شهروند- علی شریفیان: رونا آمبروز، این سیاستمدار با سابقه چند روز پس از اینکه به رهبری موقت حزب محافظه کار، اپوزیسیون دولت اکثریت لیبرال انتخاب شد، به دنبال حملات تروریستی به پاریس از جاستین ترودو خواست در تصمیمات خود برای فراخواندن جت های جنگنده کانادا که در عراق و سوریه علیه نیروهای داعش (حکومت اسلامی) می جنگند و همچنین پذیرش۲۵ هزار پناهجوی سوری تجدیدنظر کند.

کانادا شش جت فانتوم ۱۸ در منطقه دارد که در کویت مستقر هستند و در کنار جنگنده های هوایی دیگر نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا مواضع داعش را بمباران می کنند. عملیاتی که در کلیت خود تاکنون نتیجه محسوسی نداشته و اکنون آمریکا صحبت از استفاده نیروهای زمینی برای از کار انداختن داعش می کند. کانادا بجز جت های خود ۶۹ پرسنل هم در عراق دارد که مشغول آموزش دادن به نیروهای محلی پیشمرگه های کرد هستند.

ترودو در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد جت های کانادا را از این ماموریت که قرار است تا ماه مارچ ۲۰۱۶ ادامه یابد، از منطقه به خانه برگرداند. ترودو همچنین وعده داده تا اول ژانویه ۲۵ هزار پناهجو را به خاک کانادا آورده و آنها را در اینجا اسکان دهد. گروه زیادی از مردم بر اساس این وعده ها به لیبرال ها رای داده و آنها به حکومت اکثریت رسیدندRona-Ambrose.

رونا آمبروز که از نمایندگان پرسابقه محافظه کاران در مجلس است از مهره های کلیدی حکومت محافظه کاران بود و در کابینه های مختلف استفان هارپر وزارت هشت وزارتخانه را بر عهده داشته است. گروهی از تحلیلگران می گویند محافظه کاران که در دوران حدودا ده ساله حکومت خود از مردم کانادا نمره قبولی نگرفتند و به همین دلیل از قدرت برکنار شدند، در عمل فرصت طلبانه دارند از شرایط بحرانی که بعد از حملات تروریستی در پاریس به وجود آمده استفاده می کنند.

رونا آمبروز همچنین گفته که اگر لیبرال ها بخواهند دادگاه عمومی برای بررسی علل ناپدید و کشته شدن زنان و دختران اقوام بومی تشکیل دهند، از آنها حمایت می کنند. آمبروز در حالی این موضوع را مطرح می کند که محافظه کاران بویژه در دوره حکومتشان به هیچ وجه حاضر نشدند این کار را انجام بدهند و با آن مخالفت کردند. آمبروز می گوید این موضوع، مسئله ای فراحزبی است و همه باید برای انجام آن کمک کنیم. آمبروز از وزرای بسیار نزدیک به هارپر بود و در عمل همیشه از تصمیمات هارپر با قدرت تمام پشتیبانی می کرد و اکنون رویکردی متفاوت از خود نشان می دهد.

به جز آمبروز، فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک خواستار تجدیدنظر ترودو در زمینه ماموریت جت های کانادا و براد وال، نخست وزیر ساسکچوان هم از ترودو خواستار تجدیدنظر در مورد سرعت پذیرفتن پناهجویان شده است. روز سه شنبه گروهی در مخالفت با براد وال جلوی مجلس این استان تظاهراتی برپا کردند.