بی بی سی: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، یک مسلمان سنی به سمت سفیر منصوب شده است.

خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – به نقل از احسن علوی، نماینده سنندج در مجلس، گزارش کرده که “یک کرد اهل سنت به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در دو کشور ویتنام و کامبوج” خدمت خواهد کرد. سفیر ایران در ویتنام سمت سفیر اکردیته در کشور کامبوج را هم دارد.

ایران و کامبوج دارای سفیر مقیم در پایتخت های یکدیگر نیستند و سفیران آنها در کشورهای دیگر به عنوان “سفیران اکردیته” نمایندگی دیپلماتیک کشورهای خود را برعهده دارند.

براساس این خبر، آقای احسن علوی که در جلسه شورای اداری استان کردستان سخن می‌گفت، گفته است که صالح ادیبی، سفیر جدید ایران در ویتنام و کامبوج “از نیروهای کرد اهل سنت استان کردستان” است.

او این انتصاب را “بیانگر تحقق وعده‌های دولت به مردم کردستان” دانست.

صالح ادیبی

صالح ادیبی

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جریان مبارزات انتخاباتی خود از استفاده از اقلیت‌ها در مناصب دولتی سخن گفته بود.

نماینده سنندج گفته است که “در کردستان مشابه چنین نیروهای توانمندی فراوان است” و ابراز امیدواری کرده از “نیروهای کرد اهل سنت بیشتر در پست‌‌ها و مناصب مدیریتی استفاده شود.”

به گفته آقای علوی، در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، ۷۳ درصد از رای دهندگان استان کردستان به حسن روحانی رای دادند. او این رای را نشانه “دموکراسی خواهی” مردم کردستان عنوان کرد.

از زمان استقرار جمهوری اسلامی در ایران، عدم حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در مناصب مهم اداری و نظامی جلب توجه کرده است. به گفته منتقدان، حتی مسلمانان سنی به سمت‌هایی مانند وزیر، معاون وزیر، استاندار، سفیر و رده‌های بالاتر فرماندهی نیروهای مسلح راه نیافته بودند.

این وضعیت به خصوص در مورد استان هایی که اکثریت یا بخش عمده ای از جمعیت را مسلمانان سنی تشکیل می دهند به ویژه جلب توجه می‌کرد.

پیروان دیگر ادیان و مذاهب تاکنون به سمت‌های مهم کشوری و لشکری دست نیافته‌اند.

صالح ادیبی پنجاه و یک سال دارد و دارای درجه دکتری در رشته ادبیات فارسی است و در دانشگاه‌های ایران تدریس کرده است. دو سال پیش، خبرگزاری تسنیم با معرفی آقای ادیبی به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان، متن مصاحبه‌ای با او را درج کرد که در آن گفته بود “کردستان ۱۷۶ نخبه شناسنامه دار دارد.”

براساس وبسایت سفارت ایران در هانوی، سفیر کنونی جمهوری اسلامی در ویتنام در سال ۱۳۹۱ به محل ماموریت خود اعزام شده است.