شهروند- علی شریفیان: اکنون مدتی است که محاکمه جیمز فورسیلو، مامور پلیس که نیمه شب ۲۷ جولای ۲۰۱۳ با شلیک نه گلوله سامی یتیم جوان ۱۸ ساله را در تراموای خط ۵۰۵ خیابان دانداس غربی در حالی که چاقوی کوچکی در دست داشت، کشت، در دادگاهی در تورنتو شروع شده است. فورسیلو ۳۰ ساله که روز ۱۹ اگوست ۲۰۱۳ متهم به قتل عمد شده است خود را بی گناه می داند. وکیل مدافعش خطاب به قاضی و هئیت منصفه گفته است که اگر دقت کنید فاصله فورسیلو و یتیم بسیار کم بوده و موکل من چاره ای جز تیراندازی نداشته استjames-forcillo--sami-yatim.

این در حالی است که فیلم های موجود نشان می دهد این دو با هم فاصله نسبتا زیادی دارند. میلان روپیک، دادستان پرونده هم با اشاره به همین موضوع گفته است: «جیمز فورسیلو اصلا لازم نبوده به سامی یتیم تیراندازی کند. دلیلی نداشته و قابل توجیه نیست.»

این ماجرا تورنتو را غرق اندوه و عصبانیت کرد. چند تظاهرات بزرگ در راستای عدالت خواهی برای سامی یتیم هم در زمان حادثه بر پا شد. خانواده سامی یتیم که اصلا اهل سوریه هستند خواستار هشت میلیون دلار غرامت از پلیس شده اند. این غرامت خواهی قرار است به طور جداگانه و در دادگاهی دیگر مورد رسیدگی قرار بگیرد.