۱۷ اکتبر ۲۰۱۵: شورای پناهندگی کانادا در واکنش به حملات در پاریس و بیروت بیانیه‌ای صادر کرد که طی‌ آن ضمن ابراز خشم و نفرت نسبت به قتل عام اخیر در پاریس و بیروت و متزلزل شدن احساس امنیت همگانی، مراتب نگرانی خود را از منابعی که به طور ناعادلانه پناه‌جویان را خطر امنیتی می شمارند ابراز کرد. شورای پناهندگی کانادا به مردم کانادا یادآوری می‌کند که پناهندگان سوری قربانیان چنین خشونت‌هایی‌ بوده و از این رو تعهد ما برای خوش آمدگویی به آنان می باید دو چندان شود.  در این راستا، بیانیه به نکات مهمی‌ اشاره می‌کند که ترجمه‌ی آن را در زیر می‌خوانید.

Migrants۱ـ پناهنده‌ها تروریست نمی‌شوند. پناهندگان فراریان از خشونت و در پی امنیت هستند؛ آنها خطری برای امنیت نیستند.

۲- سیستم پناهنده پذیری کانادا پیچیده و پر کنترل است. پناهندگانی که وارد کانادا می شوند، چه آنهایی که خارج از کشور انتخاب شده و سپس در کانادا اسکان داده می شوند، و چه آنهایی که پس از ورود به کانادا تقاضای پناهندگی می کنند از درون یک سیستم کنترل امنیتی دقیق و پیچیده که توسط”آژانس خدمات مرزی کانادا” و “سرویس جاسوسی امنیتی کانادا ” طرح‌ریزی شده و اعمال می شود عبور می کنند. آنها ابتدا اطلاعات شخصی متقاضیان را بررسی می کنند و چنانچه با زمینه های مشکوکی روبرو شوند افراد را در معرض غربال دقیق تری قرار می دهند از جمله در صورت لزوم، توسط افسر “سرویس جاسوسی امنیتی کانادا ” مورد سئوال و جواب قرار می گیرند. در این صورت روند کار بنا به نیاز به تاخیر می افتد.

refugee 

۳- همه‌ی افرادی که برای اسکان دادن در کانادا در نظر گرفته می‌شوند یا توسط کمیسیاری عالی‌ پناهندگان سازمان ملل یا توسط ضامن‌های خصوصی معرفی‌ می شوند؛ این بدین معنی‌ است که هیچ شخصی نمی‌تواند به طور مستقل خود را کاندیدای پناه‌جویی‌ کند. 

 کمیسیاری عالی‌ پناهندگان سازمان ملل تنها بخش کوچکی از پناهجویان را که شامل افراد آسیب پذیر مانند زنان بیوه با چند فرزند، دگرباشان، یا کسانی‌ که مسائل سلامتی‌ دارند معرفی‌ می‌کند. از سویی دیگر، ضامن‌های خصوصی تنها افرادی را که می‌شناسند (اغلب از طریق خانواده شان در کانادا) برای پناهندگی معرفی‌ می کنند.

 

۴-پذیرش پناه‌جویان سوری به معنی‌ آسان کردن کنترل‌های امنیتی نیست. حوادث هفته‌ی گذشته، نباید موجب تغییر رویکرد دولت کانادا نسبت به پناهجویان سوری باشد چرا که حصول اطمینان کامل پس از بررسی امنیتی همیشه بخش اجباری این برنامه بوده است. وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی بارها تاکید کرده است که روند پذیرش پناهندگان با حداکثر سرعت اما بدون به خطر انداختن کنترل‌های امنیتی لازم انجام خواهد شد.

 

۵- راه‌های دیگر ورود به کانادا کم مانع تر از راه پناهندگی است. روزانه هزاران نفر غیر پناهنده وارد کانادا می شوند. ناعادلانه است که افراد پناهنده را به طور خاص مورد سوء ظنّ قرار بدهیم. بعید است افرادی که به قصد ارتکاب جنایت وارد کانادا می شوند مسیر پناهندگی را برای ورود انتخاب کنند چرا که این راه بررسی‌ امنیتی شدید‌تری دارد. به نظر می‌رسد افراد حمله کننده در پاریس اکثرا فرانسوی یا بلژیکی بودند؛ ‌اروپایی‌ها بدون هیچ‌گونه بررسی‌ امنیتی وارد کانادا می شوند. علاوه بر این، افرادی که اخیرا در کانادا مرتکب حملات تروریستی شده‌اند در کانادا به دنیا آماده بودند.

۶- پذیرفتن پناه‌جویان سوری به معنی‌ رد عاملان و انگیزه‌های ترور است. هر روز، کودکان سوری که در خاورمیانه آواره هستند با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و با شروع زمستان شرایط از این نیز بدتر می شود. پناهجویان سوری بیش از کانادایی‌ها برای ترسیدن دلیل دارند. گشودن در به روی پناهندگان یکی‌ از قویترین راه‌های ممکن است برای رد خشونت و حملاتی که به منظور دامن زدن به نفرت و تفرقه صورت می‌گیرد.