Farhad-Farsadi-n

در مقالات چند هفته گذشته در خصوص عدم تطبیق پوشش بیمه ای اوبر(مسافر کش های شخصی) در انتاریو و نظریه های متفاوت کارشناسان صحبت شد و با توجه به عدم علاقه مسئولان در آن زمان ترجیح داده شد که راجع به آن بحث و تبادل نظر نشود تا این که در جون امسال یکی از رانندگان اوبر در تصادفی حین انجام وظیفه مصدوم شد و تصمیم گرفت از شرکت بیمه خود (اوبر) ادعای غرامت کند چرا که تا آن زمان همواره از طرف خانم “سوزی هس”عنوان می شد که اوبر دارای بیمه تجاری است و تا سقف ۵ میلیون دلار دارای پوشش است ولی از زمان اعلام غرامت هنوز خبری از هیچ عکس العملی نه از طرف بیمه به اصطلاح اوبر و نه از خود اوبر، نیست. از این رو در هفته گذشته بزرگترین شرکت بیمه کانادا به نام اینتکت وارد این ماجرا شد تا راه حلی برایش پیدا کند. تا این زمان مخالفان اوبر (شرکت تاکسیرانان انتاریو و بعضی از مسئولان) معتقد بودند که بایستی جلوی کار و فعالیت اوبر را گرفت ولی بعد از گذشت چند ماه مشخص شد که استقبال مردم از اوبر و نفوذ این سازمان به نحوی است که نمی توان آن را از چرخه حمل و نقل شهری حذف کرد، لذا شرکت بیمه اینتکت با جلب نظر سندیکای بیمه گران انتاریو و دیگر مسئولان شهری بر آن شدند تا درصدد برآورد ریسک این تازه وارد پرداخته و برایش متناسب با خطرات مرتبط حق بیمه متناسبی محاسبه کنند.

همانگونه که در مقالات قبلی عنوان شد تناقض بیمه نامه های شخصی با اوبر در آنجا بود که اگر راننده یا دارنده اتومبیل شخصی اقدام به حمل مسافر کند و بابت آن حق الزحمه دریافت کند این مساله از حیطه بیمه اتومبیل شخصی خارج است و خسارت احتمالی اش غیر قابل جبران است.

در حال حاضر شرکت بیمه اینتکت در مذاکرات متفاوتی شرکت دارد تا بتواند از نظر حقوقی و عرفی بیمه اوبر را به نحوی طراحی نماید تا منطبق با شرایط و مقررات انتاریو باشد. این مطلب بیشتر از قبل نظر کارشناسان بیمه ای را به خود جلب کرد که مسئولان بلندپایه حقوقی در آلبرتا عنوان کردند که تعیین حق بیمه برای اوبر بسیار مشکل است چون هیچکس نمی داند که اتومبیل و راننده در چه زمانی تصمیم می گیرد که به ناوگان حمل و نقل مسافرکشان اوبر ملحق شوند و برای چند ساعت در روز است. شرکت اینتکت این مساله را به نحوی حل کرده و آن به این صورت است که هر راننده اوبر به دستگاه کوچکی اتصال پیدا کند تا هر زمان که راننده شخصی اراده کرد که برای مدتی به شغل اوبر مشغول شود، آن را مجهز نماید و از آن زمان حق بیمه شخصی اتومبیل به بیمه نامه تجاری مشابه تاکسی تبدیل می شود.

شاید الان کمی زود باشد که اسم شرکت بیمه ای که از طرف اینتکت برای این کار انتخاب شده اعلام شود ولی تحولات بسیار زیادی در شرکت”بل ایر دایرکت” اخیرا به چشم می خورد که به احتمال قوی قرار است این شرکت به عنوان مجری طرح معرفی شود.

آقای ایان بلک مدیر مسئول و اجرایی اوبر کانادا از اشتیاق بسیار بالای خود در همکاری با مسئولان بیمه ای انتاریو صحبت کرد و گفت درست است که مقرون به صرفه بودن حق بیمه از اولویات است ولی در این مرحله شرط کافی نیست و ما حاضریم برای اجرایی شدن این طرح هر کاری را انجام دهیم.

شاید رانندگان محترم اوبر مجبور شوند بیمه نامه فعلی خود را (بیمه اتومبیل شخصی) بعد از دریافت بیمه طراحی شده جدید کنسل کنند و از مزایای بیمه جدید که هم بیمه شخصی و هم بیمه تجاری است بهره مند گردند. برای اظهارنظر کمی زود است ولی بایستی کمی صبر کرد تا بررسی ها نهایی شود. در خاتمه به اطلاع می رساند که هنوز هیچ پوشش بیمه ای مشخصی از طرف شرکت های بیمه مجاز برای اوبر وجود ندارد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com