نتایج نظرسنجی ها: احزاب اصلی در رقابت شانه به شانه هستند

براساس معدل نتایج نظرسنجی های مختلف و معتبر که به وسیله سی بی سی منتشر شده، در سطح کل کانادا محافظه کاران ۸/۳۱%، (۱۲۷ کرسی) ان دی پی ۷/۲۷% (۹۹ کسی)، حزب لیبرال ۸/۳۰% (۱۱۰ کرسی)، بلوک کبکوا ۲/۴%، حزب سبز ۷/۴% و دیگران ۰۸/۰% طرفدار دارند.

همانگونه که این نتایج نشان می دهد، ان دی پی به رده سوم سقوط کرده است. در انتاریو اما لیبرال ها ۵/۳۵%، محافظه کاران ۴/۳۵% و ان دی پی ۲/۲۴% طرفدار دارد و در کبک هم که ان دی پی با اختلاف زیاد در رده اول بود، حدود ۱۰ درصد طرفداران خود را از دست داده و درصد پشتیبانان آن به ۹/۳۴ درصد رسیده است. تحلیلگران اینها را نشانه از دست رفتن مقبولیت ان دی پی در میان رای دهندگان توصیف کرده اند.

 

مناظره رهبران احزاب به زبان فرانسه

debate--federal--french

پنجشنبه هفته گذشته کنسرسیوم شبکه های رسانه ای مناظره ای به زبان فرانسه و با شرکت رهبران هر پنج حزب اصلی برگزار کردند. مهمترین نکته این مناظره این بود که شرکت کنندگان به یک اندازه به زبان فرانسه تسلط نداشتند. حتی جاستین ترودو نیز با لهجه ویژه ای فرانسه را حرف می زند که لهجه رایج در کبک نیست. علت اینست که ترودو در یک مدرسه فرانسه زبان و در اتاوا این زبان را آموخته است. این زمانی بود که پدر ترودو نخست وزیر کانادا بود و آنها در اتاوا زندگی می کردند.

از این موضوع که بگذریم در مناظره درباره همه موضوعات آنقدر که وقت و مجال بود، بحث و مناظره شد. عمدتا مناظره جذابیت زیادی نداشت. هارپر، مولکر، ترودو، دوسپ حرف هایی که همیشه می زدند، تکرار کردند. در این میان خانم الیزابت می، رهبر حزب سبز تلاش کرد موضوعاتی تازه و از نگرشی تازه مطرح کند.

خانم می به دفعات موفق شد بویژه هارپر را در حالت دفاعی فرو ببرد. بجز خانم می، به گفته بسیاری از ناظران سیاسی جاستین ترودو به مراتب از مناظره های قبلی بهتر حاضر شد و توانست در موارد بسیاری نظرات خود را روشن تر مطرح کند. مولکر عمدتا هدف حملات دوسپ و ترودو قرار گرفت و یکی از موضوعات نسبتا مهمی که مطرح شد، بحث بر سر استقلال کبک بود.

 

بحث درباره نقاب و فروش ۱۴ میلیارد خودرو زرهی به عربستان

 

در مناظره پنجشنبه پیش موضوع بسیار مهم فروش ۱۴ میلیارد دلار خودروی زرهی نظامی به عربستان سعودی و همینطور مسئله پوشش نقاب در مراسم تشریفاتی دریافت شهروندی هم مطرح شد. از سال گذشته دولت محافظه کار قراردادی بسته که تعداد زیادی خودرو زرهی نظامی به عربستان سعودی بفروشد. این خودرو ها قرار است در مرکز تولید سلاح های نظامی در لندن انتاریو تولید شود. رهبران احزاب اپوزیسیون به درجات مختلف با فروش خودروی زرهی نظامی به عربستان سعودی مخالف هستند. ان دی پی و حزب سبز می گویند، عربستان به لحاظ رعایت حقوق بشر کارنامه بسیار بدی دارد و ممکن است این خودروها را علیه مردم خود بکار ببرد و فروش سلاح زرهی به این کشور با پرنسیپ های کانادا همخوانی ندارد.

هارپر می گوید عربستان جزو کشورهای دوست و متحد کاناداست و به علاوه با این دادوستد ۳۰۰۰ شغل دائمی در لندن به وجود می آید.

در مورد نقاب، با وجود اینکه ممنوعیت آن در چنین جلساتی به وسیله دادگاه خلاف حقوق شهروندی شناخته شده بر این باور پای بند است که اینجا کاناداست و پوشیدن نقاب در چنین مواردی خلاف ارزش های اجتماعی کاناداست.

تام مولکر می گوید خانمی که می خواهد شهروندی خود را بگیرد، باید قبل از مراسم چهره اش را نشان بدهد و پس از آن آزاد است. خانم الیزابت می با پرخاش درباره بی اهمیتی موضوع از این رهبران انتقاد کرد. رهبر حزب سبز گفت ما مسائل بسیار مهم تری داریم که باید درباره آنها صحبت کنیم. بحث درباره نقاب چه مشکلی را حل می کند؟ مشکلات اقتصادی را، بیکاری را … چه مسئله ای را؟

 

قانون «ضد تروریسم»، گروهی از مسلمانان را مجبور به تجدید نظر در رای دادن کرده است

 

حندادی سعد، مسلمان ساکن مونترال در گفت و گویی با سی بی سی گفته است قانون سی ۵۱ ( قانون ضد تروریسم) که در ماه ژانویه به وسیله استیون بلینی، نماینده مجلس (وزیر امنیت عمومی) به مجلس ارائه شد و در ماه جون پس از تصویب به قانون تبدیل شد کار رای دادن را مشکل کرده است. این قانون زندگی را برای ما مشکل می کند و راه محافظه کاران را برای رسیدن به قدرت هم دشوار خواهد کرد.

حندادی سعد از اعضای دو مسجد مونترال سخن گفته که در حال بحث و تبادل نظر درباره رای دادن هستند. سعد گفته است امیدوارم که مردم دولتی را انتخاب کنند که این قانون را ترمیم کند. گروهی دیگر از مسلمانان مونترال به نام احمدی ها به این شدت به قانون ضد تروریسم حساس نیستند.

 

مناظره ویژه مانک درباره سیاست خارجی

munk-debate

دانشکده مانک غروب روز دوشنبه مناظره ای با شرکت استفن هارپر، تام مولکر و جاستین ترودو در تورنتو برگزار کرد که به صورت زنده و مستقیم از طریق سایت مانک، یوتیوب، سایت گلوب و اند میل و شبکه سی پک پخش شد. برای این مناظره هم خانم الیزابت می، رهبر حزب سبز دعوت نشده بود که این موضوع مورد اعتراض خانم می قرار گرفت.

در این مناظره که تا به اینجا بهترین مناظره دوره انتخابات بوده، موضوعات قابل توجه ای مورد بحث و مناظره قرار گرفت. موضوع روابط کانادا با آمریکا که اهمیت زیادی دارد. شرکت نظامی کانادا در حمله به حکومت اسلامی در عراق و سوریه، از دست رفتن جایگاه جهانی کانادا به عنوان کشوری با نفوذ و صلح طلب، از دست رفتن جایگاه کانادا در سازمان ملل متحد، مسئله کم کاری دولت محافظه کار در پذیرش پناهجویان سوری و عراقی در حالی که این موضوع به بحرانی جهانی تبدیل شده، بستن قراردادهای آزاد تجاری برای رونق اقتصادی و افزایش صادرات کانادا و بطور کلی تبدیل کانادا به یک کشور درجه دو در میان کشورهای جهان به دلیل سیاست های خارجی که وزارت امور خارجه دولت محافظه کاران دنبال کرده اند. هارپر با اصرار مدعی شد که کانادا همچنان وجه و جایگاه ارزشمندی در جهان دارد. در حالی که به مناسبت های مختلف رهبران دو حزب دیگر نظرات نخست وزیر را مردود شمردند.