علی شریفیان ـ شهروند: هفته گذشته دولت کانادا اعلام کرد زنانی که بخواهند کورتاژ کنند از این پس می توانند به جای جراحی، قرص آر یو ـ ۴۸۶ را با نسخه پزشک خریداری کرده و به این منظور از آن استفاده کنند.

این قرص نخستین بار در سال ۱۹۸۸ در فرانسه مورد استفاده قرار گرفته، استفاده اش در آمریکا در سال ۲۰۰۰ به تصویب رسید و در ۵۷ کشور دیگر دنیا هم برای کورتاژ از آن استفاده می شود، اما هنوز کانادا استفاده از آن را مورد تائید قرار نداده بود.

با این قرص ها می شود تا روز چهل و نهم حاملگی برای کورتاژ زیر نظر دکتر استفاده کرد. کسی که می خواهد کورتاژ کند یک قرص را در مطب دکتر و بعد چهار قرص دیگر را در فاصله ۱۲ تا ۲۴ ساعت در خانه می خورد و پس از آن بعد از یک یا دو هفته برای معاینات لازم و بررسی نتیجه خوردن قرص ها باید به دیدن پزشک برود. این قرص بویژه در مناطق روستایی یا جاهایی که امکانات پزشکی لازم برای انجام کورتاژ در دسترس زنان نیست، مصرف اساسی دارد.abortion-pill

در کانادا به عنوان مثال هنوز انجام عمل ساده کورتاژ در استان جزیره پرنس ادوارد وجود ندارد و زنانی که در آن استان قصد کورتاژ دارند باید به استان های مجاور بروند. درخواست بررسی این قرص و اجازه استفاده از آن در سال ۲۰۱۲ به وسیله سازمان ملی کورتاژ کانادا به دولت ارائه شده بوده است. شرکت «لاین فارما» که مرکز آن در لندن انگلستان است قرار است آن را برای کانادا تولید کند و اعلام کرده این قرص در سال ۲۰۱۶ در دسترس زنان کانادا قرار خواهد گرفت.