بی بی سی: بنا به گزارش خبرگزاری های دولتی ایران، جعفر پناهی، کارگردان سینمای ایران، روز سه شنبه، ۴ خرداد (۲۵ می) با پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه به طور موقت آزاد شد.

پناهی روز دهم اسفند سال گذشته (اول مارچ ۲۰۱۰) در منزلش بازداشت شده بود.

اتهام او هنوز به طور رسمی مشخص نشده است، اما برخی سایت های خبری در ایران دلیل بازداشت او را “تصمیم به ساختن فیلمی درباره اعتراضات پس از انتخابات ایران”عنوان کرده بودند.

پناهی از روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ می) دست به اعتصاب غذا زده و اعلام کرده بود که تنها به شرط دیدار با خانواده، حق داشتن وکیل و آزادی از زندان، اعتصاب خود را خواهد شکست.

چهار روز بعد از اعتصاب غذای جعفر پناهی به او اجازه داده شد تا در حضور عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران با خانواده و وکیل خود دیدار کند.

بازداشت جعفر پناهی در جشنواره سینمایی کن که طی دو هفته گذشته برگزار شد، خبرساز شده بود. در طول جشنواره بارها به زندانی بودن پناهی اشاره شد و شخصیت های مختلف نسبت به ادامه این بازداشت اعتراض کردند.

در هشتمین روز برگزاری این جشنواره هم نشستی برای دفاع از جعفر پناهی و اعلام همبستگی با او تشکیل شد.

در هفته گذشته نیز جمعی از هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی ایرانی با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامتی جعفر پناهی ابراز نگرانی کرده بودند و دستگاه قضایی و امنیتی ایران را مسئول “به خطر افتادن جان” او دانسته بودند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل هم پنجشنبه گذشته در مراسم دریافت جایزه شهر بن در آلمان این جایزه را به جعفر پناهی و محمد نوری زاد، فیلمساز و روزنامه نگار ایرانی، که او هم در زندان است تقدیم کرد.

همچنین تعدادی از فیلمسازان ایرانی که خود را “فیلمسازان مستقل” معرفی کردند، در بیانیه ای خواهان آزادی این فیلمساز “به دلایل انسانی و صنفی” شده بودند.

پیش از این هم جمعی از فیلمسازان و هنرپیشه های مشهور هالیوود و چهل سینماگر و نویسنده ایرانی در نامه هایی جداگانه آزادی آقای پناهی را درخواست کرده بودند.