Awakening

 

پروژه ی “اویان” (Awakening) دومین تریلوژی طراحی شده برای معرفی هنر موقام (ارتباط نزدیکی با فرهنگ های صوفی و شامانیک آذربایجان، ایران و آسیای میانه دارد) است، که به علاقه مندان کانادایی از طریق “سری رقص های موقام” عرضه می شود.

فرهنگ هایی که از طریق شعر و فلسفه رومی و خیام به غرب معرفی شده اند. اویان، سفر صوفیانه صعود روح، از طریق جسم، ذهن و احساسات انسان است. اویان جستجوی خلاق موقام از راه شعر، موسیقی و رقص در متن معاصر است. اجرایی الهی که با شعر، موسیقی و رقص ترکیب شده است. اویان تجسم مادی سمبل احساس است و شاهکاری که به وسیله “فرنگیس علیزاده” ساخته شده است. پروژه اویان با همکاری دو هنرمند برجسته فرنگیس علیزاده و ساشار ظریف تحقق یافته است.

ساشار ظریف، استاد و محققی خستگی ناپذیر در زمینه های مختلف هنرهای نمایشی است. اجراهای او ریشه در تاریخ و سنت هنرهای نمایشی آئینی از جمله صوفیزم و شامانیسم شرق نزدیک و آسیای میانه دارد. او سبک معاصر را با ترکیبی از شعرکلاسیک، موسیقی و رقص این مناطق درهم آمیخته است، که رقص موقام نامیده می شود. او در بیست سال اخیر، در ۲۹ کشور جهان هنرنمایی کرده و از این طریق دیالوگ فرهنگ ها را ارتقاء داده است. ساشار ظریف چندین سال پیش کلاس های رقص خاورمیانه را در دانشگاه یورک (تورنتو) بنا نهاد و در حال حاضر مدرس این کلاس ها در دانشگاه یورک است. درس های ویژه او از نگاه خلاق اش به رشد و اجرای رقص الهام می گیرد و بر اساس تجربه انسان و خاطره هایش طراحی شده اند.

ساشار ظریف برنده جوایز مهم کانادایی و جهانی است. او برنده ی جایزه Paula Citron (فستیوال جهانی رقص تورنتو) در کانادا (۲۰۰۶) است. در سال ۲۰۱۱ به عضویت افتخاری انستیتوی کروگرافی ازبکستان در تاشکند در آمد. و در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه ملکه الیزابت Diamond Jubilee Medal شد. روزنامه “گلوب اند میل” کانادا درباره ساشار ظریف نوشت:”ساشار ظریف فوق العاده قابل تحسین، و یک هنرمند رقص کاریزماتیک است”.

فرنگیس علیزاده، بدون تردید، یکی از آهنگسازان بزرگ دوران ما، و تنها نماینده موسیقی کلاسیک معاصر شرق که در کشورهای غربی به موفقیت بی نظیری رسیده است، محسوب می شود. سبک آهنگسازی وی بین موسیقی سنتی کشورش و موسیقی معاصر در نوسان است. سبک او با ترکیب بی مهابای این دو دنیا مشخص می شود. علیزاده موسیقی یی می سازد که در آن، الگوی تفکر شرق، با عناصر خلاق غرب در هم می آمیزد. در سال های اخیر، او دو کار اساسی در زمینه موسیقی انجام داده است. اپرایIntizar که با تقاضای “میتیسلاو روستروپوویچ” Mstislav Rostropovich ساخته شد، که بعد از مرگ وی، در باکو روی صحنه رفت (۲۰۰۷).

دیگری Your name means the Sea که با سفارش Houston Grand Opera ساخته شد، و در مه ۲۰۱۱ در “اپرای بزرگ هوستن” با موفقیت روی صحنه رفت. علیزاده با تقاضای “هیلاری هان” Hillary Hahn

ساشار ظریف(وسط) با دو هنرمند همراهش

ساشار ظریف(وسط) با دو هنرمند همراهش

ویولونیست معروف آمریکایی قطعهImpulse  را برای تور جهانی وی ساخت.

فرنگیس علیزاده در سال های ۲۰۰۸ – ۲۰۰۰ یکی از هنرمندان و موسیقی دانان اصلی پروژه “راه ابریشم” بود که توسط “یویو ما” YoYo Ma چلیست معروف جهان دعوت شد تا برای پروژه بین قاره ای “راه ابریشم” موسیقی بسازد. در چارچوب این پروژه، علیزاده پنج اثر بجا ماندنی نوشت، Dervish, Habil Sayaği, Ashk Havasi,Oasis,Mugam Sayaği که هر پنج اثر تبدیل به رپرتووار اصلی پروژه راه ابریشم و ارکستر راه ابریشم شد و در “کارنگی هال” Carnegie Hall نیویورک روی صحنه رفت. فرنگیس علیزاده سفیر صلح سازمان یونسکو، A UNESCO Artist for Peace Laurent است. روزنامه نیویورک تایمز در مورد فرنگیس علیزاده نوشت: “موسیقی فرنگیس علیزاده، بین موسیقی غربی، تاثیر موسیقی فولکلوریک آذربایجان و سبک خاص نیمه صوفیانه او در نوسان است”.

 

هنرمندان دیگر شرکت کننده در این پروژه :

“ائل نور میکائیل اوف” Elnur Mikayilev نوازنده جوان کمانچه، که در مراسم پایانی بازی های المپیک اروپا در باکو به عنوان یک سولیست هنرنمایی کرد.

“میرعلم میرعلم اوف” Miralam Miralamov خواننده جوان و محبوب موقام، برنده جایزه فستیوال موقام (۲۰۱۲) جمهوری آذربایجان.

دراماتورژ پروژه، Elizabeth Langley و نورپرداز Arun Srinivasan و طراحی لباس از ساشار ظریف است.

در چارچوب این پروژه فیلم کوتاه و مستند “سه سیب” که توسط فیلم ساز معروف آذربایجان “ائلچین موسی اوغلو” Elchin Musaoğlu و بر اساس سفر ساشار به ایران و آذربایجان برای یافتن خاطرات و ریشه هایش و جستجوی “رقص موقام” ساخته شده است، نمایش داده خواهد شد.

“اویان” The Oyan! Project روزهای ۲۵- ۲۴ اکتبر در موزه آقاخان اجراء خواهد شد.

آدرس و تلفن محل برنامه:

Aga Khan Museum

۷۷ Wynford Dr. Toronto, ON. M3C 1K1

(۴۱۶) ۶۴۶-۴۶۷۷

شنبه ۲۴ اکتبر ساعت ۸.۰۰ عصر، یکشنبه ساعت ۲.۰۰ بعد از ظهر

www.agakhanmuseum.org/tickets