لیبرال ها جلو هستند، ان دی پی در رده سوم است

در آستانه آخرین هفته مبارزات انتخاباتی برخلاف پیش بینی ها و انتظاری که گروه زیادی داشتند، بر اساس نتایج نظرسنجی که بنگاه سنجش افکار عمومی «نانوس» انجام داده حزب لیبرال برای چندمین روز متوالی با حدود شش درصد از حزب محافظه کار جلوتر است و ان دی پی با ۲۵ درصد آرای طرفدارانش بعد از این دو حزب، در رده سوم قرار دارد. این نظرسنجی را نانوس به صورت هر روزه برای روزنامه گلوب اند میل و شبکه سی تی وی انجام و در همین رسانه ها منتشر می شود. ان دی پی که برای چند هفته از دو حزب دیگر با فاصله های مختلف پیشی داشت حالا به علت تغییر تحولات مختلف در استان های مختلف و بویژه در کبک و بی سی، در کل کشور رده سوم قرار گرفته است. مهم اینکه لیبرال ها در انتاریو درصد افزایش طرفدارانشان قابل توجه شده و به ۵/۳۹ درصد رسیده، محافظه کاران ۲/۳۴ درصد و ان دی پی ۱/۲۱ درصد طرفدار دارند.

همانطور که متوسط نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد در انتاریو هم لیبرال ها از محافظه کاران حدود شش درصد جلو هستند. با توجه به این نتایج پیش بینی می شود لیبرال ها می توانند به ۱۳۲ کرسی ، محافظه کاران به ۱۲۲ و ان دی پی ۸۰ کرسی دست یابند. حزب سبز در کل ۸/۴ درصد و در بی سی ۷/۱۰ درصد طرفدار دارد و بین یک تا ۲ کرسی می تواند به دست آورد و بلوک کبکوا در کبک ۹/۲۰ درصد طرفدار دارد و احتمال دارد ۴ کرسی به دست آورد.

تا روز دوشنبه ۱۹ اکتبر سه روز باقی مانده و هنوز هم نمی توان با قطعیت نتایج نهایی انتخابات را پیش بینی کرد گرچه ناظران و کارشناسان سیاسی بر این باورند که جاستین ترودو در اولین مبارزات انتخاباتی اش به عنوان رهبر حزب لیبرال خیلی خوب عمل کرده است.

افزایش چشمگیر رای دهندگان در رای دادن پیش از موعدadvance-vote-polls

از روز جمعه هفته پیش به مدت چهار روز متوالی، کسانی که به هر دلیلی نمی توانستند روز دوشنبه ۱۹ اکتبر رای بدهند، می توانستند آرای خود را در صندوق ها و اماکنی که سازمان انتخابات کانادا از مدتها پیش مشخص کرده بود، بیندازند. بر اساس گزارش رسانه ها و از جمله سی بی سی شمار رای دهندگان در این روزهای پیش از موعد آنچنان افزایش چشمگیری داشته که همه و از جمله کارکنان و مسئولان سازمان انتخابات کانادا را غافلگیر کرد. افزایش رای دهندگان در مناطق زیادی آنگونه بوده که مردم مجبور شده اند بین یک تا دو ساعت معطل شوند. عده ای کمبود تعداد صندوق ها را علت این امر دانسته اند. در انتخابات ۲۰۱۱ مجموعا ۳۲۵۸ صندوق و امسال ۳۴۲۳ صندوق برای روزهای رای گیری پیش از موعد در نظر گرفته اند این درحالی است در دو روز اول رای گیری یک میلیون و ۶۴۲ هزار نفر رای دادند. این تعداد نسبت به دو روز اول انتخابات ۲۰۱۱ حدود ۳۴ درصد افزایش داشته که افزایشی بسیار قابل ملاحظه و غیر قابل پیش بینی بوده است. روز دوشنبه ۱۹ اکتبر قرار است ۶۶ هزار صندوق برای رای دادن در اختیار مردم باشد. تاخیری که مردم به اجبار تحمل کرده اند باعث شکایت گروهی از مردم شده است.

 

اعلام پشتیبانی تحریریه لاپرس و تورنتو استار از جاستین ترودو

هئیت تحریریه های دو روزنامه ی لاپرس فرانسه زبان که از پرتیراژترین روزنامه های کاناداست و تورنتو استار که به زبان انگلیسی در تورنتو منتشر می شود، پرخواننده ترین روزنامه انگلیسی زبان کانادا، اوائل هفته گذشته با توضیح و تفسیر خود اعلام کردند جاستین ترودو و حزب لیبرال شایسته حکومت بر کانادا هستند. تورنتو استار در قسمتی از مطلب خود آورده: «کانادایی ها مردمی پاک خو و پیشرویی هستند که لایق حکومتی درستکار و پیشروند. حکومتی که نگاهبان افقی روشن تر و سازنده برای آینده باشد. خوشبختانه وقتی کانادایی ها روز ۱۹ اکتبر پای صندوق های رای می روند، این گزینه را دارند که حکومتی توانا و امیدبخش برای جانشینی محافظه کاران هارپر انتخاب کنند: جاستین ترودو و حزب لیبرال.»

و لاپرس هم ضمن تجزیه و تحلیلی که در کل به دست داده نتیجه گرفته:«پس از ده سال حکومتی ویران کننده که با تنگ نظری و تفکری کوته بینانه بر سر کار بوده و کشور را تحت سلطه داشته، کانادا به دولتی که ریشه در درایت و هوشمندی، گفت وگو و نگرشی مثبت، نیاز دارد. به همین دلیل لاپرس امید دارد که جاستین ترودو و حزب لیبرال انتخاب شوند.» ۷ اکتبر ۲۰۱۵ { ترجمه از فرانسه}

زندانیان کانادا در زندان ها رای دادند

بنا به گزارش خبرگزاری کانادا همانطور که پیش از این سازمان انتخابات کانادا اعلام کرده بود، روز جمعه نهم اکتبر هزاران نفر از زندانیان کانادا رای دادند. سازمان انتخابات کانادا صندوق های رای دادن را در محوطه داخلی زندانها برای آنها که می خواستند رای بدهند، آماده کرده بود. گزارش می گوید سال گذشته در حالی که از کل واجدان شرایط رای دادن ۶۱ درصد رای داده بودند، از میان زندانیان ۴۰ درصد رای داده بودند. بعضی از زندانی ها در گفت و گوهایشان با رسانه ها و از جمله سی بی سی گفته اند امسال احتمالا تعداد بیشتری به خاطر تغییر اوضاع زندانها و کاهش و کمبود وضعیت رفاهی در زندانها رای خواهند داد. برآوردهای اولیه می گوید امسال حدود ۲۲ هزار زندانی رای داده اند. جیسون وایزمن، که به جرم قتل عمد به حبس ابد محکوم است به سی بی سی گفته هرکس نظری دارد. گروه زیادی از زندانیان هیچوقت رای نداده اند از جمله خود من، اما فکر می کنم امسال از دوره های پیش تعداد بیشتری رای بدهند. دادگاه عالی کانادا در سال ۲۰۰۲ رای دادن زندانیان را قانونی و آزاد اعلام کرد و از آن سال تاکنون زندانیان هم مانند مردم عادی در رای دادن شرکت می کنند.

hazel 

اعلام پشیبانی محبوب ترین شهردار کانادا از جاستین ترودو

روز شنبه دهم اکتبر خانم هیزل مک کالیون، احتمالا محبوب ترین شهردار کانادا با حضورش در دفتر تورنتو استار ضمن ملاقات با ترودو و همچنین انجام مصاحبه ای با تورنتواستار، پشتیبانی خود را از جاستین ترودو و حزب لیبرال در یک پیام ویدئویی حدود یک دقیقه ای اعلام کرد.

خانم مک کالیون۹۴ ساله که پنج دهه شهردار می سی ساگا، از حومه های تورنتو بود، در انتخابات سال گذشته خود از سیاست کناره گیری کرد. او در بخشی از مصاحبه اش با تورنتو استار گفت که با استفن هارپر کشمکش زیادی داشته است. خانم مک کالیون خاطرنشان کرد، شهر ما نیاز به بازسازی و انجام کارها و پروژه های زیرساختی دارد ولی هارپر هیچگاه در این زمینه قدمی برنداشت و به ما کمک نکرد. در حالی که من می بینم اولین برنامه های اجرایی ترودو انجام پروژه های زیر ساختی و کمک به توسعه وسائل حمل و نقل عمومی در شهرهای کاناداست. به این خاطر من امیدوارم مردم روز ۱۹ اکتبر به ترودو رای دهند و حزب لیبرال را انتخاب کنند.