از شامگاه جمعه ۱۳ نوامبر امسال به این سو، ترس و اضطراب بر بخش مهمی از اروپا سایه افکنده است. روز سه شنبه این هفته، این اضطراب بیش از همه جا در آلمان حس می شد. حوالی نیمروز، صدها مامور تا بن دندان مسلح پلیس، خیابان های شهر کوچک و ۵۰ هزار نفری آلزدورف در مرز آلمان، بلژیک و هلند را تحت کنترل گرفتند و پس از ساعت ها مانور نفس بر، ۵ مرد و ۲ زن را بازداشت کردند، اما وزیر کشور آلمان ساعاتی بعد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که چون دلیل روشنی برای ارتباط دستگیر شدگان با ترورهای روز جمعه پاریس وجود نداشته، این هفت تن آزاد شده اند.

دلیل عملیات گسترده پلیس و بازداشت موقت هفت خارجی تبار در آلزدورف این بود که فروشنده یکی از فروشگاه های این شهرک مدعی شده بود صالح عبدالسلام برادر فراری یکی از عاملان اصلی عملیات تروریستی جمعه خونین پاریس را در این شهر دیده است. پلیس بین المللی از فردای ترورهای پاریس، عکسی از صالح عبدالسلام را منتشر کرده و از مردم همه کشورها خواسته بود که در صورت دیدن او موضوع را به پلیس محل گزارش دهند.

پلیس ساعاتی پس از دستگیری هفت مظنون به نزدیکی با صالح عبدالسلام اعلام کرد که عبدالسلام در میان آن ها نبوده است.

Cover-1569

لغو مسابقه آلمان و هلند

هنوز چیزی از آزادی هفت مظنون بازداشت شده در آلزدورف نگذشته بود که خبر لغو مسابقه فوتبال تیم های آلمان و هلند، در استادیوم ورزشی شهر هانوفر واقع در شرق آلمان، این کشور را تکان داد. مسابقه آلمان و هلند قرار بود در چارچوب بازی های مقدماتی جام قهرمانی اروپای سال ۲۰۱۶ برگزار شود. بازیکنان دو تیم اعلام کرده بودند که به رغم عزادار بودن به خاطر ترورهای پرتلفات پاریس، برای ادای احترام به قربانیان این ترورها بازی را برگزار می کنند.

در آستانه برگزاری مسابقه میان آلمان و هلند، نهادهای امنیتی گزارشی دریافت کرده بودند که حکایت از طراحی عملیات بمب گذاری در استادیوم ورزشی شهر هانوفر و همچنین ایستگاه مرکزی قطار این شهر می کرد. همزمان با این هشدار، اعلام شد که پلیس در ایستگاه مرکزی قطار یک چمدان مشکوک پیدا کرده است.

با لغو بازی هلند و آلمان، هزاران مامور پلیس که بخش عمده آن ها را ماموران ضد شورش تشکیل می دادند، خیابان ها و گذرگاه های منتهی به استادیوم ورزشی شهر هانوفر را تحت کنترل گرفتند و از تماشاگران فوتبال که گفته می شود بیش از ۳۵ هزار نفر بودند، خواستند با رعایت آرامش به خانه های خود برگردند. یکی از کسانی که باید به خانه خود باز می گشت خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بود. او همراه با توماس دِمِزیر وزیر کشور با هواپیما به هانوفر رفته بود تا رقابت دوستانه تیم های آلمان و هلند را از نزدیک تماشا کند.

روز چهارشنبه ۱۸ نوامبر، روزنامه جنجالی بیلد تسایتونگ آلمان نوشت که سازمان اطلاعاتی یک کشور خارجی به نهادهای امنیتی آلمان گزارش داده بود که یک گروه تروریست اسلامی تصمیم دارند با استفاده از یک آمبولانس، مواد منفجره وارد استادیوم کنند. چند تروریست پیش تر در میان تماشاگران به استادیوم می روند تا مواد منفجره را دریافت و منفجر کنند و سردسته آن ها نیز در استادیوم حضور دارد تا از عملیاتی که می تواند صدها قربانی داشته باشد، فیلم بگیرد!

روزنامه بیلدتسایتونگ، در دنباله همین گزارش به نقل از مقامات امنیتی نوشت که در تحقیقات پس از لغو مسابقه فوتبال، نه از مواد منفجره اثری یافته شده و نه کسی دستگیر شده است. به این ترتیب، لغو مسابقه می تواند همانطور که وزیر کشور آلمان در کنفرانس خبری سه شنبه شب اعلام کرد، اقدامی احتیاطی ناشی از یک تهدید توخالی بوده باشد. وی در این کنفرانس گفت:”پس از عملیات تروریستی خونبار پاریس، به طور طبیعی بر تعداد خبرهایی که درباره احتمال انجام عملیات تروریستی به نهادهای امنیتی می رسد، افزوده شده است. بررسی این خبرها کاری دقیق و بسیار حساس است. اگر همه آن ها را توخالی فرض کنیم، می تواند عواقب وخیمی داشته باشد و اگر به همه آن ها بها بدهیم، در عمل به تحقق هدف تروریست ها کمک کرده ایم، زیرا باعث ایجاد وحشت و ناامنی در جامعه می شویم و این همان چیزی است که تروریست ها می خواهند.”

لندن، واشنگتن و رم در خطر

germany--racist

داعش، در ماه مارس امسال با پخش یک ویدئو در شبکه های اجتماعی تهدید کرده بود که به زودی دست به یک سری عملیات انتقامی در شهرهای واشنگتن، لندن، پاریس و رم خواهد زد. این گروه تروریستی اعلام کرده بود که کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بمباران مواضع دولت اسلامی در سوریه و عراق نقش داشته اند و حالا باید این کشورها منتظر عملیات انتقامی جهادیون باشند.

با توجه به این پیشینه و رویدادهای روزهای اخیر، اکنون فضایی به شدت امنیتی و پلیسی بر بسیاری از شهرهای بزرگ اروپا حاکم شده است. در فرودگاه ها و مراکز حساس، افراد پلیس بیش از همیشه حضور دارند و بر میزان کنترل ها افزوده شده است. البته زندگی روال عادی خود را سپری می کند، اما رد پای ترس را در هر گذرگاه و کافه و رستوران و هتل و ایستگاه قطاری می توان یافت. مردم در آستانه روزهای برگزاری جشن های میلاد مسیح، بیش از هرچیز درباره خطر تروریسم سخن می گویند. این فضا بیش از هرچیز گروه های بیگانه ستیز و احزاب محافظه کار و نژادپرستی را تغذیه می کند که از چندماه پیش در پی هجوم سیل آسای پناهجویان به کشورهای اروپای مرکزی به ویژه آلمان و فرانسه و اتریش و بریتانیا فعال شده اند. این گروه ها، اکنون بیش از همیشه درباره خطر گسترش ترور در اروپا و نابودی ارزش های فرهنگ اروپایی در قربانگاه اسلامگرایی افراطی تبلیغ می کنند.

گروه موسوم به پگیدا (میهن پرستان اروپا علیه گسترش اسلامگرایی در اروپا) که از یک سال پیش در آلمان فعال شده و بسیاری از گروه های راسیستی نیز به آن پیوسته اند، در هفته های اخیر روزهای دوشنبه هر هفته توانسته است نزدیک به ۱۵ هزار نفر را در شهر شرقی درسدن به خیابان بکشد تا به بهانه مخالفت با گسترش اسلامگرایی، تمایلات خارجی ستیزانه خود را فریاد بکشند.

پناهجویان قربانی تروریست ها

به این ترتیب، اسلامگرایان افراطی با توسل به عملیات تروریستی در پاریس و هراس افکنی در سایر کشورهای اروپایی، بیش از هر چیز عرصه را بر همان انسان هایی تنگ می کنند که در نتیجه رفتارهای خشن و غیرانسانی آن ها خانه و کاشانه خود را رها کرده و به اروپا پناه آورده اند. بخش مهمی از پناهجویان آلمان را به عنوان نمونه سوری هایی تشکیل می دهند که از چنگال داعش گریخته و خود را به آلمان رسانده اند.

راستگرایان افراطی اروپا پنهان نمی کنند که خواستار سخت گیری در مورد پناهجویان تازه هستند. داعش و سایر گروه های افراطی اسلامی با توسل به عملیات تروریستی در اروپا، مواضع این گروه ها را به شدت تقویت می کنند.

هفت گروه مدافع حقوق مسلمانان در آلمان پس از ترورهای خونبار و ناجوانمردانه پاریس با صدور یک بیانیه مشترک نسبت به این جنایات ابراز انزجار کردند. آن ها نوشتند که مسلمانان واقعی از ترور متنفرند. با این همه، تردیدی نیست که عملیات تروریستی، بیش از هر گروهی، موقعیت مسلمانان ساکن اروپا را متزلزل می کند. نزدیک یه بیست میلیون مسلمان در اروپا زندگی می کنند. بسیاری از اروپایی ها این روزها با دیدن هر خارجی تباری که ظاهری شرقی داشته باشد، به یاد جنایتکارانی می افتند که هنگام به رگبار بستن مردم عادی در سالن کنسرت و کافه ها و رستوران ها و خیابان های نزدیک به استادیوم ورزشی پاریس، فریاد “الله اکبر” سر می دادند.

اکنون، “الله اکبر” در ذهنیت اروپایی ها بیشتر به “فرمان کشتار” ترجمه می شود و هیچ چیز بیش از این ذهنیت به موفقیت راستگرایان اروپایی کمک نمی کند. تردیدی نیست که در انتخابات آینده، راستگرایان کرسی های بیشتری را در پارلمان اروپا و پارلمان های ملی کشورهای اروپایی اشغال خواهند کرد. برای این پیروزی، آن ها مدیون تروریست های اسلامی هستند.

* جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپایی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.