Minoo-Homeili-s

بعد از سفرم به چند شهر ترکیه و دیدار با پناهندگان قبول شده ی سازمان ملل و در انتظار کشور ثالث، گزارشی تصویری و کتبی از سفرم تهیه و به وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا ارسال کردم. آنها در جواب پاسخ زیر را برایم ارسال کردند که ترجمه ی فارسی آن را برای شما خوانندگان شهروند آورده ام.

من به تلاشم ادامه می دهم و با اداره مهاجرت کانادا همچنان در تماس می مانم تا بلکه راهی برای پذیرش پرونده های قبول شده و در انتظار کشور ثالث پیدا شود.

refugee---kid***

مینو همیلی گرامی

این نامه در پاسخ به درخواست شما در ارتباط با رسیدگی به اسکان پناهندگان در کانادا به دفتر وزیر شهروندی و مهاجرت کانادا می باشد.

در این نامه نگرانی شما در مورد واکنش کشورکانادا به بحران خاورمیانه ملاحظه شده است.

مایل هستم قبل از هر چیز این مورد را بیان کنم که کشور کانادا یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات بشردوستانه به پناهندگان سوری و دیگر کشورها بوده و کمک‌های بشردوستانه در خصوص امنیت و توسعه که بخشی از برنامه‌های وسیع‌مان در پاسخ به بحران کشورهای سوریه، عراق و مناطق گسترده‌ی برون مرزی است را شامل می‌شود.

دولت کانادا در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کرد که تمهیدات گسترده تری در خصوص این بحران در نظر داشته و روند رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان سوری و عراقی را تسریع خواهد بخشید.

با مراجعه به پیوند زیر که وبسایت خبری دولت کانادا است می‌توانید اطلاعات بیش‌تری دریافت کنید.

http://news.gc.ca/web/article-en.do?nid=1017149

دولت کانادا با پذیرش ۱۱۳۰۰ پناهنده‌ی سوری تا پایان سال ۲۰۱۷ و ۲۳۰۰۰ پناهنده‌ی عراقی تا پایان سال ۲۰۱۵ موافقت کرده است. از تعداد ۱۱۳۰۰ پناهنده‌ی سوری ۲۴۰۶ نفر تا تاریخ هشتم سپتامبر ۲۰۱۵ چه توسط دولت کانادا و چه از طریق اسپانسری اسکان داده‌ شده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ درخواست اسکان به صورت اسپانسری از پناهندگان سوری نزد سازمان مهاجرت و شهروندی کشور کانادا می‌باشد. از تعداد ۲۳۰۰۰ پناهنده‌ی عراقی ۲۲۴۰۵ نفر تا تاریخ دوم سپتامبر ۲۰۱۵ چه توسط دولت کانادا و چه از طریق اسپانسری اسکان داده‌ شده‌اند.

تعداد بسیار زیادی از این پناهندگان عراقی از آخرین مکان امن‌شان ـ سوریه به کانادا منتقل شدند.

کشور کانادا همچنین متعهد شده است تا سال ۲۰۱۸ تعداد ۵۰۰۰ نفر از پناهندگانی که در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برند را اسکان دهد. تا تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۱۵ بیش از ۳۵۰۰ پناهنده، قبولیِ کانادا را دریافت کرده‌اند که از ملیت‌های ایرانی، عراقی و سوری هستند. علاوه بر این تعداد، تا تاریخ ژوئیه ۲۰۱۵ تعداد ۱۸۰۲ پناهنده‌ی سوری و ۱۴۵۱ پناهنده‌ی عراقی توسط هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا به عنوان پناهنده شناخته شده و یا به آن‌ها اقامت دائم اعطاء گردیده است.

کشور کانادا اذعان می‌دارد با پناه دادن به این تعدادِ گسترده از پناهندگان سبب وارد آمدن فشار زیادی به منابع داخلی این کشور خواهد شد و از این رو تمام کشورهای پناهنده‌پذیر را ستایش می‌کنیم. کشور کانادا همچنین برای یافتن چاره و تأمین کمک‌های بشردوستانه برای آن‌هایی که به دلیل جنگ و کشمکش از وطن‌شان گریخته‌اند با اعضای جوامع بین المللی در حال همکاری است. کانادا تاکنون مبلغ ۶۸۰ میلیون دلار برای کمک به بحران سوریه پرداخته است. در سرتاسر جهان کشورهای پناهنده‌پذیر تقریباً هر ساله تعداد ۱۰۰۰۰۰ پناهنده را اسکان می‌دهند. که از این آمار، سهم کشور کانادا تقریباً ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ نفر است. این به معنی آن است که کانادا در سطح جهان از هر ۱۰ پناهنده به طور متوسّط یکی را توسط کمک‌های دولتی یا از طریق برنامه‌های پذیرش پناهنده به صورت اسپانسری اسکان می‌دهد. کانادا همچنین در مناطق دیگر جهان با پروژه‌های “چند ساله” در خصوص اسکان پناهنده فعال می‌باشد که شامل ۶۵۰۰ نفر از بوتان تا ۲۰۱۵، ۵۰۰۰ نفر از ترکیه تا ۲۰۱۸،‌ ۹۰۰ کلمبیایی از اکوادور تا ۲۰۱۷،‌ ۲۵۰۰ کنگویی از تانزانیا و بروندی تا ۲۰۱۸، ۴۰۰۰ اریتره‌ای از سودان و اتیوپی تا ۲۰۱۹ است.

اداره‌ی شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) به طور تنگاتنگ و مستمر با شرکای شهرها، شهرستان‌ها و مکان‌های مسکونی کوچک‌تر در حال همکاری بوده و جهت چاره اندیشی برای این بحران با طیف وسیعی از سهام‌داران در راستای سنّت بشردوستانه‌ی کانادا درحال فعالیت است. ما در خصوص به حداکثر رساندن منافع مهاجرت به کشورمان، سرعت بخشیدن به روند پناهنده‌پذیری، کاهش بروکراسی و کاغذبازی، تأمین هرچه سریع‌تر ورود پناهندگان، هم‌جهت با حمایت امنیت و سلامت شهروندان نهایت تلاش‌مان را می‌نمائیم. همان‌ طوری که در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام کردیم، یک کمیته‌ی بلندپایه‌ی رسمی را جهت همکاری برای پناهندگان سوری به کار خواهیم گماشت. این کمیته‌ی هماهنگ کننده در خصوص اطمینان دادن به این پناهندگان برای حمایت از دریافت نیازها و اسکان مجدد با شرکای‌مان، دیگر مسئولان از سطوح مختلف دولتی و اسپانسرهای خصوصی همکاری خواهد نمود. این کمیته همچنین جهت مرتبط کردن کانادائی‌هایی که مایل به کمک به پناهندگان هستند با ارگان‌های اسپانسری، نهایت تلاش خود را خواهد نمود. در این میان، اداره‌ی قانون گذاری مهاجرت کانادا تمهیداتی را برای اسکان افراد در کانادا، و برای ارجاع پناهندگان توسط آژانس‌های معتبری نظیر UNHCR و همچنین اسپانسرشیپ پناهندگان به کار خواهد بست. وقتی این تمهیدات به عنوان بهترین چاره در نظر گرفته شد، UNHCR پناهندگان واجد شرایط را برای اسکان در کانادا در نظر خواهد گرفت. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در مورد اسکان می‌توانید از پیوند زیر در وبسایت اداره‌ی شهروندی و مهاجرت کانادا دیدن نمایید:

http://www.cic.gc.ca/english/resources/tools/refugees/resettlement/intake/unhcr.asp

با توجه به تمایل ساکنان کشور کانادا به همیاری برای اسکان پناهندگان، گروه‌های اجتماعی و اسپانسرهای خصوصی از شرکای کلیدی در خصوص حمایت و اسکان پناهندگان به شمار می‌روند.

به عنوان بخشی از برنامه‌ی اسکان پناهندگان کانادا، Sponsorship Agreement Holders، Groups of Five، و Community Sponsors ممکن است جهت اسپانسر شدن برای پناهندگان از خارج در کانادا مبادرت به همکاری نمایند. اشخاصی که مایل به همیاری در خصوص اسکان پناهندگان باشند می‌توانند در صورت تمایل به بخش نیازمندی‌ها برای اسپانسرشیپ خصوصی در وبسایت ما از پیوند زیر استفاده کنند.

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/pub/ref-sponsor.pdf

اشخاصی هم که به طور فردی مایل به همکاری هستند می‌توانند با Sponsorship Agreement Holders (SAHs) که اطلاعات در خصوص تشخیص پناهندگان را برای اسکان در اختیار قرار می‌دهند در منطقه‌ی خودشان ارتباط حاصل کنند. لیستی از SAH را با مشاهده به پیوند زیر خواهید دید.

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/sponsor/list-sponsors.asp

اطلاعات دقیق و صریح در خصوص کمک به آوارگان و همچنین اطلاعاتی در مورد اسپانسری برای شهروندان کانادا که مایل به همیاری هستند در پیوند زیر قابل مشاهده است:

http://www.cic.gc.ca/english/refugees/crisis/syria.asp

به علاوه، ‌در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵ دولت کانادا جهت حمایت از تلاش‌های بشردوستانه‌، صندوق اعانه‌ی اورژانسی برای وضعیت بحرانی سوریه به راه انداخت. برای اطلاعات بیش‌تر جهت اهدا و بخشش می‌توانید از وبسایت وزارت امور خارجه کانادا، بخش بازرگانی و توسعه از پیوند زیر دیدن کنید:

http://www.international.gc.ca/development-developpement/humanitarian_response-situations_crises/fund_syria-syrie_fonds.aspx?lang=eng

از این که وقت گذاشته و نگرانی‌های‌تان را به نظر وزیر رساندید تشکر می‌کنیم. امیدوارم اطلاعات داده ‌شده برایتان‌ یاری رسان باشد.

  1. Kit

Ministerial Enquiries Division

مرکز تحقیقات وزارتخانه