یا تفکرات سیاسی عده ای را بر عده ای دیگر برتر می شمارد، خودداری می کنیم.

۳ـ در گفتار خود از استفاده از برچسب هایی که شخص یا گروهی را وابسته به تفکر سیاسی و مذهبی خاصی می شمارند، پرهیز کنیم.

۴ـ به دگرباشان و اقلیت های قومی، دینی و زبانی احترام بگذاریم.

۵ـ همگی در مهیا کردن محیطی مناسب برای گفتمانی محترمانه بکوشیم و در عین بهره مندی از آزادی بیان و نقد محترمانه ی اندیشه ی مخالف، به تفکرات دیگران احترام بگذاریم.

و در نهایت پیشنهادات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید و به ما کمک کنید که با یاری یکدیگر فرهنگ مدارا و پذیرش دیگری را در کنگره ی ایرانیان کانادا نهادینه کنیم.

 

سپس ارسلان کهنمویی پور رئیس و سخنگوی هیئت مدیره گزارشی از روند کارهای کنگره در بعد از انتخابات ارائه کرد.

سخنگوی هیئت مدیره گفت که پس از انتخابات ۲۴ می ۲۰۱۵، اولین جلسه ی هیئت مدیره ی جدید اول جون برگزار شد. هفتگی جلسه داریم که بین سه تا چهار ساعت طول می کشد. حد نصاب تشکیل جلسه هفت نفر از نه نفر است.

کمیته ی اداری و مالی، شامل نایب رئیس کنگره سوده قاسمی، دبیر کنگره بهروز آموزگار، خزانه دار رضا قاضی و رئیس کنگره ارسلان کهنمویی پور طبق اساسنامه باید ماهی یک بار جلسه داشته باشد.

رئیس کنگره گفت، ما در این دو ماه، بر تعهدمان مبنی بر شفافیت پایبند بودیم و صورتجلسات را با جزئیات در وب سایت در اختیار اعضا قرار دادیم.

نکته ی بعدی مسئله ی نظرسنجی است. اینکه وقتی سئوالی از کنگره می شود، به جای اینکه هیئت مدیره در جایگاهی قرار بگیرد که به جای اعضای جامعه نظری را مطرح کند، این کار از طریق نظرسنجی انجام شود. توانستیم برای اولین بار این کار را انجام دهیم.

ارسلان کهنمویی پور رئیس و سخنگوی کنگره ایرانیان کانادا گزارش دو ماهه فعالیت های کنگره را ارائه داد

ارسلان کهنمویی پور رئیس و سخنگوی کنگره ایرانیان کانادا گزارش دو ماهه فعالیت های کنگره را ارائه داد

کهنمویی پور با اشاره به دو نظرسنجی انجام شده توسط کنگره به دو مصاحبه ای که رادیو کانادا و سی تی وی نیوز با او و بهروز آموزگار درخصوص توافق هسته ای انجام دادند اشاره کرد که در آن مصاحبه ها این دو به جای ابراز نظر شخصی شان، نتایج نظرسنجی را با ذکر آمار آن ارائه دادند.

سخنگوی کنگره به تشکیل کمیته فرهنگی به سرپرستی میترا صفاری اشاره کرد که اولین جلسه اش برگزار شده و حدود بیست نفر در آن شرکت کرده بودند.

او افزود: آقای آموزگار روی کمیته سیاستگذاری دارد کار می کند. بیژن احمدی مسئول کمیته روابط عمومی است.

هیئت مدیره کاملا از ایجاد کمیته های دیگر استقبال می کند، منتها این به اعضا مربوط می شود که پیشنهاد بدهند و خودشان پا پیش بگذارند. کما اینکه خانم شادی موسوی پیشنهاد تشکیل کمیته جوانان و نوجوانان را داده اند که در هیئت مدیره بحث و تصویب شد و قرار است به زودی شروع به کار کند.

در ادامه به وضعیت مسعود حاجیوند که خوشبختانه مشکل دیپورتش حل شد، و موضوع مصطفی عزیزی اشاره کرد.

مرگ خانم مریم رشیدی اتفاق ناگواری بود که در جامعه ایرانی ـ کانادایی افتاد و کنگره می خواهد با دعوت از سازمان های مربوطه، اطلاعاتی درباره قوانین کار در کانادا در اختیار اعضا قرار دهد.

از دیگر برنامه های کنگره، ارتباط با دیگر سازمان ها و نهادهای ایرانی ـ کانادایی فعال در امور صنفی و حقوق بشری است.

کهنمویی پور از حاضران خواست تا نام چنین سازمان هایی را برای آنها بفرستند تا لیست شان تکمیل شود.

رئیس کنگره در پایان گفت، ما با پایبندی کامل به وعده هایی که در زمان انتخابات دادیم، کارمان را ادامه می دهیم. ما قطعا در کارمان اشتباه خواهیم کرد، چون داریم کار می کنیم. برای اینکه اشتباه نکنیم، باید هیچ کاری نکنیم. از شما تقاضا می کنیم اشتباهاتمان را به ما گوشزد کنید. ما قطعا از نقد استقبال می کنیم، بعضی می گویند نقد سازنده، نه، هر نقدی خوب است. اتفاقی که بعد از نقد می افتد، گفت وگوی سازنده است. برای داشتن گفت وگوی سازنده، باید همه بپذیریم که هیچ کس همه ی حقیقت را ندارد. وقتی بزرگترین مخالف ما جلوی ما قرار می گیرد و حرفی می زند، تلاش کنیم که جزئی از حقیقت را در صحبت این فرد پیدا کنیم و تلاش کنیم بر آن پایه گفت وگویی را شروع کنیم.

مشکلات کنگره، مشکلات همه ی ماست. اینطور نیست که مشکلات را دوستان می گویند و راه حل ما هستیم.

عکس یادگاری تعدادی از شرکت کنندگان در جلسه آشنایی با اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا

عکس یادگاری تعدادی از شرکت کنندگان در جلسه آشنایی با اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا

ما امیدواریم که به یاری همدیگر بتوانیم دوران گذار کنگره ایرانیان کانادا به سوی کنگره ای که در آن فرهنگ مدارا و مناسبات دمکراتیک حاکم باشد، به خوبی و موفقیت سپری کنیم. مسیر روشن است ولی راه دشوار، این راه دشوار را در صورتی می توانیم ساده کنیم و به پایان برسانیم که همه به هم کمک کنیم.

پس از گزارش سخنگوی کنگره، دیگر اعضای هیئت مدیره هر یک دو دقیقه از خود و کارهایشان گفتند و کمیته هایی که در حال ایجاد آن هستند.

در ادامه ی جلسه نیز پرسش و پاسخ بود.

این جلسه سه ساعت به درازا کشیده شد. می توانید سخنان دیگر اعضای هیئت مدیره و همچنین بخش پرسش و پاسخ با حاضران در سالن را در ویدیوهایی که در لینک زیر است، ببینید.

http://www.iccongress.ca/articles/first-meet-greet-event-july-26-2015