شهروند ـ فرح طاهری: روز جمعه ۶ نوامبر ۲۰۱۵، در قالب جشنواره ی “ملاقات با دیوانگی”، فیلم ایرانی “پریدن از ارتفاع کم” به نویسندگی و کارگردانی حامد رجبی و با بازیگری نگار جواهریان و رامبد جوان در سالن ورک من آرتز به نمایش درآمد.

قبل از نمایش فیلم، یک گردهمایی در سالن پائین نمایش برگزار شد که تلفیقی بود از موسیقی، شعر، هنرهای تجسمی و صنایع دستی. گروه اینسو و آنسو با هنرمندی سلماز پیمائی، بابک تقی خانی همراه با تار هنرمند ارزنده محمد امان الهی قطعاتی اجرا کردند. بنفشه طاهریان با شعرخوانی این گروه را همراهی می کرد.

آیتک صراحی، هنرمند طراح سرامیک نیز در گوشه ای از سالن مشغول ساخت مجسمه های سفالین بود و در گوشه ی دیگر زینت آلات ساخت دست اکرم بسیجی و ملکناز صدوقی برای نمایش و فروش قرار داشت.

همچنین آثاری از شیرین شهبازی هنرمندی که در زمینه های مختلف نقاشی، خوشنویسی، طراحی جواهرات و پارچه تجربه دارد، پدیده نیکویی نژاد گرافیست، و مریم حسینی نقاش در معرض تماشا قرار داشت.

پس از صرف شام سبک حاضران به سالن نمایش فیلم راهنمایی شدندafkham--madness-film.

مدیر “ورک من آرتز” که در کنار CAMH”مرکز اعتیاد و سلامت روان” یکی از برگزارکنندگان جشنواره ی فیلم “ملاقات با دیوانگی”(Rendezvous with Madness) است، ضمن خوشامد به حاضران فیلم را معرفی کرد و پس از آن فیلم به نمایش درآمد.

در نقد این فیلم به قلم شهرام اسلامی در دویچه وله آمده است: پریدن از ارتفاع کم” نخستین فیلم بلند حامد رجبی در بخش پانورامای برلیناله به نمایش گذاشته شد.

فیلم “پریدن از ارتفاع کم” درباره زن جوانی به نام نهال (با بازیگری نگار جواهریان) است که در مطب دکتر درمی‌یابد که جنین چهارماهه در شکمش مرده است. نهال مایل نیست که این خبر را به بابک، همسرش (با بازیگری رامبد جوان) و دیگر اعضای خانواده و دوستان اطلاع دهد.

نهال پس از این خبر “تکان‌دهنده” با توجه به پیشینه بیماری افسردگی بار دیگر در لاک خود فرو می‌رود و رفتار و کرداری از او سر می‌زند که سبب شگفتی اطرافیان وی می‌شود.

برای نمونه بابک که از مرگ جنین خبر ندارد و فکر می‌کند که نهال دوباره دچار افسردگی شده است، از او می‌خواهد که برای خودش خرید کند. نهال نیز در یک نوبت دست به خرید لباسی به قیمت ۷ /۴ میلیون تومان می‌زند؛ مبلغی که در اصل بیش از توان مالی این خانواده متوسط است.

نهال” زنی مبتلا به بیماری افسردگی است که در وجودش “نور و تاریکی” توامان و در کنار هم زندگی می‌کنند. اگرچه نهال در برخی موارد به نحوه زندگی مردم و اطرافیانش معترض است، اما راهی که برای اعتراض خود برگزیده، خالی از عیب نیست.

مرگ جنین و بیماری افسردگی دو مؤلفه‌ای هستند که مختصات روحی و روانی نهال را به شدت متاثر کرده و تنها با توجه به این مؤلفه‌ها می‌توان درباره رفتار و کردار نهال قضاوت کرد. اما این ماهی افسرده در تنگ آبی زندگی می‌کند که “جامعه امروز ایران ” با تمام پیچیدگی‌های خاص خود است.

پس از نمایش فیلم، در حالی که سالن همچنان در تاریک و روشن قرار داشت، لی لی نبوی دقایقی حاضران را دعوت به مراقبه و رجوع به درون کرد که با توجه به اینکه این بخش به فارسی برگزار شد، افراد انگلیسی زبان در سالن به انتظار میزگرد نشستند یا اینکه سالن را ترک کردند.

پس از بخش مدیتیشن، میزگردی با حضور دکتر نازیلا خانلو رئیس دفتر تحقیقات سلامت روانی زنان دانشگاه یورک، دکتر مهدیه دستجردی پروفسور دانشکده بهداشت و عارف محمدی فیلمساز و منتقد فیلم، موضوع فیلم به کنکاش گذاشته شد.

افخم مردوخی گردانندگی پنل را برعهده داشت و کار ترجمه ی سخنان پنلیست ها را از انگلیسی به فارسی و بالعکس را نیز انجام می داد.

افخم مردوخی و سینا فروزی مدیریت مشترک “مرکز منابع ایرانی ـ کانادایی” (ICRC) را برعهده دارند، که این مرکز برگزارکننده این بخش از جشنواره فیلم “ملاقات با دیوانگی” بود.