بازتاب اولین مناظره رهبران احزاب در رسانه ها و شبکه های اجتماعی

اولین مناظره انتخاباتی در روز ششم اگوست، تنها چهار روز پس از اعلام شروع مبارزات انتخاباتی در تورنتو و با شرکت استفن هارپر، توماس مولکر، جاستین ترودو و الیزابت می برگزار شد. در این مناظره عمدتا چهار موضوع اقتصاد، انرژی و حفظ محیط زیست، دموکراسی و سیاست خارجی و امنیت کانادا مطرح شد.

این مناظره که دو ساعت به طول انجامید بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مثل توئیتر و فیس بوک پیدا کرد.

همانگونه که از پیش بسیاری پیش بینی کرده بودند، هارپر کسی بود که بیش از همه مورد پرسش و حملات انتقادی دیگر رهبران قرار گرفت. توماس مولکر برحسب انتظار خوب ظاهر شد. بجز اینکه در قسمت اول مناظره هنوز آرامش لازم و معمول خود را نداشت. به نظر بسیاری از ناظران برخلاف انتظار، جاستین ترودو خیلی خوب ظاهر شد و در چند مورد انتقادات مهمی را علیه هارپر و در چند مورد هم علیه مولکر مطرح کرد.

خانم الیزابت می موفق ترین و بهترین چهره این مناظره بود و مسائل، انتقادات و نکات مهمی را علیه رهبران سه حزب دیگر و بویژه هارپر مطرح کرد. در زمینه اقتصاد آنقدر و به دفعات خانم می، مولکر و ترودو دلیل و برهان آوردند تا در نهایت هارپر قبول کرد که کانادا دچار رکود اقتصادی است و اقدامات دولتش در زمینه اقتصاد کشور کارساز نبوده است. هارپر همیشه و مکرر و بویژه از زمانی که مبارزات انتخاباتی شروع شده گفته و می گوید که حزب و دولت ما در زمینه اقتصاد کارنامه موفقی داشته و دارد.

در نهایت این مناظره قسمتی از برنامه ها و نظرات احزاب را برای مردم مطرح و روشن کرد، اما بسیاری از مسائل مهم و از جمله موضوع و مشکلات مهاجرت و مهاجران اصلا هیچ صحبتی به میان نیامد.

هنوز چند مناظره دیگر هم پیش رو داریم، اما به نظر می رسد خانم می در آن مناظره ها شرکت نخواهد داشت.

از نظر بازتاب کار رهبران در توئیتر و گوگل نام ترودو و در فیس بوک نام هارپر مطرح شد. به طور کلی استفاده از توئیتر نسبت به انتخابات قبلی ۴۲۳ درصد افزایش پیدا کرده و در جریان مناظره امسال ۲۲۰ هزار پیام از طریق توئیتر ارسال شد. ترودو موضوع ۱۱ هزار و ۸۴۷ پیام، خانم می ۱۰ هزار و ۹۵۶ پیام، هارپر ۸۷۷۶ و مولکر ۶۵۸۱ بار نامشان در پیام ها آمده است. در فیس بوک ترودو و هارپر با کمی اختلاف موضوع حدود ۶۴ درصد پیام ها بوده اند. نکته قابل توجه اینکه عملا نمی شود گفت که نام رهبران برای انتقاد و یا تحسین آنها در این پیام ها آمده است. در گوگل بیشترین پرسش هایی که جستجو شده پرسش هایی مانند: آیا کانادا تا قبل از هارپر اضافه بودجه داشته؟ / آیا کانادا در رکود اقتصادی است؟ / منظور هارپر و ترودو از طبقه متوسط چه کسانی هستند؟ و نقش سنا در سیستم حکومتی کانادا چیست؟

 

 

اولین مناظره رهبران احزاب از راست: استفان هارپر، توماس مولکر، الیزابت می، جاستین ترودو

اولین مناظره رهبران احزاب از راست: استفان هارپر، توماس مولکر، الیزابت می، جاستین ترودو

در نظرسنجی ها ان دی پی با اختلاف کمی همچنان پیشتاز است

 

بر اساس آخرین نظرسنجی که به وسیله سی بی سی منتشر شده اگر امروز انتخابات برگزار شود ان دی پی با ۳۳ درصد طرفدار بین ۱۱۵ تا ۱۴۸ کرسی (متوسط ۱۲۴ کرسی)، حزب محافظه کار با ۳۰ و ۹ دهم درصد بین ۱۰۹ تا ۱۴۸ کرسی (متوسط ۱۲۹ کرسی)، حزب لیبرال با ۲۶ و یک دهم درصد بین ۶۳ تا ۹۷ کرسی (متوسط ۶۳ کرسی)، حزب سبز و بلوک کبکوا هر کدام با ۴ و ۷ دهم درصد طرفدار یک کرسی به دست می آورند. بقیه با ۷ دهم درصد طرفدار هیچ کرسی به دست نمی آورند. باید توجه کرد که برای تعیین تقریبی تعداد کرسی های احتمالی هر حزب فاکتورهای دیگر هم در نظر گرفته شده است.

 

 

درگیری هارپر در جریان انتخابات با کاتلین وین و ریچل نوتلی

 

نخست وزیر لیبرال انتاریو در همان روز نخست شروع مبارزات انتخاباتی وقت را تلف نکرد و بلافاصله نقش مهم انتاریو را در نتیجه انتخابات فدرال به نمایش گذاشت. خانم کاتلین وین در یک گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری کانادا گفت کانادا نیازمند جانشین کردن نخست وزیری به جای هارپر است که با استانها همکاری کند. نخست وزیر استانی که از ۳۳۸ کرسی مجلس یک سوم کرسی ها ( ۱۲۱کرسی) را در اختیار دارد خاطرنشان کرد که من مدتهاست که می گویم و حالا دوباره می گویم که ما واقعا نیاز به تغییر داریم. ما به نخست وزیر دیگری نیازمندیم که در راستای نیازهای استانها و نه بر علیه آنها کار کند. خانم وین بار دیگر این هفته ضمن توضیح درباره طرح اصلاحات بیمه بازنشستگی انتاریو به انتقاد از هارپر به خاطر عدم همکاری او در زمینه عملی کردن این طرح پرداخت و خواستار دادن رای علیه هارپر و شکست او شد. هارپر از مدت ها پیش طرح ها و برنامه های خانم کاتلین وین را نپذیرفته و گفته است که انتاریو بدون کمک اتاوا خود باید این برنامه ها را اجرایی کند.

از سوی دیگر هارپر چندی پیش در یک همایش انتخاباتی در کبک حکومت ان دی پی در آلبرتا را «فاجعه» خوانده بود. خانم ریچل نوتلی در پاسخ به نخست وزیر بدون اینکه نامی از او بیاورد در یک کنفرانس خبری در جواب او گفته است : «چه محافظه کاران فدرال خوششان بیاید و چه نه، من برای ثبت در تاریخ می گویم که فاجعه خواندن تصمیم مردم آلبرتا را که از داشتن حکومت محافظه کار خسته شده اند و ان دی پی را در بهار انتخاب کردند و تاریخ ساز شدند، با چنین لفظی رد می کنم.» گروهی تعجب کرده اند که چرا هارپر در حالی که درگیر مبارزات انتخاباتی است و در گرما گرم انتخابات با نخست وزیران انتاریو و آلبرتا هم درگیر شده است.

 

مناظره گلوب اند روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر برگزار می شود

 

روزنامه سراسری گلوب اند میل اعلام کرد که این روزنامه با همکاری گوگل مناظره ای با عنوان «اقتصاد ما، آینده ما» با شرکت رهبران سه حزب محافظه کار، ان دی پی و لیبرال در ساعت ۸ غروب روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر در کالگری آلبرتا (ساعت ۱۰ شب به وقت شرق کانادا، انتاریو و کبک) برگزار می کند. در این مناظره که دیوید هالمسلی، سردبیر گلوب اند میل گرداننده آنست گلوب اند میل درباره پلاتفورم احزاب در زمینه اقتصاد، انرژی، مسکن و اشتغال پرسش هایی مطرح خواهد کرد.

این مناظره را می توانید در کانال گلوب اند میل یوتیوب ببینید. همچنین برای پربارتر کردن این مناظره از طریق ای میل گلوب اند میل یا توئیتر می توانید تا پیش از ۱۷ سپتامبر پرسش های خود را ارسال کنید. قبل و بعد از مناظره پنلی هم با حضور صاحب نظران درباره این مناظره برگزار می شود.

 

 

پشتیبانی «اف تی کیو»، اتحادیه کار کبک از ان دی پی

 

روز سه شنبه شبکه تلویزیونی رادیو کانادا به نقل از روزنامه لاپرس خبر داد که سرژ کادیو، دبیر کل اتحادیه کار کبک گفته است که دیگر از بلوک کبکوا حمایت نخواهند کرد و در میان احزاب دیگر فدرال از ان دی پی حمایت خواهند کرد و در حوزه هایی که کاندیداهای دیگر شانس شکست دادن کاندیداهای محافظه کار را دارند، به آنها رای خواهند داد.

جاستین ترودو که روز سه شنبه در مونترال دفتر ستاد انتخاباتی خود را در حوزه پاپینو رسما افتتاح کرد در عکس العمل به این خبر گفت که اف تی کیو یک سازمان جدایی طلب است و از حمایت آنها از ان دی پی اصلا تعجب نمی کند.

 

هارپر : مسافرت به کشورهایی که حامی تروریسم هستند، مجازات خواهد داشت

 

استفن هارپر، رهبر محافظه کاران اعلام کرد در صورت پیروزی در انتخابات، قانونی را در مجلس تصویب و به اجرا خواهد گذاشت که سفر کانادایی ها به کشورهای حامی تروریسم و یا کشورهایی که در آنجا فعالیت های تروریستی می شود ممنوع شود. اگر کسی به این کشورها مسافرت کند جرم محسوب شده و مجازات های سنگینی خواهد داشت.

هارپر نام این کشورها را اعلام نکرد، اما این خبر سبب نگرانی بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف و از جمله کانادایی های ایرانی تبار شده است. کانادا مدتهاست تمام ارتباطات دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است و جمهوری اسلامی را خطر بزرگی برای امنیت جهان می داند. این موضوع باعث شده ایرانی های کانادا نگران این قانون احتمالی و اجرای آن بشوند. کسانی که به دلیل موجه ای مثل کار روزنامه نگاری و یا کار برای سازمانهایی که در این کشورها و مناطق مشغول به خدمات انسان دوستانه هستند از این قانون استثناء خواهند بود.

 

محاکمه مایک دافی و تاثیر آن بر موقعیت محافظه کاران

 

این هفته پس از مدتها نایجل رایت، رئیس دفتر سابق نخست وزیری در دادگاهی که مایک دافی را محاکمه می کند برای شهادت حاضر خواهد شد. ماجرای مایک دافی و چک ۹۰ هزار دلاری که رایت به او داده تا پولی که به عنوان مخارج اقامت خود در اتاوا از سنا بگیرد در سال ۲۰۱۳ یکی از بزرگترین جنجال های سیاسی بود که در نهایت سبب اخراج مایک دافی از سنا و استعفای نایجل رایت شد. هنوز معلوم نشده که آیا هارپر در جریان دادن این پول به دافی بوده است یا نه . ماجرای این پرداخت به شکل های مختلفی به وسیله هارپر، مایک دافی و رایت روایت شده است. حالا با شهادت رایت در دادگاه انتظار می رود که موضوع روشن شود. تحلیلگران زیادی بر این باورند در همه حال در گرماگرم مبارزات انتخاباتی شهادت نایجل رایت در دادگاه به وجهه هارپر و محافظه کاران لطمه خواهد زد.