بیشترین نارضایتی از بیمه زمانی است که خسارتی اتفاق می افتد و کارشناس شرکت بیمه برای برآورد خسارت به محل بیمه شده مراجعه می کند. تعیین رقم خسارت یک بخش تکمیل پرونده بیمه است، ولی همه داستان نیست، چرا که مهمترین بخش پرداخت خسارت پاسخ به Farhad-Farsadi-nاین سوال است که آیا مال بیمه شده(موضوع بیمه) در ابتدای شروع بیمه به درستی و به رقم واقعی برآورد و بیمه شده است یا خیر؟

چرا این مطلب برای کارشناسان بیمه مهم است، چون اگر برای مثال ارزش مال بیمه شده ۱۰۰ هزار دلار باشد و مثلا ۵۰ هزار دلار بیمه شده، لذا شرکت بیمه هم در زمان خسارت فقط تا سقف همان ۵۰ هزار دلار مسئول پرداخت خسارت است و نه بیشتر، البته همیشه صد در صد مال بیمه شده از بین نمی رود که محاسبه ساده و سهل باشد بلکه تصور فرمایید که خسارت وارده جزیی بوده و برای مثال ۵۰۰۰ دلار خسارت وارد شده است، لذا همان ضریب کسر ۵۰ درصد برای همین ۵۰۰۰ دلار هم اعمال و پنجاه درصدش پرداخت می شود و چون همه قراردادهای بیمه دارای یک فرانشیز یا دیداکتبل مثلا ۱۰۰۰ دلاری است مبلغ نهایی خسارت از طرف شرکت بیمه ۱۵۰۰ دلار پرداخت می شود که با آن مبلغ واقعی (۵۰۰۰ دلار) بسیار متفاوت است.

مقصر کیست؟ شرکت بیمه؟ خیر به هیچ عنوان آیا خریدار بیمه مقصر است؟ قطعا خیر بلکه عدم توجه وی باعث شده که به این نکته مهم اعتنایی نشود و اینجاست که نارضایتی شروع می شود. این داستان به این صورت که اصلا اشتباه هم نیست نقل می شود که:

خسارت ۵۰۰۰ دلاری به میزان ۱۵۰۰ دلار پرداخت شده:

 

۵۰۰۰ دلار ضربدر۵۰% (ضریب کم بیمه کردن در ابتدای قرارداد) منهای ۱۰۰۰ دلار دیداکتبل = مبلغ خسارت۱۵۰۰ دلار

 

اینجاست که نقش موثر بروکر بیمه تعیین کننده است و با توجه به توانایی های حرفه ای می تواند شما را در زمان خرید بیمه کمک کرده تا در زمان خسارات احتمالی متضرر نشوید و بتوانید از تمامی حقوق خود بهره مند شوید.

در ضمن حتما مستحضر هستید که استفاده از مزایای داشتن بروکر نه تنها بار مالی روی شما نخواهد داشت، بلکه با توجه به مورد یاد شده او قادر است شما را در زمان های متفاوت یاری کرده و از مزایای داشتن مشاور مجانی بهره مند باشید.

در دنیای کنونی که حرف و مشاغل متفاوتی ایجاد شده است و تخصص های گوناگونی در اطراف و اکناف همه ما موجود است لازم است تا آنجا که ممکن است از توانایی های یکدیگر استفاده ببریم و ضمن پرداختن به حرفه تخصصی خود از مزایای نسبی دیگران هم بهره مند شویم. صنعت بیمه هم از این موضوع استثناء نیست و با توجه به پیچیدگی هایی که دارد لازمه داشتن یک نفر آگاه در کنار خود امری ضروری است.

 

یکی از وظایفی که از طرف جامعه بروکرهای خبره کانادا و بروکرهای ثبت شده انتاریو در راس امور همواره به همه اعضاء خود تاکید می شود آموزش و سهل سازی قراردادهای بیمه برای خریداران بیمه است تا همگان بتوانند از داشتن یک بیمه نامه منطبق با نیازهایشان و بودجه مربوطه بهره مند باشند.

حضور بروکرتایید شده در کنار شما ضامن داشتن بیمه نامه صحیح و منطبق با خواسته هایتان است.

 

 

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com