شهروند- علی شریفیان: روز سه شنبه بعدازظهر دولت فدرال برنامه دقیق خود را درباره چگونگی انتقال ۲۵ هزار پناهجویی که قرار است به کانادا بیایند، اعلام کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر قبل از هر چیز در توجیه تغییر تاریخ انتقال پناهجویان گفت که ما با تغییر تاریخ «به بهترین وجه این کار را انجام خواهیم داد.» ۱۰ هزار پناهجو تا اول ژانویه و ۱۵ هزار پناهجوی باقی مانده تا آخر ماه فوریه به کانادا منتقل و در شهرها و مناطق مختلف اسکان داده خواهند شد.

خانم جین فلیپوت، وزیر بهداری گفت آزمایشات پزشکی و وارسی های امنیتی پیش از ورود در کشورهایی که پناهندگان اکنون اقامت دارند، لبنان، ترکیه و اردن انجام می شود و مرحله نهایی این امور به هنگام ورود پناهجویان به کشور کامل خواهد شدsyrian-refugees-europe.

دیوید مک کالوم، وزیر شهروندی، مهاجرت و پناهندگی ضمن اظهار خوشحالی از این تاخیر توضیح داد ما به این زمان اضافی نیاز داریم تا به پذیرندگان این پناهجویان فرصت بیشتری بدهیم که آماده تر شوند.

هارجیت ساجان، وزیر دفاع هم خاطرنشان کرد «ارتش در هر زمینه ای که بتواند و لازم باشد به مسئولان و مقامات یاری می رساند. هواپیماهای نیروی هوایی هر ۴۸ ساعت یک بار آماده اند که پناهجویان را به کانادا بیاورند.»

پناهجویانی که کانادا پذیرفته شامل خانواده ها، زنانی که تحت خطرند و همینطور مردان و زنان مجرد کوئیر(دگرباش جنسی) هستند.

پناهجویان در ۳۶ منطقه کانادا، ۱۲ مکان در کبک و ۲۴ محل در شهرها و مناطق دیگر ساکن خواهند شد. ارتش هم در پایگاه های خود ۶۰۰۰ تخت آماده برای جا دادن پناهجویان تدارک دیده است تا به صورت موقت در این پایگاه ها اقامت کنند تا بعدا محل های دیگری برای اسکان آنها معین شود.

این پناهجویان از میان کسانی انتخاب شده اند که خود را در آژانس پناهندگی سازمان ملل یا تشکیلات پناهندگی دولت ترکیه ثبت کرده اند.

بجز این گروه هم اکنون هزاران درخواست پناهجویی از طریق برنامه حمایت افراد و سازمانهای غیر انتفاعی به دست مقامات مسئول پناهجویی کانادا رسیده که در دست بررسی است. این گروه بجز ۳۰۸۹ پناهجوی سوری هستند که از اول ژانویه ۲۰۱۴ تا سوم نوامبر ۲۰۱۵ به کانادا آمده اند. کل مخارجی که برای این برنامه هزینه می شود در شش سال به ۶۷۸ میلیون دلار خواهد رسید.

جاستین ترودو به دنبال حملات تروریستی پاریس از نظر پذیرش سرعت انتقال ۲۵ هزار پناهجو مورد انتقاد قرار گرفته و زیر فشار بود. هیچکدام از نخست وزیران، شهرداران یا مقامات رسمی با پذیرش این پناهجویان مخالف نبودند، اما به عجله ای که برای انجام این کار می شد، انتقاد داشتند. مردم هم از این برنامه ترودو استقبال فراوان کرده اند، اما گروهی از آنها هم می گفتند باید ملاحظات امنیتی را به طور جدی در نظر گرفت.

تام مولکر، رهبر ان دی پی به نپذیرفتن جوانان مجرد اعتراض دارد. رونا آمبروز، رهبر محافظه کاران از این که ترودو کار انتقال پناهجویان را در مدتی طولانی تر دارد انجام می دهد، اعلام رضایت کرده، اما می گوید هنوز پرسش زیادی درباره مسائل مختلف و بویژه مسائل امنیتی وجود دارد که لیبرال ها باید پاسخ بدهند.

خانم آمبروز همینطور خواستار جزییات ۶۷۸ میلیون دلار مخارجی شده که برنامه در برخواهد داشت.