یکی از مسئولان خیلی بلند پایه جمهوری اسلامی که به خاطر بلندی پایه هایش نه دست کسی به نام نبرده می رسد و نه کلا صدای کسی را می شنود وگویا به جای دو تا گوش، دو فقره زبان اضافه در دو سمت سرش دارد، در رابطه با حادثه کشته شدن حجاج در عربستان گفت: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و حکام عربستان باید عذرخواهی کنند. یکی از ناظران خارجی ناآگاه به مسایل داخل ایران استدلال کرده عجیب نیست اگر مقامات عالی رتبه نظام به دلیل بلند پایگی و قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، صداهایی را که از دوردست ها می آید بهتر بشنوند.Saudi_Royal-family-H3

این ناظر ناآگاه اضافه کرده: مثلا آدم هایی که به دلیل شغل شان بیست و چهارساعته در فضا سیر می کنند افق دیدشان بسیار وسیع است و کرانه های ناپیدا را می ببینند. و حتی گاهی اتفاق افتاده که طرف با خوشحالی اعلام می کند که اسراییل در ۲۵ سال آینده نابود خواهد شد در حالی که ممکن است از پیش بینی سرنوشتِ مجلس خبرگان علیرغم پیشرفت های شگفت انگیز دانشِ “مهندسی انتخابات” عاجز باشد، و عوام الناس هم وقتی این پیش بینی ها را می شنوند می خندند چون فکر می کنند طرف در استفاده از مکیفات افراط کرده؛ و می پرسند چطور ممکن است کسی نابودی کشوری را هزاران کیلومتر آنسوتر در ۲۵ سال آینده ببیند، اما از مرگ روزانه آدم های کشور خودش به خاطر فقر و فلاکت بی خبر باشد؟ و یا نظامی که به جای گوشِ شنوا، زبان گویا دارد چگونه سوالات دنیای میلیاردی اسلام را شنیده؟…

 

 

مرگ حجاج و آتش بیاران معرکه

 

در ممکتی که وقتی مینی بوس ورامین سالم به مقصد می رسد، هیئت دولت این موفقیت عظیم را به پیشگاه امت قهرمان و همیشه در صحنه ایران تبریک و تسلیت عرض می نماید. و در کشوری که بعد از هر آسمان غرومبه و نم نم باران اداره ثبت احوال و ستاد حوادث غیر یکمرتبه، نفوس مملکت را سرشماری می کنند تا حساب کشته ها و مفقودین دست شان بیاید. و در نقطه ای که سالم بازگشتن پس از ترک خانه به آرزویی دست نیافتنی برای خانواده ها تبدیل شده، و پدر و مادرها مجبورند به جای دو دو تا چهارتا به فرزندان ۶ ساله خود انواع فنون رزمی مثل، نان‌چوان و کیک بوکسینگ و ساواته و تای چی چوان و سانشو یاد بدهند. و در سرزمینی که وقتی خودروی ساخت وطن از بغل تریلی رد می شود سرنشینانش برای سلامتی آقای راننده صدتا صلوات از راه دور نثار غریب الغربا و معین الضعفا و شاه قبه زری می کنند و نصف درآمد خود را نذر امامزاده های اسم و رسم دار می نمایند؛ کشته شدن حجاج بهانه ای شده تا مقامات بلند پایه و کوتاه پایه نظام، به هرچه مدیر و مدیریت در دنیاست دشنام بدهند و هرچه دم دستشان بوده بکوبند توی ملاج دنیا. و بنالند که اگر اجازه می دادید ما مراسم حج را مدیریت کنیم محال بود چنین اتفاقاتی بیفتد.shah-court-land

تیمسار نقدی که اگر رژیم گذشته مانده بود، باید روزی صد بار زنبیل بر سر می گذاشت و دنبال زن تیمسار راه می افتاد، در اعتراض به حادثه منا گفته که باید ملک فهد را با شمشیر گردن زد تا عربستان بداند کشته شدن حجاج چقدر دردآور است. گفته اند، اخوی ملک فهد سالهاست مرده. جناب تیمسار جواب داده ما که نمردیم، بازرگان و مصدق و آیت الله منتظری هم مرده اند ولی ما به مناسبت های مختلف از خجالت شان در می آییم، شاه هم خیلی وقته مرده ولی همین هفته گذشته به دادگاه مازندران احضار شده.

در همین حال یک کارشناس خانم در صدا و سیمای نظام گفت: آمریکا چون از حل مسئله هسته ای عاجز شده حادثه منا را به وجود آورده. گفتند آبجی به جان خودت گل به شقایق ربطی ندارد. همشیره جواب داده، حالیم هست ولی باید یک جوری حرف بزنیم که مقامات نظام خوششان بیاید و دفعه بعد هم دعوتمان کنند.

امامان جمعه نیز ضمن پرتاب آب دهان به عربستان درخواست کرده اند که مدیریت جهان اسلام به آنان سپرده شود. گفته اند اخوی سی و هفت سال است “مُدی- ریّت” دست شماست و یک قلم جنس سالی ۱۸ هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند و این رقم معادل سقوط ۶۰ فروند هواپیمای مسافربری با ۳۰۰ سرنشین است. پاسخ داده اند: اگر مُدی-ریّت ما ایرادی داشت سران نظام عمرشان به بالای نود سال نمی رسید.

 

 

فوتسال دختران ایران قهرمان آسیا شد

 

فوتسالی که سالی یکبار هم از تلویزیون نشان داده نمی شود، توانست با تلاش دختران ایرانی قهرمان آسیا شود. فوتسال زنان که سالی یک ریال بودجه از جایی دریافت نمی کند، با دست خالی و همت عالی و حجاب اسلامی و در مصاف با بی حجابان چشم بادامی که با بی خیالی با داوران مرد دست می دادند و ترسی نداشتند تا به خاطر دست دادن با مردان گرفتار خشم نامردان شوند، پیروز میدان بزرگ آسیا شدند. و فیفا که از سرعت و تکنیک و مهارت دختران ایرانی در لباس های گل و گشاد شوکه شده بود، اعلام کرد که منصفانه نیست که دختران آسیایی و حتی دختران مسلمان مالزیایی با شورت و تی شرت و جوراب بازی کنند، اما دختران ایرانی با چادر چاقچور دنبال توپ بدوند و تاکید کردند که قبول نیست و باید از اول مسابقه بدهید. و بازیکنان بقیه تیم ها را مجبور کردند دو نیمه پنج دقیقه ای با چادر چاقچور با تیم بانوان ایران بازی کنند، اما تیم های دیگر نتوانستند با چادر چاقچور حتی بر روی زمین بازی راه بروند چه رسد به اینکه بزنند زیر توپ. و مربی تیم فوتسال زنان ژاپن گفت: بابا اینها دیگه کی اند. مربی تیم فوتسال هنگ کنگ نیز گفت تازه ما شنیده ایم که بهترین بازیکن تیم ایران نیز به دلیل اینکه شوهرش گفته اگر تو نباشی کسی نیست کهنه بچه را بشورد، ممنوع الخروج شده.

در همین حال آیت الله مکارم شیرازی که از شنیدن خبر موفقیت تیم فوتسال دختران ایران تب کرده بود، و در حالی که تا گردن زیر پتو فرو رفته بود و به خاطر سرفه های مکرر شربت چهارتخم می خورد، گفت: ما باید شغل مان را عوض کنیم، سی و هفت سال است همه رقم ورزش و نرمش و شادی را برای زنان ایران ممنوع کرده ایم اینم نتیجه ش. و خطاب به فیفا گفته، آی خاک بر سر بی غیرت تان بکنند.

 

تبرک عضو کنگره آمریکا با نیم خورده پاپ

water--pope

به گزارش سی ان ان، باب برادی عضو دموکرات کنگره آمریکا به محض اینکه پاپ، کنگره را ترک کرد به سرعت لیوان آب باقی مانده از پاپ را قاپید و به سوی دفتر خود دوید و بیست سی فقره نماینده دیگر که غافلگیر شده بودند بی خیال کنگره و مباحثات مهم داخلی و خارجی گذاشتند دنبال آقای برادی. و هرچه خانم نانسی پلوسی و اوباما التماس کردند که اگر برگردید یک کوکای دو لیتری برای جناب پاپ باز می کنیم و قول می دهیم به شما هم یک قلپ بدهیم، هیچکس اعتنایی نکرد. و سناتور برادی در حالی که به سوی دفترش می دوید فریاد می زد خودم پیدایش کردم مال خودم است. می خواهیم خانوادگی شفا پیدا کنیم و از دخترش و زنش و نوه هایش خواست تا بقیه نیامده اند فورا یک قلپ بخورند. و پاپ که از پنجره ساختمان کنگره شاهد ماجرا بود گفت: بیخود نیست کاردینال ها هی به ما می گویند اینقدر حرف های روشنفکری نزن و نان ما را آجر نکن و می پرسند حالا که خودشان می خواهند چرا سوار نشویم.

در همین حال چند تا الاغ که در محوطه کاخ سفید لم داده بودند با دیدن این صحنه در حالی که می خندیدند گفتند: خاک بر سر اون توافق هسته ای بشه که اینها بخواهند تاییدش کنند.

 

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com