ICC-logo-H

در تاریخ ۲۸ سپتامبر بیانیه ای از طرف دو عضو هیات مدیره کنگره ایرانیان کانادا (ارشاک شجاعی و شهرام نامور آزاد) صادر شد که در دو نشریه شهر یعنی‌ شهروند و ایران استار منتشر گردید. این بیانیه در مورد برنامه مناظره انتخاباتی روز ۴ اکتبر  بین کاندیداهای فدرال از سه حزب اصلی‌ کانادا در دو حوزه ویلودیل و ریچموند هیل بود و در آن تهمت های بسیاری به دیگر اعضای هیات مدیره در مورد اجرای این برنامه نسبت داده شده بود. از این جهت ضروری دیدیم برای روشنی اذهان عمومی‌ پاسخی به این بیانیه بدهیم. البته بر اساس مصوبه هیات مدیره این فرصت به ایشان داده شد که بابت این بیانیه که عدم صحت آن در روز ۴ اکتبر ثابت شد به طور رسمی‌ عذرخواهی‌ کنند ولی‌ در صورت پرهیز از این امر هیات مدیره چاره ای جز پاسخ به این بیانیه ندارد.

پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که آقای نامور آزاد به مدت بیش از دو ماه از تاریخ ۱۴ ژوئیه تا ۲۲ سپتامبر در هیچ یک از جلسات هیات مدیره و یا جلسات دیگر کنگره ایرانیان کانادا بدون هیچ گونه توضیحی شرکت نداشتند و اصولا هیچ خبری از ایشان نبود. آقای شجاعی هم از تاریخ ۱۴ژوئیه تنها در یک گردهمایی با اعضا در تاریخ ۲۶ ژوئیه شرکت کردند و در جلسات هیات مدیره به طور کامل غیبت بدون اطلاع داشتند. تنها یک بار برای جلسه ۱ سپتامبر هیات مدیره اعلام کردند که قصد شرکت دارند ولی‌ چند دقیقه قبل از جلسه اطلاع دادند که نمی‌آیند. بدیهی‌ است که به علت این غیبت طولانی این آقایان در تصمیم گیری‌های مربوط به برنامه ۴ اکتبر شرکت نداشتند. این انتخاب شخصی‌ ایشان بوده است و هیچ ارتباطی‌ به دیگر اعضای هیات مدیره نداشته است.

و اما به برنامه ۴ اکتبر برسیم. آقایان مدّعی شده اند که اعضای هیات مدیره با برنامه ریزی قبلی‌ به قصد “سانسور” و “پاکسازی” پرسش‌ها را از قبل دریافت کرده اند و در گروهی مشکوک به امر “سانسور” این پرسش ها پرداخته اند و این کار را به عملکرد “شورای نگهبان” تشبیه کرده اند. ایشان مدعی شده اند که چون به قول ایشان برخی‌ از اعضای هیات مدیره به حزب لیبرال نزدیک هستند ممکن است سوالات را در اختیار کاندیدا‌های لیبرال قرار دهند و برخی‌ کاندیدا‌های محافظه کار چون آقای لیونگ را به دام بیندازند، البته برای هیچ یک از این اتهامات هیچ گونه سندی ارائه نداده اند، تنها تشکیک و داستان پردازی بر اساس فرضیاتی بی‌ پایه

مناظره برای کاندیداهای حوزه ویلودیل و ریچموندهیل توسط کنگره ایرانیان کانادا برگزار شد

مناظره برای کاندیداهای حوزه ویلودیل و ریچموندهیل توسط کنگره ایرانیان کانادا برگزار شد

.

متأسفانه این رفتار غیر مسئولانه این دو عضو هیات مدیره برنامه ۴ اکتبر را در آستانه  لغو کردن قرار داد. مدیر برنامه‌های آقای لیونگ که این مطلب را در نشریات ایرانی دیده بودند، یک روز پیش از برنامه با برگزارکنندگان تماس گرفتند و اعلام کردند که اگر واقعا این افراد اعضای هیات مدیره هستند و چنین دامی برای آقای لیونگ ترتیب داده شده است، ایشان کاندیدای خود را به این جلسه نمی‌‌فرستند. این اتفاق در روز پایانی می‌‌توانست منجر به لغو کلّ برنامه شود. خوشبختانه پس از یک مکالمه طولانی‌ این اطمینان به ایشان داده شد که برگزارکنندگان به هیچ وجه قصد جانبداری ندارند و این اتهامات کاملا واهی است. البته ایشان در نهایت ابراز شگفتی کردند که چرا در جامعه ایرانی‌ چنین برخوردی شده است، امری که از دید ایشان در هیچ جامعه دیگری مشاهده نمی‌‌شود. واقعا جای تأسّف دارد که این دو عضو هیات مدیره به جای کمک به هر چه بهتر برگزار شدن جلسه، آن را در آستانه لغو قرار می‌‌دهند و موجبات هتک حیثیت جامعه ایرانی‌ را ایجاد می‌‌کنند.

و اما توضیح مختصری در مورد نحوه اجرای برنامه مناظره انتخاباتی ضروری است. برنامه ریزی این جلسه حدود دو ماه در جریان بود. در این مدت آقای احمدی‌ (عضو هیات مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی‌) نقش اصلی‌ را در این برنامه ریزی به عهده داشت ولی‌ رئیس هیات مدیره هم در جریان جزئیات آن قرار داشت. همچنین همه تصمیمات اصلی‌ مربوط به این جلسه از طریق جلسات هیات مدیره، مصوبات الکترونیکی‌ و یا جلسات کمیته اجرائی گرفته شد. به عنوان مثال مجری برنامه خانم پانته‌آ جعفری از طرف هیات مدیره انتخاب شدند. ایشان به علاوه دو عضو داوطلب آقایان بهزاد جزیزاده و شجاع الدین ضیاییان و همچنین آقایان احمدی‌ و کهنمویی پور (رئیس هیات مدیره کنگره) گروه برنامه ریزی سوالات را تشکیل دادند. آقای آموزگار (دبیر هیات مدیره کنگره) در روز آخر برای کمک به برنامه ریزی برای سئوالات کتبی‌ به گروه اضافه شدند. این گروه ساعت‌های بسیاری را بر روی سئوالات فرستاده شده و صورتبندی سئوالات روز مناظره کار کرد و با مطالعه برنامه‌های احزاب تلاش کرد که سئوالاتی چالشی برای هر سه حزب تهیه کند. در تمام مدت برنامه ریزی مهم‌ترین دغدغه گروه این بود که در اجرای این برنامه هیچ گونه اجحافی در حق هیچ یک از شرکت کنندگان نشود. تقریبا هیچ بحثی‌ صورت نمی‌‌گرفت که در آن مساله بی‌ طرفی‌ مطرح نشود. نظر اعضای هیات مدیره کنگره این بود که چون این برنامه با حضور نمایندگان و اعضای غیر ایرانی‌ جامعه کانادا برگزار می‌‌شود آبروی جامعه ایرانی‌ کانادا در گرو برگزاری مناسب و حرفه ای این برنامه بود. به این دلیل ما در هیات مدیره و به شکل کاملا قانونی تصمیم گرفتیم که سئوالات را از قبل جمع کنیم و به کمک یک تیم‌ حرفه ای و مسلّط به زبان انگلیسی سئوالات را به پرسش‌هایی‌ جامع برای کاندیداها تبدیل کنیم. همچنین در آخرین جلسه هیات مدیره قبل از برنامه یعنی‌ در تاریخ ۲۳ سپتامبر تصمیم گرفتیم که این امکان را اضافه کنیم که افراد سئوالات کتبی‌ هم در جلسه بپرسند. همان طور که اعضای جامعه شاهد بودند زمان بندی این برنامه برای حفظ بی‌ طرفی‌ با دقت کامل تنظیم شده بود و سئوالات شفاهی‌ به خصوص بر اساس تجربه کامیونیتی می‌‌توانست نظم این زمان بندی دقیق را بر هم زند. ضمنا افرادی که تجربه شرکت در برنامه‌های کامیونیتی را دارند به خوبی می‌‌دانند که متأسفانه عده قلیلی در جامعه ما هستند که با حملات شخصی‌ و لحنی توهین آمیز سخنرانان را مورد خطاب قرار می‌‌دهند و هم نظم جلسه را به هم می‌‌زنند و هم در چنین مواردی می‌‌توانند حیثیت جامعه را خدشه دار کنند. البته این افراد بسیار اندکند و به هیچ وجه نماینده جامعه فرهیخته ما نمی‌‌باشند. با این حال برای حفظ نظم جلسه تصمیم هیات مدیره بر آن شد که در راستای برنامه‌های مشابه در جامعه ایرانی (به عنوان نمونه برنامه مناظره کنگره ایرانیان کانادا برای کاندیداهای شهرداری تورنتو در سال گذشته) ‌ و برنامه‌های غیر ایرانی‌ از سئوالات شفاهی‌ صرف نظر کنیم.

به هر حال برنامه روز ۴ اکتبر برگزار شد و به اذعان بسیاری از حضار و همچنین شش کاندیدای شرکت کننده اجرای برنامه بسیار حرفه ای، دقیق و با بی‌ طرفی‌ کامل صورت گرفت. آقای لیونگ که دو عضو هیات مدیره به ایشان هشدار داده بودند که ممکن است “سرگذشت ناخوشایندی” در انتظارشان باشد، بخشی از سخنان یک دقیقه‌ای پایانی خود را به تشکر از برگزارکنندگان برنامه اختصاص داد و اظهار نمود که این برنامه متمدنانه‌ترین برنامه ایست که در آن شرکت کرده است و پس از جلسه هم مکرراً از اعضای هیات مدیره بابت برگزاری یک برنامه حرفه ای و بی‌ طرف تشکر کرد. دیگر کاندیدا‌ها هم به همین ترتیب از هیات مدیره تشکر و بر بی‌ طرفی‌ برنامه تاکید کردند و بهترین اثبات بر بی‌ اعتباری بیانیه دو عضو هیات مدیره را رقم زدند. هر چند موفقیت این برنامه و واکنش مثبت حضار و شرکت کنندگان خستگی‌ چندین هفته کار برای برنامه ریزی این برنامه را از تن‌ ما به در کرد، این سئوال همچنان در ذهن ما باقی‌ ماند که صدور بیانیه از طرف دو عضو هیات مدیره و زیر سئوال بردن زحمات چند هفته یی دیگر اعضای هیات مدیره و داوطلبان کنگره چه سودی برای ایشان یا جامعه ایرانی‌ کانادا دارد.

در پایان امیدواریم با برگزارى اینگونه جلسات گامى جهت  نهادینه کردن فرهنگ دموکراسى در جامعه ایرانى کانادایى و ایجاد بستر مشارکت جمعی برداشته باشیم، مشارکتی که در آن انتقادات در فضاى دوستانه به دور از برچسب هاى مغرضانه و تهمت هاى ناروا که ریشه در فرهنگ استبدادى دارد، انجام گیرد. همچنین به اعضای کنگره ایرانیان کانادا و دیگر اعضای کامیونیتی اطمینان می‌‌دهیم که ما همچنان به برقراری نهادی دمکراتیک، شفاف و کارا پایبندیم و دست یاری به سوی همه اعضای جامعه ایرانی‌ کانادا دراز می‌‌کنیم.

هیات مدیره کنگره ایرانیان کانادا

۱۸ اکتبر ۲۰۱۵