آرش عزیزی

دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر انتاریو، هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد و با عالیرتبه‌ترین مقامات این کشور دیدار کرد.

مک‌گینتی در اورشلیم با بنیامین ناتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و از آینده آب پاک و انرژی سبز گفت. سفر مک‌گینتی علل تجاری داشته است و او عمدا از صحبت‌های سیاسی دوری کرد.

مک‌گینتی قرار است پس از دیدار از اسرائیل این هفته پنجشنبه از کرانه غربی بازدید کند و جمعه را در بیروت، پایتخت لبنان، بگذراند. در طول اقامت او در اسرائیل هیچ اشاره‌ای به آخرین تنش‌های رابطه اسرائیل با فلسطین، از جمله شهرک‌های یهودی‌نشین جنجالی در اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی، نشد.

مک‌گینتی پیش از دیدار با ناتانیاهو با شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل و برنده جایزه صلح نوبل، دیدار کرد. در این دیدار بود که پرز به نخست‌وزیر انتاریو پیشنهاد تاسیس موسسه‌ای «مجازی» را برای تحقیقات مغز با مشارکت اسرائیل و انتاریو مطرح کرد.

دیدار او با ناتانیاهو، بر خلاف دیدار با پرز پشت درهای بسته صورت گرفت.

قرار است ناتانیاهو این هفته به کانادا سفر کند و روز یکشنبه در سالن دایرکت انرژیِ تورنتو برای بیش از ۵۰۰۰ نفر سخنرانی کند و مراسم سالیانه «پیاده‌روی با اسرائیل» را که همه ساله توسط گروه‌های یهودی کانادا برگزار می‌شود افتتاح کند. به گفته‌ی رسانه‌ها ناتانیاهو در صحبت با مک‌گینتی بسیار علاقمند به بیشتر دانستن راجع به دستاوردهای انتاریو در زمینه آموزش و پرورش بوده است.

این‌که اسرائیلی‌ها با مک‌گینتی مانند یک رئیس کشور برخورد کرده‌اند و نخست وزیر و رئیس جمهور خود را به استقبالش فرستاده‌اند تا حدودی از موضع به شدت پرو اسرائیلِ نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، استفن هارپر، می‌آید که باعث شده کانادایی‌ها بین مقامات دولتی اسرائیل بسیار محبوب باشند.

روز دوشنبه‌ی این هفته، جان آلن، سفیر کانادا در اسرائیل، از مقر خود در تل آویو گفت: «ما در اوج رابطه دو طرفه کانادا و اسرائیل هستیم».

مک‌گینتی در سفر خود به «اقتصاد ابتکارمحور» اسرائیل اشاره کرد و از این گفت که انتاریو می‌تواند از اسرائیل بیاموزد و بر عکس: «حقیقتی ساده اما بنیادین می‌گوید که ما خودمان داریم خوب عمل می‌کنیم، اما در کنار همدیگر می‌توانیم بهتر هم باشیم».

کارشناسان و مقاماتی از وزارتخانه‌های صنعت، تجارت و کارِ اسرائیل در مصاحبه با رسانه‌های این کشور دیدار مک‌گینتی و همکاری بیشتر با انتاریو را حائز اهمیت بسیار دانستند.