Farhad-Farsadi-n

اخیرا سازمان بررسی کنندگان خسارت به همراه سندیکای بیمه گران کانادا نشستی را برگزار کردند که هدفشان یکسو کردن عوامل بررسی ریسک و تعیین حق بیمه مناسب بود. در این جلسه تعدادی هم از کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه به عنوان آگاه شرکت داشتند. موضوع از این قرار است که طی چند سال گذشته رانندگان تازه وارد باعث خساراتی شدند که آثار زیانبار آن بر همه جامعه تاثیر منفی گذاشته و حق بیمه ها به نسبتی برای همه افزایش یافته است. برای اجتناب از این مورد و امکان کاهش حق بیمه برای آن گروهی که دارای سوابق خوبی هستند کمیته مشترکی تشکیل شده است تا برای آن گروه تازه وارد مزایایی را در شرکت بیمه خاصی فراهم نمایند تا در مقابل بقیه شرکت های بیمه استاندارد بتوانند خدمات حرفه ای و طبقه بندی ریسک مناسب را در اختیار عموم جامعه قرار دهند.

هنوز مواردی که مطرح خواهد شد تصویب نشده، ولی طبقه بندیها بر اساس اصول بیمه گری به قرار ذیل خواهد بود:

۱- بیمه منازل مسکونی

۱-۱جامعه مخاطب گروهی هستند که دارای خانه های حداکثر با قدمت ۳۰ ساله هستند. مالکین یک خانواده با امکان یک مستاجر و میانگین سن تا ۴۹ سال که دارای بیمه خانه حداقل برای ۳ سال بودند و در مدت یاد شده اصلا خسارتی نداشتند. اگر این گروه در سال اول بیمه نامه دچار خسارت شوند در سابقه ایشان ثبت نخواهد شد و بخشوده می شوند تمام و کمال خسارت بدون دیداکتبل یا همان ترجمه مصطلح عموم فرانشیز پرداخت می گردد.

۱-۲ جامعه آماری دوم به گروهی مربوط می شود که همان ۳ سال بیمه نامه را داشته باشند و در مدت یاد شده خسارت هم نداشته باشند ولی سن ایشان بالای ۵۰ سال است اگر در سال اول دچار خسارت شوند مشابه گروه اول با ایشان رفتار خواهد شد، ضمن اینکه امکانات اضافی دیگری را به ایشان می دهند که عبارت است از: امکان داشتن پوشش بیمه، استفاده از مزایای خانه سالمندان خصوصی در صورت مصدومیت، و در صورت از بین رفتن اثاثیه امکان دریافت پول نقد به جای شرایط جایگزینی و اگر خانه کاملا از بین رفت امکان دریافت پول نقد به جای پرداخت برای ساخت خانه در همان محل با همان مصالح که بسیار شرایط خوبی است برای کسی که دیگر بعد از خسارت نمی خواهد در همان محل زندگی کند.

۲- بیمه اتومبیل :

دارندگان و رانندگان اتومبیل دارای هر سن و سالی که باشند ولی همان ۳ سال سابقه داشتن بیمه نامه را دارا بوده و در مدت یاد شده اصلا خسارت و جریمه نداشته باشند. ماشین ایشان حتی المقدور نو باشد و از عمرش بیشتر از ۳ سال نگذشته باشد. شرایط بیمه نامه اصطلاحا تمام خطر باشد (چون در بیمه – تمام خطر وجود خارجی ندارد منظور کاملترین نوع بیمه است و دارای بیمه بدنه نیز باشد) با دیداکتبل حداکثر ۱۰۰۰ دلار. دارنده یا راننده اتومبیل بیمه منزل مسکونیش در همان شرکت بیمه ای که بیمه اتومبیلش بیمه است تحت پوشش قرار بگیرد و هیچ راننده ای با سابقه بد (خسارت و ۲ جریمه ) در منزل سکونت نداشته باشد.

اگر در یکی از طبقات ذکر شده قرار دارید بدانید که به زودی بعد از تصویب شرایط یاد شده مشمول تخفیف ۱۵ الی ۲۵ درصدی روی بیمه نامه های منازل مسکونی و اتومبیل خواهید شد. فقط اگر در موردی یکی از همراهانتان دارای خسارت اتومبیل یا جریمه است بایستی ایشان را از بیمه نامه اتومبیل خود حذف کنید تا بتوانید مشمول تخفیفات یاد شده شوید. شرکت های بیمه از حالا تعرفه های خود را آماده کرده اند تا به محض تایید موارد توسط گروه کارشناسان و خبرگان بیمه، سریعا بتوانند وارد بازار فروش شوند. طی سال جدید بایستی شاهد عملیاتی شدن این طرح بود.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com