ان دی پی می تواند به دولت اقلیت برسد

براساس نتایج نظرسنجی که برای سی بی سی انجام شده و روز دوشنه ۱۷ آگوست منتشر شده ان دی پی از ۳/۳۲ درصد، محافظه کاران از ۳/۲۹ درصد، لیبرال ها از ۳/۲۷ درصد، حزب سبز از ۷/۵ درصد، بلوک کبکوا از ۶/۴ درصد و بقیه از ۹ دهم درصد آرای مردم برخوردارند.

با این ترتیب با یک نگاه تحلیلی اگر انتخابات امروز برگزار می شد، ان دی پی می توانست بین ۱۱۰ تا ۱۳۹ کرسی، متوسط ۱۲۱ کرسی به حکومت اقلیت برسد. محافظه کاران می توانستند به ۹۹ تا ۱۳۹ کرسی، متوسط ۱۲۰ کرسی و لیبرالها می توانستند بین ۷۷ تا ۱۱۰ کرسی به دست آورند. حزب سبز و بلوک کبکوا هم هر کدام می توانستند یک کرسی در مجلس داشته باشند. اگر انتخابات امروز برگزار می شد، ان دی پی می توانست به دولت اقلیت برسد. در انتاریو هر سه حزب به لحاظ طرفدارانی که دارند، شانه به شانه هستند. انتاریو ۱۲۱ کرسی مجلس (یک سوم کرسی ها) را دارد و نقش مهمی در تعیین برنده نهایی دارد.

 

 

ان دی پی وزیر دارایی پیشین ساسکاچوان را برای مصاف با جو الیور کاندیدا کرد

پنجشنبه هفته پیش در یک گردهمایی انتخاباتی، تام مولکر، اندرو تامسون، وزیر پیشین و موفق ساسکاچوان را در حوزه انتخاباتی اگلینتون ـ لارنس برای مقابله با جو اولیور، وزیر دارایی کابینه کنونی حزب محافظه کار و کاندیدای این حوزه انتخاباتی مهم تورنتو به طرفداران این حزب معرفی کرد.

تامسون کارنامه قابل توجه ای به عنوان وزیر دارایی دارد. او در سال ۲۰۰۶ بخشودگی های مالیاتی گسترده ای داد و در همین سال به خاطر اختلافش با اتاوا از سیاست در ساسکاچوان کناره گیری کرد. مولکر گفت از پیروزی تامسون بر اولیور مطمئن است، اما ان دی پی هیچگاه در این حوزه انتخاباتی موفق نبوده است. مولکر خطاب به حاضران گفت تامسون می تواند چیزی به شما بدهد که اولیور هیچگاه نتوانسته و آنهم تعادل بودجه است. مولکر خاطرنشان کرد در صورتی پیروزی قدرت بیشتری به مسئول بودجه پارلمان خواهد داد.

 

تام مولکر(راست) در کنار اندرو تامسون

تام مولکر(راست) در کنار اندرو تامسون

برنامه همه مناظره های رهبران احزاب

روزنامه سراسری گلوب اند میل اعلام کرد که این روزنامه با همکاری گوگل مناظره ای با عنوان «اقتصاد ما، آینده ما» با شرکت رهبران سه حزب محافظه کار، ان دی پی و لیبرال در ساعت ۸ غروب روز پنجشنبه ۱۷ سپتامبر در کالگری آلبرتا (ساعت ۱۰ شب به وقت شرق کانادا ، انتاریو و کبک) برگزار می کند.

در این مناظره که دیوید هالمسلی، سردبیر گلوب اند میل گرداننده آنست، گلوب اند میل درباره پلاتفورم احزاب در زمینه اقتصاد، انرژی، مسکن و اشتغال پرسش هایی مطرح خواهد کرد. این مناظره را می توانید در کانال گلوب اندمیل در یوتیوب ببینید. همچنین اگر پرسشی دارید برای پربارتر کردن این مناظره از طریق ای میل گلوب اند میل یا توئیتر می توانید تا پیش از ۱۷ سپتامبر برای این روزنامه ارسال کنید. قبل و بعد از مناظره پنلی هم با حضور صاحب نظران درباره این مناظره برگزار می شود. مناظره بعدی روز ۲۴ سپتامبر به زبان فرانسه و به وسیله کنسرسیوم رسانه و با شرکت هارپر، مولکر، ترودو، ژیل دوسپ و الیزابت می، رهبر حزب سبز برگزار می شود. در روز ۲۴ سپتامبر مونک دتا در تورنتو مناظره ای با شرکت هارپر، مولکر، ژیل دوسپ و الیزابت می به زبان فرانسه برگزار می کند. همین سازمان روز ۲۸ سپتامبر هم مناظره دیگری درباره سیاست خارجی با حضور هارپر، مولکر و ترودو به زبان انگلیسی برگزار می کند. الیزابت می به این مناظره دعوت نشده است.

 

اکثریت کانادایی ها خواستار حضور الیزابت می در همه مناظره ها هستند

به گزارش روزنامه اتاوا سیتیزن از حالا تا ۹ اکتبر چند مناظره به زبان انگلیسی و فرانسه برگزار و از طریق شبکه های تلویزیونی و به صورت پادکست پخش می شود. از جمله مناظره گلوب اند میل، مونک و تی وی آ ولی به نظر می رسد با وجود اینکه حضور خانم الیزابت می در اولین مناظره بسیار جالب توجه و موثر بوده معلوم نیست رهبر حزب سبز در این مناظره ها حضور داشته باشد. خانم جولیان مورلی، سخنگوی حزب سبز به اتاوا سیتیزن گفته است شمار زیادی از مردم با مدیران برگزارکننده این مناظره ها به صورت های تلفنی و از طرق دیگر تماس گرفته و ضمن اعتراض گفته اند ما متوجه نمی شویم که چرا خانم می نباید در این مناظره ها شرکت کند.

 

روشن شدن واقعیات بیشتر با حضور رایت در محاکمه مایک دافی

روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه و همینطور دوشنبه و سه شنبه این هفته پس از مدتها انتظار نایجل رایت، رئیس پیشین دفتر نخست وزیری به عنوان شاهد در محاکمه مایک دافی سناتور سابق محافظه کار حاضر شد تا با توضیحات خود احتمالا ابعاد تاریک این جنجال بزرگ سیاسی و این آبروریزی محافظه کاران را روشن کند. نخست وزیر زمانی که در سال ۲۰۱۳ ماجرا توسط شبکه سی تی وی، کشف و فاش شد، به شکل های مختلف و حتی متضاد به این پرسش احزاب اپوزیسیون و خبرنگاران و البته مردم گفته که در جریان پرداخت ۹۰ هزار دلاری که دافی به طور غیرقانونی به عنوان هزینه مسکن و اقامتش در اتاوا گرفته، نبوده است. اکنون دست کم در این روزها که نایجل رایت سخن گفته معلوم شده تعداد زیادی از کارکنان ارشد دفتر نخست وزیری در جریان جزئیات پرداخت این ۹۰ هزار دلار به وسیله نایجل رایت به مایک دافی بوده اند، اما با نوعی هماهنگی قرار بوده این موضوع برملا نشود و مردم از واقعیت امر با خبر نشوند. حضور رایت در دادگاه و سخنانی که گفته در رسانه ها بازتاب گسترده ای یافته است و جریان مبارزات انتخاباتی محافظه کاران را به طرز محسوسی تحت تاثیر قرار داده است. نخست وزیر هر جا که می رود یا از سوی خبرنگاران و یا مردم درباره ماجرای دافی مورد پرسش قرار می گیرد.

گروهی از تحلیلگران می گویند در همه حال این ماجرا تاثیری منفی بر موقعیت محافظه کاران در افکار عمومی گذاشته است. حضور نایجل رایت به عنوان شاهد پرونده دافی برای چند روز دیگر در دادگاه ادامه خواهد یافت. مولکر گفته است گناهکار اصلی در این آبروریزی جنجالی خود هارپر است و باید روز ۱۹ اکتبر به وسیله مردم (آرای مردم) اخراج شود.

جاستین ترودو در یکی از سخنرانی هایش به شدت از هارپر انتقاد کرد و همینطور نامه سرگشاده ای به نخست وزیر نوشته و از او خواسته همه کسانی که در ماجرای مایک دافی دخالت و از آن خبر داشته اند، اخراج شوند. هارپر از کارمندان خود دفاع کرده و حاضر نیست آنها را اخراج کند و هرجا پرسشی درباره دافی و جریان چک ۹۰ هزار دلاری او مطرح می شود، پاسخ می دهد که تنها نایجل رایت و خود دافی در جریان این کار بوده اند. در حالی که ای میل های رد و بدل شده بین کارمندان ارشد دفتر نخست وزیری به روشنی نشان می دهد که افراد زیادی به خوبی از این ماجرا خبر داشته اند.

 

در کبک یک دختر نوجوان ۱۷ ساله کاندیدای انتخابات شد Casandra-Poitras

شبکه سی تی وی خبر داد کاسندرا پوآتراس دختر نوجوان کبکی که در حال حاضر ۱۷ ساله است قصد دارد به عنوان کاندیدای حزب سبز در انتخابات ۱۹ اکتبر امسال شرکت کند. وی نیاز به ۱۰۰ امضاء برای ثبت نام خود به عنوان کاندیدای انتخاباتی دارد. کاسندرا مشغول جمع آوری این صد امضاست. اما براساس قوانین سازمان انتخابات برای کاندیدایی انتخابات باید حداقل ۱۸ سال داشته باشید. کاسندرا روز ۱۹ اکتبر ۱۸ ساله می شود. این دختر جوان پس از ملاقات با دانیل گرین، معاون حزب سبز چند سال پیش شروع به فعالیت در این حزب کرده است و پیش از این به فکر کاندیدایی نبوده است، اما اکنون او کاندیدای حوزه انتخاباتی لونگوی ـ سن هوبر کبک شده است. در حال حاضر پیر نانتل، از ان دی پی نماینده این حوزه است که در سال ۲۰۱۱ با ۵۰ درصد آرا به نمایندگی انتخاب شد. کاسندرا علاوه بر این نماینده ان دی پی باید با کاندیداهای حزب لیبرل و محافظه کار هم به رقابت بپردازد.

 

در نظرسنجی ژورنال دو مونرال محافظه کاران در جایگاه سوم قرار گرفتند

ژورنال دو مونرال نتایج نظرسنجی که بنگاه نظرسنجی لژر مارکتینگ برای این روزنامه و له دوآر، چاپ مونترال انجام داده را روز جمعه ۱۵ اوت منتشر کرده است. بر اساس نتایج به دست آمده این نظرسنجی، محافظه کاران برای نخستین بار با ۲۷ درصد طرفدار در جایگاه سوم قرار گرفته اند. ان دی پی با ۳۳ درصد همچنان در صدر انتخاب مردم قرار دارد و حزب لیبرال با ۲۸ درصد پشتیبان در رده دوم است. ۲۸ درصد پاسخ دهندگان تام مولکر را شایسته ترین رهبر برای نخست وزیری، هارپر را ۲۱ درصد و جاستین ترودو را با ۲۰ درصد شایسته صدارت دانسته اند. لژر مارکیتینگ این نظرسنجی را با شرکت ۲۰۹۵ نفر که ۹۸۷ نفر ساکن کبک بوده اند، انجام داده است. ژورنال دو مونرال در تحلیل خود نوشته با این ترتیب ان دی پی با این جایگاه خود اگر انتخابات امروز برگزار می شد به دولت اقلیت دست می یافت.