آخرین تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون و پانصد هزار بشکه از اول ماه دسامبر به اجرا در می‌آید.

 

شماره ۱۲۰۶ ـ پنجشنبه ۴ دسامبر  ۲۰۰۸


 

رادیو آلمان:Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:  آخرین تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون و پانصد هزار بشکه از اول ماه دسامبر به اجرا در می‌آید.

نمایندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز شنبه ۲۹ نوامبر برای بررسی راه‌های مقابله با سقوط بهای نفت، در قاهره، پایتخت مصر گردهم آمدند. تصمیم‌گیری در مورد سقف تولید به نشست الجزیره موکول شد.

اجلاس روز شنبه ۲۹ نوامبر (۹ آذر) در حالی به پایان رسید که بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان به روند نزولی خود در هفته‌های اخیر ادامه می‌دهد. بهای نفت سبک وست‌تگزاس، در معاملات روز جمعه (۲۸ نوامبر – ۸آذر) با یک دلار و ۵۶ سنت کاهش، به ۵۲ دلار و ۸۸ سنت برای هر بشکه رسید. 

برخی کارشناسان، با توجه به روند نزولی بهای نفت، پیش‌بینی می‌کردند که اوپک تولید خود را برای بار سوم در سه ماه گذشته کاهش دهد. در عین حال، خبرگزاری فرانسه از قاهره، به نقل از وزیران نفت ایران و قطر گزارش داد که کشورهای عضو اوپک به احتمال زیاد کاهش تولید را به نشست آینده موکول خواهند کرد. نشست آینده اوپک، روز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) در الجزیره، پایتخت الجزایر، برگزار خواهد شد.

 

کاهش مصرف نفت، کاهش درآمد اوپک


 

اعضای اصلی اوپک پیشتر نیز اعلام کرده بودند که نشست قاهره صرفا برای بررسی قیمت‌ها و تأثیر کاهش‌های اخیر در بازار خواهد بود. تصمیم‌گیری در مورد سقف تولید به نشست الجزیره موکول خواهد شد.

پیش از این نیز وزیر نفت کویت گفته بود که اوپک به دو هفته زمان نیاز دارد تا بتواند تاثیر کاهش تقریبا ۷ درصدی تولید نفت در بازارها را بررسی نماید.

آخرین کاهش تولید نفت به میزان ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ در روز از ابتدای ماه دسامبر (یازدهم آذر) اجرا خواهد شد. در عین حال براساس گمانه‌زنی سازمان اوپک، کاهش بیش از ۵۰ درصدی بهای نفت برای اعضای این سازمان به بهای ۷۰۰ میلیارد دلار تمام شده است. عبدالله البدری دبیر‌کل اوپک نیز گفت: کاملا واضح است که بازار نفت متورم است.

در همین حال براساس گمانه‌زنی متخصصان، مصرف نفت تحت تاثیر رکود و بحران اقتصادی در سال آینده میلادی نیز همچنان کاهش خواهد یافت. برای اوپک، از سال ۱۹۸۰ میلادی این نخستین بار  است که تقاضا در بازار کمتر از عرضه نفت است. علاوه براین، ذخائر استراتژیک نفتی کشورهای صنعتی مصرف کننده آنچنان مملو از نفت خام است که اوپک تقاضای کاهش ۱۰۰ میلیون بشکه از این ذخائر را نموده است.

 

کاهش بهای سایر مواد خام


 

از سوی دیگر بهای فلزهای صنعتی نیز رو به کاهش است؛ امری که معامله‌کنندگان این مواد در ژاپن را با زیان بسیار مواجه کرد. تولیدات صنعتی ژاپن در اکتبر گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۷، حدود ۱/ ۳ درصد کاهش نشان می‌دهند، اما بهای طلا در حال حاضر از ثبات بیشتری برخوردار است. با این حال بهای هر اونس طلا (۱/ ۳۱ گرم) ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۱۰ دلار و ۶۶ سنت رسید. کارشناسان دلیل ثبات نسبی بهای طلا را مستقل بودن قیمت این فلز از گردش سرمایه در جهان می‌دانند.