شهروند- علی شریفیان: یکی از مهمترین قسمت های برنامه اولین سفر یک هفته ای نخست وزیر به خارج از کشور، ملاقات و مذاکره با باراک اوباما، رئیس جهموری ایالات متحده آمریکا بود. رهبران دو کشور همسایه در جریان اجلاس سران کشورهای G20 در آناتولی ترکیه در جمع دیگر شرکت کنندگان با هم دقایق کوتاهی اینجا و آنجا برخورد و گپ و گفت های کوتاهی داشتند اما ملاقات، تبادل نظر و مذاکره رسمی و اصلی آنها به مدت حدود نیم ساعت در مانیل مرکز فیلیپین در جریان اجلاس سران کشورهای عضو همکاری های اقتصای آسیا و اقیانوس آرام انجام شد.

به گزارش خبرگزاری کانادا به نقل از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، این مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه و گرم صورت گرفته است. اوباما و ترودو عمدتا درباره مشکل حکومت اسلامی (داعش) و سیاست های دو کشور درباره کاهش گرمایش جهان و حفظ محیط زیست صحبت کرده اند. اوباما به شوخی به ترودو گفته وقتی من هم به کاخ سفید وارد شدم موهایم سیاه و خوب بود، اگر نمی خواهی موهایت زودتر خاکستری شوند باید رنگ کنی. اوباما در جریان همین مذاکرات از ترودو و همسرش صوفی گرگوار ترودو دعوت کرده در سال نو، در ماه ژانویه به واشنگتن سفر کنندtrudeau-obama.

در طول حدود یک دهه حکومت محافظه کاران روابط گرمی بین هارپر و اوباما وجود نداشت. از نظر ترودو رابطه با اوباما و آمریکا برای کانادا اهمیت ویژه ای دارد. ترودو در مورد مبارزه با نیروهای داعش در عراق و سوریه به اوباما گفته است که کانادا تلاش می کند بیشترین سهمی که می تواند در مبارزه با داعش، داشته باشد. اوباما در مورد ترودو گفته است که نخست وزیر جدید «انرژی بی کرانی» برای کاناداست.