علی شریفیان

بر طرفداران لیبرال ها در انتاریو افزوده شد، محافظه کاران در جای سوم

براساس نتایج آخرین نظرسنجی هایی که برای سی بی سی انجام شده در کل کشور ان دی پی ۳۲ و ۴ دهم درصد، لیبرال ها ۳۰ و ۲ درصد و محافظه کاران با ۲۶ و ۹ دهم درصد در جایگاه سوم از دیدگاه رای دهندگان قرار گرفته اند. نزول محافظه کاران به رده سوم احزاب اصلی نکته قابل توجه نتایج این نظرسنجی هاست. حزب سبز اما ۵ و ۲ دهم درصد، بلوک کبکوا ۴ درصد طرفدار دارند. با این ترکیب ان دی پی می تواند به طور متوسط ۱۲۲ کرسی، حزب لیبرال ۱۱۴ ، محافظه کاران ۱۰۱ و حزب سبز هم تنها یک کرسی به دست آورد. اما تغییر مهم در نتایج نظرسنجی ها در انتاریو رخ داده است. در این استان که ۱۲۱ کرسی دارد لیبرال ها اکنون با ۳۶ و ۴ دهم درصد در رده اول قرار گرفته اند. ان دی پی ۲۸ و یک دهم درصد و محافظه کاران ۲۸ و ۴ دهم درصد طرفدار دارند.

 

بحران پناهجویان، موضوع مبارزات انتخاباتی شده است

از چندی پیش به دنبال ادامه جنگ در سوریه علیه بشار اسد و کشتاری که دولت اسلامی (داعش) در منطقه راه انداخته و صدها هزار نفر به خاطر حفظ جان خود از سوریه و عراق گریخته و از طریق دریای مدیترانه به اروپا هجوم آورده اند. هفته گذشته با انتشار عکس کودک خردسالی که کالبد بی جانش در ساحل دریا در ترکیه پیدا شد، این بحران به اوج خود رسید. شمار آوارگان به اندازه ای است که از جنگ دوم جهانی بدین سو بی سابقه بوده است. انتشار گسترده عکس جسد آیلان کوردی در رسانه های جهان و بویژه در رسانه های عمومی توجه تمام مردم جهان و از جمله کانادا را به این موضوع جلب کرد. این موضوع همانند محاکمه مایک دافی به سرعت موضوع مبارزات انتخاباتی شد.

پس از بررسی کارنامه دولت و واکاوی طرح ها، برنامه ها و اقداماتی که دولت محافظه کار و وزراتخانه مسئول این امور ، وزارت شهروندی و مهاجرت انجام داده است موج انتقادات از کریس الکساندر و دولت محافظه کار شروع شد. هم رهبران احزاب مخالف و هم سازمان ها، گروه ها و مردم به شدت ناخرسندی خود را از تقریبا بی عملی دولت به مناسب های مختلف نشان دادند.

 rally-for-refugee-H5

راهپیمایی های بزرگ در شهرهای سراسر کشور در حمایت از پناهجویان

آخر هفته گذشته هزاران نفر در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در شهرهای مختلف کانادا از جمله تورنتو، مونترال، ونکوور و … دست به تظاهرات گسترده ای زدند. تظاهرکنندگان عمدتا می گویند کانادا سرزمین مهاجران و پناهندگان است. بجز اقوام بومی همه ما مهاجر هستیم. سنت همیشگی کانادا پذیرفتن پناهجویان بوده است و دولت هارپر این سنت را در هم شکسته است. کانادا که در صحنه جهانی در این زمینه همیشه پیشگام بوده حالا سیاست و اراده پذیرش پناهجویان را کنار گذاشته است. ما باید دوباره به ایفای نقش خود در جهان برسیم. کانادا به هر شکلی که می شود باید تلاش کند مرزهای کشور را به روی پناهجویان بگشاید.

کریس الکساندر در مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی خود عملا از پاسخ گویی روشن درباره اقداماتی که در زمینه پذیرش پناهجویان سوری انجام داده شانه خالی کرده است. زمانی که معلوم شد در واقع آیلان کوردی همراه با پدرش عبدالله کوردی و مادرش ریحانه و برادر ۵ ساله اش گالب متقاضی مهاجرت به کانادا بوده، اما تقاضایشان رد شده بود، موضوع حالت بحرانی تری پیدا کرد. در واقع این خانواده قصد داشته اند با حمایت کامل مالی و عملی عمه خانواده به کانادا مهاجرت کنند، اما معلوم نیست به چه دلیلی تقاضای آنها رد شده است. خانم کوردی که در ونکوور زندگی می کند به نماینده آن حوزه که از ان دی پی است، مراجعه کرده است. این نماینده مجلس می گوید من مدتها پیش نامه نوشتم و همراه با تمام اسناد لازم برای الکساندر فرستادم، اما هنوز هم به من جواب نداده است.

 

هارپر پیشنهاد ترودو را برای تشکیل اجلاسی برای حل بحران رد کرد

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال اعلام کرد ما باید در سال جاری ۲۵ هزار پناهنده را به کانادا بیاوریم و دو سه روز بعد پیشنهاد داد سران احزاب فدرال به دور از مسائل حزبی اجلاسی تشکیل داده و راه حل هایی برای این بحران بزرگ پیدا کنند. تام مولکر، رهبر ان دی پی گفته است ما تا آخر سال جاری ۱۰ هزار پناهنده را در کانادا اسکان می دهیم. مولکر پیشنهاد ترودو را هم پذیرفت. مولکر خاطرنشان کرد باید مسائل حزبی را کنار گذاشت و به سرعت به این مسئله پرداخت. هارپر هیچ عکس العملی نشان نداد تا اینکه خبرنگاری نظر او را درباره این پیشنهاد پرسید. هارپر پاسخ داد برنامه هایی که دولت دارد کفایت می کند و تشکیل چنین جلساتی «حزب بازی» است. مردم به این برخورد هارپر انتقاد و اعتراض کرده اند.

 

جری بانس

جری بانس

اخراج دو کاندیدای محافظه کار تورنتو به خاطر انجام کارهای ناشایست

جری بانس که کاندیدای حزب محافظه کار در حوزه اسکاربورو و روژپارک تورنتو بود، سالها به کار تعمیرات لوله کشی منازل مشغول بوده است. روز یکشنبه کلیپ کوتاهی از این کاندیدای محافظه کار منتشر شد که نشان می داد او پس از تعمیر لوله در لیوان قهوه خوری صاحبخانه ادرار کرده، بعد آن را آب کشیده و از خانه خارج شده است. این ویدئو در سال ۲۰۱۲ به وسیله برنامه «مارکت پلیس» سی بی سی و در راستای بررسی کار کسانی که در مشاغل مختلف در خانه های مردم کار می کنند به صورت مخفیانه فیلمبرداری شده است. با انتشار این ویدئو نزدیک به ده هزار نفر در سایت سی بی سی درباره آن نظرات خود را نوشتند. این موضوع به سرعت به «ادرارگیت» مشهور شد.

جری بانس در مصاحبه با سی بی سی گفته است:«مردم نباید مرا با این فیلم قضاوت کنند.» جری بانس پیش از این در انتخابات ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ هم کاندیدای حزب محافظه کار بوده است ولی به نمایندگی مجلس نرسیده است.

کاندیدای دیگر تیم دوتائود بوده است. دوتائود کاندیدای حزب محافظه کار در حوزه انتخاباتی تورنتو ـ دنفورث بوده است. از تیم دوتائود یک سری ویدئو در رسانه های عمومی پیدا شده که در این ویدئو این شخص به مسخره کردن انسان های معلول و عقب افتاده می پرداخته و همینطور برای زنان و دختران هم مزاحمت های رکیک جنسی ایجاد می کرده است. او مشاور املاک است.

تیم دوتائود

تیم دوتائود

حزب محافظه کار با انتشار بیانیه ای اخراج این دو کاندیدا به خاطر انجام کارهای ناشایست را خبر داد. خبرنگاری از هارپر درباره این دو کاندیدا پرسید. هارپر گفت اخراج آنها نشان می دهد ما در چه استاندارد بالایی کاندیداهایمان را انتخاب می کنیم.

 

 

 

 

 

 

مبارزه اتحادیه های بزرگ کانادا علیه هارپر

از هفته گذشته دبیران، روسا و مسئولان اتحادیه های مختلف در سراسر کانادا با انتشار بیانیه یا انجام مصاحبه اعلام کرده اند که ما آماده مبارزه با هارپر هستیم و از اعضای خود خواسته ایم در هر حوزه ای به کاندیدایی رای بدهند که جلوی راه یافتن کاندیداهای محافظه کار به مجلس را بگیرد. سرژ کادیو، دبیرکل «کیو اف ال» بزرگترین اتحادیه کبک توضیح داده مهم نیست که اعضای ما به کاندیداهای لیبرال و یا ان دی پی رای بدهند، آنها با بررسی هر حوزه ای که در آن رای می دهند باید ببینند در مقابل کاندیدای حزب محافظه کار کاندیدای کدام حزب دیگر شانس بیشتری برای راهیابی به مجلس را دارد. رهبران این اتحادیه ها می گویند اگر اعضای اتحادیه ها و خانواده آنها در انتخابات به این صورت شرکت کنند، هارپر نمی تواند برای بار چهارم به قدرت برسد. به عنوان نمونه کیو اف ال ۶۰۰ هزار و یونیفور ۳۰۵ هزار عضو دارد. این اتحادیه ها مربوط به کارکنان بخش های خصوصی هستند و اگر تمام آنها و خانواده هایشان رای بدهند حدود نه میلیون رای به نفع کاندیداهای احزاب مخالف حزب محافظه کار به صندوق ها ریخته خواهد شد. این شمار آرا قطعا در نتیجه انتخابات تاثیر خواهد داشت.

جری دیاس رئیس اتحادیه یونیفور

جری دیاس رئیس اتحادیه یونیفور