کریتین: «هارپرآبروی کانادا را در جهان از بین برده است.»

ژان کریتین، نخست وزیر نامدار لیبرال و چهره متشخص تاریخ معاصر کانادا در نامه سرگشاده ای که شنبه پیش به طور همزمان در سه روزنامه پرتیراژ و معتبر کانادا، روزنامه های گلوب اند میل، لاپرس و لو دوآر منتشر شد، به شدت از هارپر و حکومت تقریبا ده ساله اش انتقاد کرده است. کریتین می نویسد:«عکس العمل هارپر به بحران پناهجویان در سوریه و عراق سبب شد که در جامعه بین المللی کانادا را به عنوان یک کشور سنگدل بشناسند و با این ترتیب کانادا را شرمسار کرد.» نخست وزJean-Chretienیر پیشین لیبرال در بخش دیگری از این نامه سرگشاده آورده : «در سفرهایم دور دنیا مرتب از من می پرسند چه بر سر کانادا آمده؟ بر سر کانادایی که زمانی کشوری پیشرفته و صلح طلب بود، چه آمده است؟ بر سر کشوری که الگو و مدلی برای صلح و ثبات در جهان پرآشوب بود، چه آمده است؟ این پرسش ها مرا غمگین می کند. من از اینکه می بینیم دولت هارپر در کمتر از ده سال شهرتی که کانادا به عنوان کشوری پیشگام و صلح طلب از خود ساخته بود، شهرتی که ساختن آن ۶۰ سال طول کشیده بود، نیست و نابود کرده، غمگین می شوم… [باید] جایگاه خود را در جهان دوباره بازیابیم.»

ژان کریتین در شهرک کوچک شوینیگان کبک به دنیا آمده و نزدیک به نیم قرن در صحنه سیاسی کانادا حضور بسیار موثر داشت. کریتین سه دوره متوالی به عنوان نخست وزیر یک دولت اکثریت لیبرال از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ رهبری کانادا را در دست داشت. او از پیروان شیوه و فلسفه لستر.بی. پیرسون، وزیر و نخست وزیر صلح طلب بود و کانادا را در مسیری که پیرسون آغاز کرده بود، به پیش آورد تا زمانی که هارپر به قدرت رسید.

 

 

 

نتایج آخرین نظرسنجی ها: رقابت سه جانبه تنگانگ احزاب

canada-election-S

براساس معدل نتایج آخرین نظرسنجی هایی که برای سی بی سی انجام و روز دوشنبه منتشر شده است. تا به امروز شاهد یک رقابت سه جانبه تنگانگ هستیم که در تاریخ کانادا بی سابقه بوده است. نکته اما اینکه نظرسنجی دیگری می گوید ۶۵ درصد مردم خواستار تغییر بنیادی، به عبارت دیگر کنار رفتن محافظه کاران هستند. این نظرسنجی ها نشان داده در سطح ملی ان دی پی ۵/۳۱ درصد، لیبرال ها ۹/۲۹ درصد، حزب محافظه کار ۶/۲۹ درصد، بلوک کبکوا ۲/۳ درصد، حزب سبز ۷/۴ درصد و دیگران ۱/۱ درصد طرفدار دارند. به خوبی روشن است که تفاوت سه حزب در عمل در میزان ضریب خطای نظرسنجی ها قرار می گیرد.

در انتاریو لیبرال ها از ۵/۳۵ درصد، محافظه کاران ۳/۳۴ درصد و ان دی پی از ۵/۲۵درصد آرای رای دهندگان برخوردارند.

در کبک بازگشت ژیل دوسپ به سیاست و رهبری بلوک کبکوا تغییری اساسی در وضع این تنها حزب فدرال ایجاد نکرده و ان دی پی همچنان ۵/۴۴ درصد طرفدار دارد. در حالیکه بلوک کبکوا ۵/۱۲ درصد و حافظه کاران ۱/۱۵ درصد و لیبرال ها ۹/۲۳ درصد طرفدار دارند.

 

 

رقابت سه جانبه و دشوار در حوزه اگلینتون ـ لارنس

 

در میان حوزه های انتخاباتی سراسر کانادا حوزه انتخاباتی اگلینتون ـ لارنس شاید نموداری از انتخابات پیش رو باشد. رقابت تنگانگ سه کاندیدایی که هر کدام امتیازات ویژه خود را دارند. در انتخابات ۲۰۱۱ جو اولیور، وزیر دارایی دولت محافظه کاران این حوزه را با اختلاف ۴۰۰۰ رای از رقیب لیبرال خود برد. امسال اما به نظر می رسد اولیور کار دشواری پیش رو دارد. ان دی پی اندرو تامپسون، وزیر دارایی سابق دولت ان دی پی ساسکچوان را که چندین بودجه موفق در آن استان ارائه کرده، به تورنتو آورده و در این حوزه به مصاف جو اولیور فرستاده اند. اندرو تامپسون علاوه بر امور مالی از سیاستمداران معتبر کانادا به شمار می رود.

مارکو مندوچینو، کاندیدای حزب لیبرال است. او سالها در این حوزه انتخاباتی زندگی کرده است. مارکو مندوچینو دادستان پیشین دادگستری انتاریو بوده و می گوید ۴۰۰۰ رای اختلاف زیادی نیست و در آخر خواهید دید که پیروز این حوزه کیست. مارکو مندوچینو حدود یک سال است که مبارزات انتخاباتی خود را شروع کرده است.

 

بودجه بیست میلیون دلاری جاستین ترودو برای توسعه ترانزیت ریچموند هیل

 

جاستین تروردو (راست)و رضا مریدی

جاستین تروردو (راست)و رضا مریدی

بر اساس گزارشی که در سایت خبری منطقه یورک منتشر شده است، جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال در جریان مبارزات انتخاباتی خود با اتوبوس ویژه تورهای انتخاباتی حزب لیبرال به مرکز ترانزیت منطقه ریچموند هیل رفته است. ترودو با کارکنان حمل و نقل منطقه یورک، دکتر رضا مریدی نماینده مجلس و وزیر کابینه لیبرال انتاریو و همینطور با استیون دل دوکا، وزیر حمل و نقل انتاریو ملاقات و گفت وگو کرده و سپس یک سخنرانی ایراد کرد. جاستین ترودو در این سخنرانی عمدتا درباره طرح های حزب لیبرال اگر به قدرت برسد و بویژه طرح های این حزب در زمینه سرمایه گذاری در ساختارهای زیربنایی سخنانی گفت. او در قسمتی از سخنان خود گفت که دولت لیبرال در زمینه حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری خواهد کرد. اقتصادی که نتواند مردم را جا به جا کند و حرکت دهد، نمی تواند به حداکثر ظرفیت های خود برسد.

پس از سخنرانی ترودو یک بیانیه از سوی حزب لیبرال صادر شد. در این بیانیه آمده است. حزب لیبرال در صورت پیروزی یک بودجه ۲۰ میلیون دلاری برای توسعه ترانزیت ریچموند هیل ( علاوه بر بودجه کنونی که الان دارد) در نظر خواهد گرفت .

 

 

 

سه زن را از همایش انتخاباتی هارپر در کامپلوس بیرون کردند

Kamloops_Alan

روز دوشنبه صبح استفن هارپر در یک گردهمایی حزبی در شهر کامپلوس بی سی شرکت کرد. پیش از ورود هارپر و سخنرانی اش، ماموران امنیتی حزب محافظه کار سه زن و از جمله زنی به نام لوسی برجس که با تی شرتی در برنامه شرکت کرده بود که روی آن نوشته شده بود: «آیلان باید اینجا می بود.» (اشاره به غرق شدن آیلان کوردی که جسدش در سواحل ترکیه پیدا شد،) از جلسه اخراج کردند.

بر اساس گزارشی که به دست شهروند رسیده قبل از شروع برنامه همه از جمله سه زن اخراج شده بررسی های لازم شده و کارت ورود به همایش را دریافت کرده بودند. لوسی برجس گفته است ساکت کردن دانش پژوهان و ممنوعیت سخن گفتن درباره فجایع محیط زیست که به وسیله هارپر مدتهاست انجام شده و می شود، من می خواستم از آنجا که کانادا در بمباران سوریه و آواره شدن مردم نقش دارد، این موضوع را مطرح کنم. تا کنون خبرهای زیادی درباره اخراج افراد و یا ندادن اجازه ورود به بعضی افراد به جلساتی که هارپر در آنها شرکت دارد، منتشر شده است.