در این هفته بخشی از بال هواپیمای ساقط شده بوینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هواپیمایی مالزی (ام-اچ ۳۷۰) در هزار کیلومتر آنطرفتر از آنچه که همه می پنداشتند پیدا شد. محل مورد نظر در جزایر معروف به “ری یونیون”در اقیانوس هند است و کارشناسان وزارت حمل و نقل مالزی معتقدند با توجه به مشخصات فنی، قطعه پیدا شده می تواند متعلق به همان هواپیمایی باشد که در مارچ ۲۰۱۴ زمانی که از کوالالامپور به طرف پکن در حال پرواز بود دچار سانحه شد.

آقای نجیب رازک وزیر حمل و نقل مالزی در مصاحبه اختصاصی که به منظور شناسایی و ربط قطعه پیدا شده با گروهی از خبرنگاران داشت، عنوان کرد که یک سال از حادثه دلخراش مفقود شدن و بعد تایید ساقط شدن هواپیمای یاد شده گذشته است، لازم است به یاد ۲۳۹ مسافر و خدمه هواپیمای حادثه دیده یک دقیقه سکوت کرده و ادای احترام کنیم.

بعد از این حادثه و پس از محرز شدن سقوط هواپیما مسئولان ذیربط به شرکت های بیمه اعلام خسارت کردند و در زمان بسیار کوتاهی پس از تکمیل گزارش کارشناسان خسارت جانی و مالی توسط گروه بیمه گران اتکایی و مستقیم به رهبری لویدز به قرار ذیل پرداخت و بخشی در حال بررسی برای پرداخت هستند:

۱ airplaneـ خسارت بدنه هواپیما ۲۶۱ میلیون دلار

۲ ـ خسارت ۲ موتور رولز رویس هر کدام به میزان ۲۰ میلیون دلار

۳ـ غرامات جانی برای هر مسافر ۱۷۵ هزار دلار

مقامات استرالیایی که رهبریت گروه تجسس را به عهده داشتند تلاش زیادی کردند تا بقایای هواپیما را در مناطق جنوبی اقیانوس هند کشف کنند در صورتی که بعد از یک سال قسمتی از بال هواپیما در ۳۷۰۰ کیلومتر آنطرف تر در قسمت شرقی ماداگاسکار پیدا شد، که البته می تواند تلاطم حاصل از امواج این قطعه را با خود به آن مسیر برده باشد یا اصلا محاسبات و اطلاعات پرواز کاملا چیز دیگری بوده باشد.

آقای نجیب در ادامه اضافه کرد که توانایی های بویینگ ۷۷۷بر همه آشکار است و طی ۲۰ سال گذشته فقط ۴ مورد سقوط گزارش شده که ۳ مورد دلایلش معلوم و رفع اشکال شده، ولی این مورد دارای ابهامات بسیاری است که هنوز تمامی ابعاد حادثه برای کارشناسان مشخص نشده است.

در تایید صحبت های آقای نجیب، آقای وارن تروس قایم مقام اجرایی نخست وزیر استرالیا عنوان کرد که تحقیقات روی قطعه پیدا شده شروع شده و جای امیدواری است تا بتوان به جواب های زیادی در مورد علت سقوط برسیم، البته تا به اینجای کار همه کارشناسان متفق القول هستند که شخصی عمدا کلید ردیابی و سیستم گیرنده ـ فرستنده را قطع کرده است حالا این عمل به چه طریقی تحقق یافته و توسط چه کسی معلوم نیست.

البته طرف های درگیر دیگری هم به این مساله افزوده شده اند از آن جمله آقای ژیانگ کوهایی که نماینده حقوقی و وکیل ۳۰ تن از بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای یاد شده است عنوان کرد که اگر بقایای هواپیمای یافت شده نشان دهد که مربوط به پرواز ام اچ ۳۷۰ است می توان طرح دعوای جدیدی را علیه شرکت هواپیمایی مالزی و طرف های درگیر مطرح و میزان غرامت بسیار بیشتری از ۱۷۵ هزار دلار را طلب کرد. این حق بازماندگان است که بخشی از ضایعه اسف بار فوت نزدیکان خود را شاید بتوانند به نحوی جبران نمایند، البته بخش معنوی از دست دادن یک عزیز هرگز با پول قابل جبران نخواهد بود.

به هر حال به نظر می رسد که بعد از گذشت یک سال همه طرف های درگیر مجدد به تکاپو افتادند تا شاید بتوانند جواب قانع کننده ای بیابند.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com