Farhad-Farsadi-n

اخیرا طبق قانونی هک کردن و جاسوسی در فضای مجازی اگر باعث صدمه رساندن به جان و اعتبار مردم شود در زمره جرایم جنایی طبقه بندی می شود و احکام سنگین زندان برایش تعیین شده است، البته لازمه تمامی این موارد آن است که اول شخص یا اشخاص مربوطه شناسایی و دستگیر شوند، ولی این همه داستان نیست، بلکه در جریان هک کردن سیستم و اطلاعات دیگران ممکن است به سیستم سخت و نرم افزاری ایشان صدمه وارد شود و این مطلب احتمالا برای اشخاص معمولی احتمال ضرر و زیان زیادی ندارد فقط ممکن است چندین فایل شخصی و اطلاعاتی یا عکس ها و فیلم هایشان از بین برود، ولی این مطلب برای شرکتها و مراکز دولتی و اطلاعاتی یک فاجعه است و اگر امکان برگشت آن نباشد چه مقدار می تواند زیانبار باشد.

آقای دانیل ویلیامز ریس مرکز مبارزه با تقلبات اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ فقط خساراتی که از هک کردن چند مرکز اطلاعاتی به بار آمد حدود ۱۹ میلیون دلار بوده است. در ثانی اگر بخواهیم هزینه برگشت اطلاعات و ذخیره مجدد را حساب کنیم این رقم به یکصد میلیون دلار بالغ خواهد شد. مراکز پلیس و مسئولان مبارزه با این جرایم پیشنهاد می کنند که از باز کردن ایمیل هایی که نمی شناسید و برآورد می کنید که امکان صدمه زدن به سیستم شما را دارد اجتناب نمایید. سه درصد همه این موارد از همین ایمیل ها شروع می شود که به صورت گروهی برای عده ای ارسال می شودfarsadi.

آقای ویلیامز در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کردند که بار خسارات برای کل کانادا در همه موارد هکینگ و سایبر چیزی حدود ۵۰۰ میلیون الی یک بیلیون دلار است که توسط سازمان های مافیایی هدایت می شود.

 

ایمیل های پرداخت خون بها برای نرم افزارها : اخیرا مورد جدیدی در کانادا توسط هکرها شروع شده که به این نام معروف شده است و توسط یکی از اسامی نسبتا آشنا ایمیلی را دریافت می کنید که شما را به دانلود کردن نرم افزاری ترغیب می کند و به محض شروع این کار تمامی اطلاعات شما هک شده و کامپیوتر نیز قفل می شود در حین این عملیات اطلاعات بانکی و مالی به سیستم هکرها منتقل می شود و طی ۲ الی ۵ دقیقه سیستم مالی شما تا سقف معین (برای هر حسابی متفاوت است) تخلیه شده و به حساب ناآشنایی منتقل می شود.

 

بیمه سایبر و خسارات وارده به نرم و سخت افزارها: پوشش بیمه ای سایبر به عنوان یک الحاقیه قابلیت اضافه شدن به بیمه نامه مسئولیت جامع بیزینس (سی ـ جی ـ ال) را دارد و به این صورت عمل می کند که در صورت تحقق خطرات یاد شده کلیه خسارات وارده تا سقف تعیین شده در بیمه نامه به خریدار بیمه (بیمه گذار) پرداخت می شود. حتی بعضی از الحاقیه ها کامل تر هستند و کلیه هزینه های جمع آوری اطلاعات از بین رفته به انضمام هزینه های ورود اطلاعات در کامپیوتر جدید را هم پرداخت می کنند. هزینه های سخت افزاری شامل خرید کامپیوتر جدید با همان مشخصات و قابلیت ها به انضمام کلیه هزینه های مربوطه برای وصل شدن به شبکه را شامل می شود.

شرکت های بیمه اخیرا بسیار مشتاق هستند که این پوشش بیمه ای را به عموم مردم بشناسند تا گروه بیشتری آن را خریداری کنند و قادر شوند این پوشش بیمه ای را به تولید انبوه برسانند. حق بیمه این پوشش بسیار مقرون به صرفه است و برای حدود ۳۵ هزار دلار هزینه های ضرر و زیان سخت و نرم افزاری چیزی حدود سالی ۲۵۰ الی ۴۰۰ دلار بایستی پرداخت کرد.

برای اطلاعات بیشتر با بروکر بیمه ای خود که در زمینه بیمه های بازرگانی و بیزینسی آشنایی دارد تماس بگیرید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com