*نویسنده: استفن مارشاگ ـ نیویورک تایمز 

 استیون هارپر نخست وزیر کانادا، اسطوره پنهان کاری و بی توجهی

استیون هارپر نخست وزیر کانادا روز ۱۹ اکتبر را روز انتخابات فدرال اعلام کرده است.

کمپین انتخاباتی او نمونه دیگری از روش حکومتی اوست مملو از پنهان کاری و استتار.

امریکایی ها کانادا را به صورت مهد دموکراسی، خدمات پزشکی مناسب، مدارس عمومی خوب و رایگان، و کنترل حمل اسلحه می شناختند، اما نه سال و نیم حکومت آقای هارپر به تدریج شهرت کانادا را در داشتن یک حکومت باز و مسئول از بین برد. او در این مدت اخلاق محافظه کارانه کور باش را به صورت جامعی به کار برد. هارپر مرتباً جلوی نشر اخبار فعالیت های دولتی را سد کرد، او خود و دولت محافظه کارش را در هاله ای از مخفی کاری فرو برد و مردم را در بی خبری قرار داد.

رابطه او با مطبوعات هاله ای از دشمنی صرف دارد. در مصاحبه های مطبوعاتی بسیار کوتاهش، خبرنگاران را دست چین می کند و فقط به سئوالاتی که خودش می خواهد پاسخ می دهد.

جنگ آقای هارپر با دانشمندان صدمه بیشتری از بی خبر نگاه داشتن کانادایی ها از فعالیت های دولتی زده است. خاستگاه آقای هارپر ایالت نفت خیز آلبرتاست. او همه هّم خود را معطوف جلوگیری از تحقیقات علمی مزاحمی که خاطر کمپانی های پتروشیمی را مکدر می کند، کرده استharper.

در سال ۲۰۱۲ هارپر سعی کرد که بودجه مراکز تحقیقاتی قطب شمال را قطع کند و به دانشمندان محیط زیست دستور سکوت داد. در آن سال انجمن ملی تحقیقات و بررسی ها از انتشار خبر نتایج بررسی هاشان در مورد میزان ریزش برف منع شدند. دانشمندان آژانس دولتی مراقبت از محیط زیست با تهدید از دست دادن کارشان وادار شدند که از انتشار نتیجه تحقیقاتشان بدون مشورت با سیاست مداران خودداری کنند. اخبار مربوط به تغییرات آب و هوا در رسانه های جمعی تا ۸۰% کاهش پیدا کرد.(۱)

برای اولین بار اتحادیه دانشمندان و سایر متخصصان دولتی بی طرفی سیاسی خود را کنار گذاشت و بر ضد هارپر بپا خاست.

فعالیت او در بی خبر نگاه داشتن، حتی به دستگاه های دولتی هم رخنه کرد. هارپر آمارگیری اجباری را در کانادا متوقف کرد، عملی که پانصد انجمن کانادا از جمله انجمن پزشکان، اتاق بازرگانی کانادا و انجمن بیشاپ های کاتولیک با آن به مخالفت برخاستند. باعث تاسف است که در عصر انفجار اطلاعات، هارپر کانادایی ها را از جمع آوری اطلاعات مربوط به خودشان محروم کرد. سال های حکومت او با در تاریکی نگاه داشتن مردم همراه بوده است.

بیخبری مردم جا را برای افتضاحات سیاسی باز کرد. هارپر در باربکیو پارتی راب فورد شهردار جنجالی تورنتو ، از او و برادرش به عنوان محافظه کاران نمونه تقدیر کرد.

چهار لا پهنا حساب کردن های مخارج سناتورهای برگزیده هارپر افتضاح دیگری بود که او سعی در سرپوش گذاشتن آن دارد. پس از آنکه آر سی ام پی اتهامات جنایی در مورد چهار سناتور محافظه کار صادر کرد هارپر مجبور شد از ایشان بخواهد تا استعفا دهند.

هنوز مشخص نشده است که چرا رئیس دفتر هارپر جرایم سناتور مک دافی را از حساب شخصی اش پرداخت کرده است. آقای هارپر وانمود می کند که از این معامله خبر ندارد.

پس از انتخابات سال ۲۰۱۱ مایکل سونا یکی از کارمندان کانسرواتیوها به جرم فرستادن رای دهندگان به حوزه های رای گیری اشتباهی محکوم شد. این عمل برای جلوگیری از رای دادن طرفداران احزاب دیگر طرح ریزی شده بود.(۲)

با وجود این نوع تقلب های انتخاباتی، کانسرواتیوها قانون به اصطلاح انتخابات سالم را نیز از مجلس گذراندند که بی دلیل رای دادن را برای رای دهندگان مشکل تر کرد و حتی جلوی تبلیغ برای رای دادن توسط ریاست انتخابات کانادا را می گیرد . آقای هارپر تصور می کند که وظیفه اش جلوگیری از دموکراسی است.

اما همه مخفی کاری ها و کنترل اطلاعات به هیچ هدف مشخصی ختم نشد. دست آورد های او ناچیز است. (۳) در حالیکه حتی محافظه کاران در امریکا معتقد شده اند که جرایم سنگین اثر زیادی در کنترل جنایات ندارد، هارپر زندان های جدیدی ساخته است و اعلام کرد که با مرتکبان جرائم به شدت برخورد می کند.

مهمترین هدف سیاست خارجی هارپر احداث خط لوله کی استون است که نتوانست آن را به سرانجامی برساند. قیمت دلار کانادا دوباره پایین آمد. اخیراً بانک کانادا اعلام کرد که در نیمه اول سال، اقتصاد عقبگرد کرده است، که این نشانه رکود اقتصادی است. آقای هارپر با هر ملاکی که بنگرید یک مدیریت ضعیف از خود نشان داده است. هارپر نزدیک به یک دهه نخست وزیر کاناداست. این سالها بی هدف سپری شده اند. حتی اگر هارپر در انتخابات آینده ببازد یک چیز مسلم است، او کانادایی ها را در طی این سالها در تاریکی نگاه داشته است. سئوالی که امروز مطرح است این است، آیا کانادایی ها کشورشان را این گونه دوست دارند؟

۱۴آگوست ۲۰۱۵

توضیحات مترجم:

۱ـ استیون هارپر منافع اقتصادی زودگذر را بر حفظ محیط زیست ترجیح می دهد. او به این دلیل از اقدام برای جلوگیری از تغییرات خانمان برانداز، پایدار و تشدید شونده آب و هوا سر باز زد.

دولت هارپر نه تنها کانادا را از تعهدنامه بین المللی کیوتو که در سال ۱۹۹۲       برای کنترل تولید اکسید کربن وضع شده بود بیرون آورد و عملاً باعث خنثی شدن آن شد، بلکه نمایندگانش در تمام این سالها در نشست های بین المللی به بهانه های مختلف جلوی تصویب یک قرارداد بین المللی کنترل آلوده کردن جو را گرفتند. به این ترتیب فرصت های طلایی که انسان برای کنترل تغییرات جو داشت به هدر دادند.

امروز صدمات جانی و مالی ناشی از حوادث بی سابقه جوی در کانادا و سراسر جهان از منافع کوتاه مدت اقتصادی آقای هارپر بسیار فراتر میرود.

۲ـ خانه ی ما در منطقه نورت یورک است و در انتخابات قبل از سال ۲۰۱۱ ما در لیست رای دهندگان به کنسرواتیوها نبودیم. در حالیکه همیشه از یکی دو ماه قبل کارت الکترال برای ما پست میشد، در سال ۲۰۱۱ ما برگه ای دریافت نکردیم. وقتی با تلفن جویا شدم من را به دو حوزه اشتباهی فرستادند که نام من را در لیست خود نداشتند. بالاخره قبل از ساعت نه شب خود را به حوزه مربوطه رساندم. در آنجا متوجه شدم که تعداد دیگری هم وضع مشابه من را داشته اند. می توان حدس زد که تعدادی بوده اند که به اندازه من پیگیر نبوده و از رای دادن منصرف شده اند. در سال ۲۰۱۱ پس از مدتها در نورت یورک کاندیدای کانسرواتیوها انتخاب شد و به مجلس راه پیدا کرد.

۳ـ کارنامه اقتصادی هارپر هم چندان درخشان نیست. اخیراً بازار بورس تورنتو به پائین ترین حد خود در هجده ماه گذشته رسید. دلار کانادا به پائین ترین حد خود نزدیک می شود. نفت که پایه اصلی سیاست او است به زیر چهل دلار رسیده و سایر مواد معدنی هم وضع بهتری ندارند. تاکید دیگر او روی افزایش قیمت مسکن است که به بادکنکی تبدیل شده و هر لحظه انتظار ترکیدنش می رود.

* The Closing of the Canadian Mind, The New York Times