عصر یکشنبه، کلوپ ادبی کافه رنسانس، برنامه ای را تحت عنوان «شب قصه، سخن، و موسیقی» با حمایت نشر افرا، گالری آرتا و شهروند، در محل گالری آرتا برگزار کرد. در این برنامه، ساسان قهرمان و فواد اویسی، بخشهایی از آثار خود را برای جمعی  از دوستداران ادبیات و هنر خواندند و مهدی رضایی نیز در دو بخش به اجرای قطعاتی با سنتور پرداخت.

 در آغاز، ساسان قهرمان، رمان نویس و روزنامه نگار،  با اشاره به  سابقه ی چندین ساله ی فعالیتهای ادبی در تورنتو، گفت: «برنامه ی امشب، در ادامه ی «شبهای واژه» و گردهم آیی های «کلوپ ادبی کافه رنسانس» برگزار می شود. نشستهای ماهانه ی «واژه» از قدیمی ترین و پایدارترین نشستهای ادبی بود که حدود بیست سال پیش، به همت دوستان و همکارانی چون بهرام بهرامی، نویسنده، شاعر  و روزنامه نگار گرامی و چند تن دیگر در این شهر پا گرفت و تا همین دو سه سال پیش ادامه یافت.  البته در ابتدا ما صرفا دور هم جمع می شدیم و آثارمان را برای هم می خواندیم، و بعد کم کم آن نشستها تبدیل شد به برنامه هایی که برای مخاطبان و در سالنهای تجمعات عمومی اجرا می شد. ضمن آنکه از اختصاص به ادبیات هم گذشت، و در برنامه ها شاهد اجرای آثار نمایشی، موسیقی، و یا سخنرانی  و نقد و ترجمه هم بودیم. پس از آن، نشستهای «کافه رنسانس» آغاز شد، که از یکسو بیشتر به آفریده های ادبی نسل جوان می پرداخت، و از سوی دیگر محدود بود به  ارائه ی یک شعر و یک قصه در هر نشست، و بحث و نقد  و بررسی آن، در جمعی محدود، بدون دعوت عمومی، و در سالنی کوچک در دانشگاه. امروز، با این برنامه، نخستین دوره از «شبهای سخن کافه رنسانس» را آغاز می کنیم که به گونه ای، ترکیبی از آن دو شیوه و محتوای پیشین است. یعنی  از یکسو صرفا جنبه ی اجرای برنامه  بر روی صحنه برای مخاطبان را ندارد و بخشی هم برای بحث و بررسی و گفت و شنود در نظر گرفته شده، و از سوی دیگر با همراهی هنرهای دیگر برگزار خواهد شد.»

از راست: فواد اویسی، مهدی رضانیا، ساسان قهرمان

 

در ادامه،  ساسان قهرمان به معرفی فواد اویسی پرداخت و او را یکی از نویسندگان جوان و بسیار مستعد نسل  نو ایران دانست. او با اشاره به انتشار قریب الوقوع مجموعه قصه های کوتاه فواد اویسی، او را نویسنده ی جوانی معرفی کرد که با بیش از پنجاه قصه به هر دو زبان فارسی و انگلیسی و دو رمان در حال اتمام، آثار جالب توجهی پدید آورده است. قهرمان در ادامه به نویسندگان دیگر، از جمله آیدا احدیانی اشاره کرد که سال گذشته در همین محل مراسم معرفی کتابش با عنوان «شهر باریک» برگزار شده بود و  ویژگی های برجسته ی آثار او را به عنوان یک نویسنده ی زن و مهاجر برشمرد. سپس با نام بردن از چند تن از نویسندگان جوان که در سالهای اخیر با آنها  و فعالیتهای ادبی شان پیوند تنگاتنگ داشته است، مانند فواد اویسی (در کانادا) و لیلا طالعی (در ایران)، یکی از ویژگی های آثار اویسی را، کمرنگ بودن نقش «سن، تجربه های شخصی و مهاجرت» در قصه های او  دانست.

 

سپس فواد اویسی در دو بخش، چند قصه ی بسیار کوتاه،  قسمتهایی را از قصه ی «سفیر کبیر ممالک تامارا»، و بخشی از یک رمان خود به زبان انگلیسی را خواند و توضیحاتی هم در مورد آنها داد. ساسان قهرمان نیز بخشی از رمان در دست انتشار خود، «بندباز آماتور» را خواند، و پس از تکنوازی های مهدی رضایی با سنتور، نخستین «شب سخن کافه رنسانس» با قطعه ی کوتاه «هستی» توسط قهرمان، پایان یافت.

قهرمان ضمن تشکر از حمایت گالری آرتا و مدیر آن، فیروزه آغداشلو، و شهروند از فعالیتهای ادبی و فرهنگی  جامعه ایرانی در تورنتو،  توضیح داد که متاسفانه به علت دیر آغاز شدن برنامه و به طول انجامیدن آن، فرصتی برای بخش گفت و شنید باقی نمانده است و ابراز امیدواری کرد که در نشستهای آینده، بتوان پیوند بیشتری بین نویسندگان و هنرمندان و دوستداران شرکت کننده در نشستها، برقرار کرد.

 عکس ها از بهاره خدابنده