ایران وایر: چند ساعت پس از انتشار خبر بازداشت پنج روزنامه نگار از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو کارشناس وابسته به این نهاد نظامی در یک برنامه تلویزیونی پربیننده درباره علت این بازداشت ها توضیح دادند. در دو روز گذشته از «عیسی سحرخیز» روزنامه نگار و فعال سیاسی، «احسان مازندرانی» مدیر مسئول روزنامه «فرهیختگان»، «آفرین چیت ساز» عضو تحریریه روزنامه «ایران» و «سامان صفرزایی» عضو تحریریه ماهنامه «اندیشه پویا» به عنوان افرادی نام برده شده که بازداشت شده اند. نام نفر پنجم تا لحظه تنظیم گزارش مشخص نشده است.

اطلاع رسانی گسترده تلویزیونی درباره دستگیری های اخیر می تواند نشان دهنده برنامه ریزی گسترده سپاه پاسداران برای پروژه اخیرش باشد.

در این برنامه تلویزیونی که از «شبکه ۲» تلویزیون دولتی ایران پخش شد، کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یک گفت و گوی تلفنی، مجموعه ای از اتهامات را علیه روزنامه نگاران بازداشت شده مطرح کرد.

او گفت افراد بازداشت شده عضو یک «شبکه چند لایه» بوده اند: «آن ها تلاش کردند در داخل ایران مجموعه ای از روزنامه نگاران و فعالان  رسانه ای را جذب کنندjournalists-S

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه، روزنامه نگاران بازداشت شده را متهم کرده با دریافت پول از طریق صرافی و برخی افراد وابسته به شبکه های رسانه ای تحت تسلط غرب، برنامه های ارایه شده توسط «نظریه پردازان امنیتی سرویس های اطلاعاتی غرب» را اجرایی می کردند.

این کارشناس امنیتی، از سرویس های جاسوسی امریکا و بنیادهای وابسته به دولت هلند و سوئد به عنوان منابع تامین مالی و از دولت انگلستان به عنوان هدایت کننده این برنامه یاد کرده است.

او گفته سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران در طول دو سال گذشته به تعقیب این گروه روزنامه نگاران مشغول بوده است.

«بزک کردن چهره امریکا»، «جریان سازی جعلی حقوق بشری»، «تغییر سبک زندگی»، «زمینه سازی برای حضور رسمی امریکایی ها  در ایران» و «ایجاد هماهنگی بین روزنامه نگاران داخل کشور و روزنامه نگاران ایرانی که ساکن خارج از کشور هستند»، از دیگر اتهامات افراد بازداشت شده اعلام شده است.

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه گفته است که این افراد در «شبکه» به صورت «هرمی» فعالیت می کردند و از ارتباطات یک‎دیگر با شبکه های غربی اطلاعی نداشتند.

این کارشناس امنیتی گفته شبکه یاد شده موفق شده است برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان  روزنامه های داخلی  را به صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و بیش تر تیترها و برخی  مقالات را به صورت هم‌سو و مشترک منتشر و در برخی موارد،  فشار بر دولت ایجاد کنند.

زدن چنین اتهاماتی به روزنامه نگاران کشور تازگی ندارد؛ رسانه های تندرو به طور معمول از رسانه های اصلاح طلب به عنوان «رسانه های زنجیره ای» یاد و آن ها را متهم به هماهنگی برای فشار به جمهوری اسلامی متهم می کنند.

تحلیل محتوای سخنان کارشناس سازمان اطلاعات سپاه نشان می دهد بخش مهمی از اتهاماتی که او اعلام کرده، عبارات و واژه هایی هستند که در چند ماه گذشته توسط علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است.

رهبر ایران در دو ماه گذشته شش بار درباره «پروژه نفوذ غرب در ایران به بهانه توافق هسته ای» سخن گفته و اتهاماتی مشابه را علیه برخی مسئولان و فعالان سیاسی داخل ایران تکرار کرده است.

در این برنامه تلویزیونی، «حمیدرضا مقدم فر»، مدیرعامل سابق خبرگزاری «تسنیم» (وابسته به سپاه) که اکنون به عنوان کارشناس رسانه در دفتر رهبر جمهوری اسلامی مشغول به کار است، به تشریح ابعاد شبکه نفوذ دولت های غربی در ایران پرداخت و گفت: «عناصری هستند که تفکر غرب گرا دارند و به نوعی امریکا را بدون اتصال به آن ها نمایندگی می کنند و در عرصه های مختلف  تصمیم سازی، تصمیم گیری و فضاسازی فکری بین مردم و مسوولان فعال هستند.»

او در این بخش از سخنان خود به طور تلویحی به گفته ها و رفتارهای سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام اشاره کرد.

وی هم چنین از «مک دونالد» و «کی اف سی» به عنوان دو نماد نفوذ فرهنگ غرب در کشور گفت. در ماه های اخیر گزارش هایی درباره احتمال بازگشایی شعبه های این دو برند در ایران منتشر شده بود. شعبه کی اف سی حلال که یک شنبه در تهران افتتاح شد، روز بعد پلمپ شد. رهبر جمهوری اسلامی دو هفته پیش هشدار داده بود واردات مواد مصرفی از امریکا ممنوع است.

حمیدرضا مقدم فر همچنین از فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از اهداف شبکه نفوذ غرب یاد کرد و گفت آن ها برای تامین اهداف خویش، بورسیه های تحصیلی به «جوان های ما» می دهند.

در طول یک سال گذشته، روزنامه «وطن امروز» که توسط «مهرداد بذرپاش»، نماینده تندروی مجلس اداره می شود، در گزارش های متعددی از طراحی یک پروژه غربی با عنوان «بریج»(Bridge) یاد کرده که هدف نهایی آن، جذب نخبگان ایرانی است.

این روزنامه یکی از اتهامات «سیامک نمازی»، فعال اقتصادی ایرانی که در روزهای اخیر در تهران بازداشت شده را حمایت و راه اندازی «پروژه پل» اعلام کرده است.

روزنامه وطن امروز هم چنین امروز در گزارشی با اشاره به بازداشت «نزار زاکا»، تبعه لبنانی-امریکایی نوشت: «نزار زاکا پیوندهای عمیقی با جامعه اطلاعاتی و نظامی امریکا دارد. برخی عکس‌های منتشر شده از نزار زاکا، وی را در لباس ارتش امریکا در پایگاه نظامی “ریور ساید” در امریکا نشان می‌دهند. برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه نزار زاکا با جامعه اطلاعاتی و نظامی امریکا، از وی به‌عنوان یک “گنج پنهان” یاد می‌کنند.»

دیروز رسانه های ایران از احتمال احضار ۲۰ روزنامه نگار دیگر و بازداشت برخی دیگر از روزنامه نگاران ساکن تهران خبر دادند.

شواهد کنونی نشان دهنده تلاش سازمان اطلاعات سپاه برای اجرایی کردن یک سناریوی چندگانه علیه دولت روحانی و تسلط بر فضای سیاسی پس از توافق و هم چنین دادن هشدارهای لازم در فضای پیش از انتخابات مجلس است.

در همین راستا، به نظر می رسد سازمان اطلاعات سپاه فعلا در نظر دارد به حجم گنج های امنیتی خویش بیافزاید. آن ها فعلا در حال خاک برداری از قبرستان رسانه ها در ایران هستند.