احمد آقالو پیشکسوت تئاتر و نمایش‌های رادیویی کشور درگذشت. احمد آقالو هنرمند تئاتر، رادیو و تلویزیون؛ در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده در منزل خود در گذشت.

شماره ۱۲۰۵ ـ پنجشنبه ۲۷ نوامبر  ۲۰۰۸


 

ایسنا: احمد آقالو پیشکسوت تئاتر و نمایش‌های رادیویی کشور درگذشت. احمد آقالو هنرمند تئاتر، رادیو و تلویزیون؛ در سن ۵۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان لوزالمعده در منزل خود در گذشت.

آقالو متولد ۱۳۲۸ قزوین، فارغ‌التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود.

وی فعالیت هنری خود را پس از گذراندن یک دوره بازیگری در هنرستان آزاد هنرپیشگی دانشکده هنرهای دراماتیک آغاز کرد.

بازی در فیلم «دادشاه» به کارگردانی حبیب کاوش، نخستین تجربه سینمایی او بود.

از دیگر فعالیت‌های آقالو می‌توان به دوبلاژ، رادیو، بازی در تئاتر و مجموعه‌های مختلف تلویزیونی اشاره کرد.

نمایش «پل» و «آنتیگونه»، از آخرین کارهای این هنرمند فقید در عرصه تئاتر بود.

آخرین برنامه تلویزیونی این هنرمند نیز، سریال «یک مشت پر عقاب» بود که بازی در آن به دلیل بیماری وی، نیمه تمام ماند.

این بازیگر پیشکسوت در عرصه تئاتر با هنرمندانی همچون علی رفیعی، حمید سمندریان، محمد رحمانیان، آتیلا پسیانی، مجید جعفری و… همکاری کرده بود که حاصل آن اجرای نمایش‌هایی همچون «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» (حمید سمندریان)، «یادگار سال‌های شن» (علی رفیعی)، «شهادت‌خوانی قدمشاد مطرب»

(محمد رحمانیان)، «مصاحبه»، «خروس» و «پل» (محمد رحمانیان)، «آئورا» (آتیلا پسیانی)، «تراژدی کسری» (مجید جعفری) و … است.

احمد آقالو از سال ۵۷ تاکنون در رادیو نیز فعالیت متمرکزی داشت که می‌توان از نمایش‌های «رمان»، «میزبان صادق»، «جوان»، «پابرهنه در پارک»، «پرونده‌ی عجیب آقای پالهام»، «انتقام پیله‌ور»، «پوشاک پست مدرن» و «ستاره‌ی کن سولوقون» اشاره کرد.

از آخرین نمایش‌هایی رادیویی که این هنرمند پیشکسوت در آن ایفای نقش کرده است می‌توان«نمایش صف رندان» به کارگردانی ژاله علو، «ستاره خاک» به کارگردانی آشا محرابی و «خورشید پنهان نمی‌ماند» به کارگردانی صد‌رالدین شجره نام برد.

هم‌چنین از آخرین کارهای رادیویی او ضبط مونولوگ «فیزیکدان‌ها» درنقش شاه‌ سلیمان است که قرار است از رادیو پخش شود.

احمد آقالو فعالیت سینمایی خود را با فیلم «دادشاه» به کارگردانی حبیب کاوش آغاز کرد و پس از آن در فیلم‌های «تمام وسوسه‌های زمین» (حمید سمندریان)، «گاهی به آسمان نگاه کن»، «یک تکه نان» و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی بازی کرد.

او در سریال «سلطان و شبان» نیز نقش کاتب را به یادگار گذاشت.

احمد آقالو در سال‌های اخیر به خاطر وضعیت جسمانی نامساعد و بیماری، نمی‌توانست حضور زنده در تئاتر داشته باشد.

او در این سال‌ها در دو نمایش «آنتیگونه در نیویورک» به کارگردانی هما روستا و «مانیفست چو» به کارگردانی محمد رحمانیان حضور تصویری داشت که نمایش نخست بهار ۸۶ در تالار مولوی به صحنه رفت، اما نمایش «مانیفست‌چو» هنوز اجرا نشده است و قرار است از ۲۴ آذرماه در تالار «چهارسو» به صحنه رود.

او در فیلم «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی نیز به ایفای نقش پرداخته که این فیلم هنوز اکران نشده است.

بنابر شنیده‌ها فاطمه معتمد‌آریا، هما روستا، گلاب آدینه، فخرالدین صدیق شریف، میرطاهر مظلومی، احمد ایران‌دوست، آشا محرابی، فرهاد اصلانی، امیر جوشقانی، فریدون محرابی، مجید حمزه و هم‌چنین تعدادی از مدیران سازمان ازجمله تقدس‌نژاد، مدیر امور اداری و مالی سازمان و گیل آبادی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو از جمله کسانی بودند که در واپسین روزها و ساعت‌های عمر احمد آقالو برسر بالین وی حضور داشتند.

شامگاه گذشته پس از درگذشت او نیز گلاب آدینه و امیر جوشقانی بر بستر او حاضر شدند.


 

آقالو: ما به‌عنوان بازیگر چیزی را از خودمان بازی نمی‌کنیم

شادروان احمد آقالو در آخرین و کوتاه‌ترین مصاحبه‌اش گفته است:« ما باید بتوانیم رابطه خود را با مخاطب مستحکم‌تر کنیم. توجه به نمایش رادیویی که هنری مردمی است باید در راس حرکت سازمان صدا‌ و سیما باشد.»

این بازیگر نمایش صحنه و رادیو در گفت‌وگویی که با نشریه داخلی مرکز هنرهای نمایشی رادیو داشته، همچنین اضافه کرده است: «رادیو نمایش می‌تواند در شکل‌دادن به ادبیات، فرهنگ عامه، موسیقی و سنت‌های هنری جامعه تاثیر بگذارد.»

او با این اعتقاد که «ما به‌عنوان بازیگر چیزی را از خودمان بازی نمی‌کنیم و براساس مجموعه‌ای از باورها اطلاعات و کنش‌ها و واکنش‌ها عمل می‌کنیم.» در پایان گفته است: «ما باید جامعه خود را به‌طور دقیق زیر ذره‌بین بگذاریم. بازتاب کار ما حتما روی جامعه تاثیر خواهد گذاشت.»