Farhad-Farsadi-n

اگر شما هم در زمره گروهی هستید که اصطلاحا چک به چک زندگی می کنید و وابستگی مالی شدیدی به حقوق ماهیانه خود دارید بدانید که تنها نیستید و حدود ۴۸ درصد مردم کانادا اگر بیکار شوند و یا یک ماه در پرداخت حقوق ماهیانه وقفه ای بیفتد دچار مشکل خواهند شد.

موسسه مالی که مسئول جمع آوری اطلاعات حقوق بگیران در کانادا است(سی پی ای) اخیرا اقدام به انتشار آماری کرده که نشان از واقعیت های تلخی از انتظارات عموم جامعه داشته که با آرزوهایشان فاصله زیادی دارد.

جالب توجه آن است که ۲۴ درصد از همان گروه اگر ماه اول بدون حقوق باشند با مشکل جدی مواجه می شوند و برای تامین ۲۰۰۰ دلار هزینه ماهانه خود مجبورند به موسسات مالی یا موسسات دولتی برای وام مراجعه کنند. در میان این آمار به گروه دیگری برمی خوریم که در زمره ۲۵ درصدی جامعه قرار دارند و معتقدند که فقط یک چهارم از نیازهای آتی بازنشستگی را فراهم کرده اند و ۳۰- ۳۵ سال کار برای بازنشستگی کافی نیست. ۳۵ درصد معتقدند که از ۵ سال پیش به این طرف نه تنها نتوانستند بر پس اندازشان بیفزایند، بلکه بخشی را صرف هزینه های غیر مترقبه کرده اند و حالا به مثابه آن است که ۱۰ سال از هدف غایی خود عقب افتاده اند. گروهی که به سن ۶۵ رسیده اند و غالبا ۳۰ سال هم کار کرده اند متفق القول خود را موظف می دانند که بین ۳ تا ۵ سال دیگر کار کنند تا قادر باشند در بازنشستگی حداقل ها را بپوشانند. در حال حاضر حقوق دوران سالمندی ۶۹۰۰ دلار در سال است.

farsadi

آنهایی که از موقعیت کاری بهتری برخوردارند و حدود ۴۷ درصد جامعه را تشکیل می دهند به قول خودشان قادرند فقط ۵ درصد از درآمد ماهانه خود را برای بازنشستگی در صندوق های مالی پس انداز نمایند.

۳۶ درصد از میان کل جامعه آماری اعتقاد متفاوتی دارند و بر این باورند که میزان بازپرداخت های بدهی شان آنقدر سریعتر از درآمد حرکت می کند که هر چه بیشتر فعالیت اقتصادی می کنند بیشتر در قرض فرو می روند و اصلا نمی توانند به فکر پس انداز باشند.

۱۲ درصد دیگر که قشر کارمند ساده هستند کاملا قانع هستند که هیچ وقت قادر نخواهند بود از قرض و بدهی خلاص شوند و این معضلی لاینحل برای این گروه از جامعه است.

اگر شما در زمره گروهی هستید که توانایی مالی معقولی دارید از هم اکنون و هر چه سریعتر به فکر بازنشستگی خود باشید که نیازی حتمی است.

این سناریو برای گروهی که ۳۰ سال کار و در صندوق بازنشستگی شرکت کردند کمی متفاوت است و مازاد بر آن ۶۹۰۰ دلار در سال حداکثر(اگر از حقوق بالای ۶۵ هزار دلار بهره مند بوده باشند) چیزی حدود سالی ۱۲۸۰۰ دلار دیگر دریافت می کنند، ولی آیا این دو رقم برای شخصی که حداقل ۴۰ سال در کانادا بوده و از این مدت ۳۰ سالش را کار کرده و با حقوق خوب در صندوق بازنشستگی شرکت کرده باشد کافی است؟ به عبارت دیگر با ماهی ۱۶۴۱ دلار می شود از دوران بازنشستگی لذت برد؟ قطعا خیر، پس لازم است در صندوق های سرمایه گذاری مکمل شرکت کرد تا در طول زمان از ارزش افزوده بهره مناسب برد.

*فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com