طبق آمار موجود بیشتر از ۹۸ میلیون آمریکایی دارای کلسترول بالای خون هستند و تقریباً اکثر آنها داروهای پایین آورنده ی کلسترول خون (statin) مصرف می کنند. درصد بالایی از این افراد ممکن است به عارضه ی کم کاری غده ی تیروئید دچار باشند که یکی از علل بالا رفتن کلسترول خون می باشد و کمتر کسی به آن توجه دارد. پژوهشگران کلینیک مایو در آمریکا معتقدند که همه افرادی که به عارضه ی بالا بودن کلسترول خون دچار هستند باید از نظر هورمونهای تیروئید آزمایش شوند و برعکس افرادی که به ناهنجاری های تیروئید، مخصوصاً کم کاری آن مبتلا هستند باید ببینند که آیا کلسترول خونشان بالا است، زیرا این دو عارضه با هم ارتباط دارند. در حال حاضر در آمریکا حدود ۱۳ میلیون نفر به عارضه کم کاری یا پرکاری تیروئید دچار هستند که ۵۰ درصد آنها از این موضوع بی خبر می باشند. وقتی غده ی تیروئید بیمار باشد و خوب کار نکند بسیاری از غدد داخلی و اعضاء بدن کارشان را خوب انجام نمی دهند، زیرا غده تیروئید در حقیقت رهبر ارکستر تمام غدد داخلی است. در این صورت کلسترول رژیم غذایی به خوبی متابولیسم نمی شود و در نتیجه در عروق رسوب می کند و سبب عوارض بعدی می شود.

در یک بررسی علمی در این مورد ثابت شده است که ۹۰ درصد بیمارانی که به کم کاری غده ی تیروئید دچار هستند دارای کلسترول بالای خون می باشند. جالب اینکه اگر بیماران به خوبی درمان شوند و داروهای مخصوص بیماری تیروئید را به دقت مصرف نمایند نه تنها عارضه کم کاری این غده کنترل می شود، بلکه کلسترول بد خون نیز کاهش می یابد که خود رابطه بین بیماری تیروئید و بالا بودن کلسترول خون را ثابت می کند.

غذاهایی مانند ماست، تخم مرغ، غذاهای دریایی، جعفری و سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ید می باشند و برای بهزیستی و سلامتی غده ی تیروئید نقش مهمی دارند.

شناسایی ماده جدید ضد سرطان در براکلی

دانشمندان دانشگاه میشیگان کشف ماده جدیدی را در براکلی گزارش می کنند که قادر است سلول مادر یا stem-cells مسئول بروز و پیشرفت سرطان را به راحتی از بین ببرد. این ماده که در سولفورافن (sulforaphane) موجود در براکلی وجود دارد، روی حیوانات آزمایشگاهی و بر روی سلول های سرطان سینه در آزمایشگاه بررسی گردیده است. نتایج این بررسی جالب که در ژورنال علمی تحقیقات کلینیکی سرطان به چاپ رسیده نشان می دهد که این ماده شیمیایی سلول های اصلی سرطانی را از بین می برد و در ضمن از رشد غدد سرطانی نیز جلوگیری می کند.

اهمیت این یافته ی مهم در این است که اکثر شیمی درمانی ها نمی توانند سلول های مادر و یا اصلی بروز سرطان را از بین ببرند. به همین دلیل است که پس از شیمی درمانی سرطان دوباره رشد می کند و مشکلات دیگری را به وجود می آورد. متوقف نمودن حرکت سرطان stem-cells سبب پیشگیری از بروز و حرکت بیماری در بدن می گردد و ماده موجود در سولفورافن براکلی است که قادر است پایه و اساس بروز سرطان را در بدن مختل سازد و نگذارد غده ی سرطانی سرانجام گیرد. تحقیقات ابتدایی بر روی سلول های سرطان سینه نشانگر این است که عصاره ی براکلی به راحتی آنها را از بین می برد و کمترین اثر نامطلوبی بر روی سلول های سالم بدن به جا می گذارد.

نتایج این بررسی به وضوح ثابت می کند که عصاره ی براکلی به همراه بعضی از غذاهای طبیعی که ضد سرطان هستند، می توانند در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان ها نقش بسیار مهمی ایفا نمایند و چهره ی درمان سرطان ها را عوض کنند. براکلی چند دهه ایست که به عنوان سبزی ضد سرطان نام گرفته و هر بار که عصاره و ترکیبات موجود در آن در تحقیقات درمان سرطان به کار برده می شود نتایج چشمگیری به وجود می آورد. قبلاً گزارش گردیده که افرادی که عادت به خوردن براکلی دارند کمتر به سرطان های دستگاه گوارش دچار می شوند و در ضمن ترکیبات موجود در این سبزی سبب از بین بردن عامل عفونت زای HBP در معده می گردد که خود در پیشگیری سرطان معده نقش دارد.

 

چهار عاملی که ۱۲ سال از عمر انسان کم می کند

 

دانشمندان دانشگاه اسلو با مطالعه ای بر روی گروه بزرگی از مردم که به مدت ۲۰ سال به طول انجامیده دریافتند که افرادی که به چهار عامل کوتاهی عمر مانند مصرف سیگار، مصرف مشروبات الکلی، نداشتن فعالیت های جسمی و رژیم غذایی ناجور درگیر هستند با مقایسه با افرادی که چنین مشکلاتی ندارند، حدود ۱۲ سال کمتر عمر می کنند. عدم وجود هر یک از این عوامل در روش زندگی سبب درازی طول عمر می گردد.

دوری از عوامل مورد بحث مانند سیگار نکشیدن و مشروب نخوردن و فعالیت جسمی داشتن کار مشکلی نیست. فقط رژیم غذایی است که به علت فقر مادی و یا نداشتن آگاهی های علمی در مورد خواص غذاها و عادات غذایی ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. ما می دانستیم که ۳۵ درصد از عوامل بروز و مرگ ومیر به علت سرطان را تغذیه ناجور به خود اختصاص می دهد و نقش سیگار در این میانه حدود ۳۰ درصد است. حال با یک حساب ساده می توان گفت که افرادی که سیگار نمی کشند و رژیم غذایی متناسبی دارند ۶۵درصد کمتر به سرطان دچار می گردند که به عقیده ی من با در نظر گرفتن عملکرد ژن و ژنتیک در بدن که از دست ما خارج است، بقیه را می توان جلوگیری نمود و زندگی سالم و با کیفیت بالایی داشت.

اگر گیاهخوار هستید مواظب برگر گیاهی باشید

در یک مطالعه جدید بر روی گروهی از مردمی که عادت به گیاهخواری دارند معلوم گردیده که Veggie Burger هایی که از محصولات سویا درست شده اند و در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی و بهداشتی به فروش می رسند آلوده به موادی به نام Hexane هستند و سبب نوعی مسمومیت خطرناک می شوند. مقدار ناچیزی هگزان در طبیعت وجود دارد ولی در موقع تصفیه نفت و برای تهیه بنزین مقدار زیادی هگزان به وجود می آید و متاسفانه این ماده ی شیمیایی در بسیاری از محصولات سویا نیز وجود دارد. معمولا محصولات تخمیر نشده ی سویا مشکلاتی در هضم و جذب غذا در بدن به وجود می آورد و تخمیر شده ی آن هم حاوی مقداری از هورمونها و موادی هستند که زیاده روی در مصرف آنها مشکلاتی را به وجود می آورد.

پاسخ به پرسش های خوانندگان شهروند

آیا چای کوهی یا St.John’s Wort را می شود با داروهای دیگر مصرف کرد؟

ـ چای کوهی گیاهی دارویی است که در طب سنتی از آن برای درمان افسردگی استفاده می شود. در سال های اخیر تحقیقات علمی به وضوح ثابت کرده که این گیاه با بسیاری از داروهای شیمیایی و حتی گیاهی دیگر عکس العمل شدیدی به وجود می آورد که گاهی ممکن است سبب مرگ بیمار گردد. در اینجا نام داروهایی که نباید با چای کوهی مصرف گردد به اختصار آورده می شود:

داروهای ضد آلرژی، داروهای سرماخوردگی، داروهای سیستم ایمنی بدن، داروهای بیماری ایدز، قرص های ضد بارداری، داروهای فشار خون، انواع مسکن ها، داروهای ضد آسم، وارفارین یا داروی رقیق کننده ی خون و Digoxin. لیست این دسته از داروها درازتر از آنست که تصور می شود ولی نمی شود همه ی آنها را به ترتیب به میان آورد. به طور کلی با ذکر چند دسته از داروهای اصلی برای درمان بیماری های مختلف به این نتیجه می رسیم که بدون مشورت پزشک متخصص به هیچ عنوان نباید چای کوهی را مصرف کرد مگر اینکه هیچ نوع داروی دیگری مصرف نمی کنید.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net