شهروند ـ فرح طاهری: یکشنبه ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵، گردهمایی سالانه انجمن دانشگاه صنعتی شریف شاخه ی تورنتو در یکی از سالن های کتابخانه نورت یورک برگزار شد.

محبوب بلندی، نایب رئیس انجمن گردانندگی جلسه را برعهده داشت و ضمن اشاره به موضوع گردهماییnetworking ، در آغاز اعضای جدید هیئت مدیره شاخه تورنتو را معرفی کرد:

دکتر داور بُقایی استاد بازنشسته شیمی دانشگاه شریف، مهشید آژیر لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه شریف و فوق لیسانس مهندسی محیط زیست از دانشگاه لیدز انگلستان(رئیس هیئت مدیره)، فیروزه عباسیان لیسانس شیمی از دانشگاه شریف، مرتضی تهرانی لیسانس و فوق لیسانس در رشته برق و بایومدیکال از دانشگاه شریف (خزانه دار)، دکتر امین عمید لیسانس مهندسی برق و فوق لیسانس و دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه شریف، محبوب بلندی فوق لیسانس مهندسی مواد از دانشگاه شریف و فوق لیسانس مهندسی متالورژی از دانشگاه مک مستر(نایب رئیس)، شهاب بچری فوق لیسانس تکنولوژی از دانشگاه شریف و فوق لیسانس مدیریت اجرایی از دانشگاه واترلو (منشی)، امیر خواجوی لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و فوق لیسانس مدیریت زنجیره ی تأمین از دانشگاه کنکوردیا .

در معرفی هر یک از این افراد شرح کوتاهی از فعالیت های گذشته و کنونی آنها داده شد.

اولین سخنران این گردهمایی، مهشید آژیر رئیس هیئت مدیره بود

دکتر سیدامبر بدخشان میهمان ویژه مراسم (بالا راست)  پایین از راست: دکتر جواد مستقیمی، دکتر لاله یارشالمی،  منوهر میثاقی، دکتر حسین بنی جمالی، شیوا ، محبوب بلندی

دکتر سیدامبر بدخشان میهمان ویژه مراسم (بالا راست)
پایین از راست: دکتر جواد مستقیمی، دکتر لاله یروشالمی، منوهر میثاقی، دکتر حسین بنی جمالی، مهشید آژیر ، محبوب بلندی

.

او به چگونگی شکل گیری انجمن اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۰ در برنامه ی شب عید، با خانم جعفرزاده متوجه شدیم دوستان فارغ التحصیل شریف زیاد هستند و تصمیم گرفتیم گردهمایی بگذاریم و با هم آشنا شویم. در جون ۲۰۰۰ در شرایتون برنامه گذاشتیم و حدود صد تن از دوستان حضور داشتند. بعد از این بود که گردهمایی جهانی شریف در سن دیه گو آغاز شد که هر دو سال یک بار برگزار می شود. گردهمایی قبلی سال ۲۰۱۴ در میلان بود و بعدی ۱۲ تا۱۴ آگوست ۲۰۱۶ در واشنگتن دی سی برگزار می شود.

در این مدت فعالیت های مختلفی داشتیم و دوستان همکلاسی ها از راه های دور از اتاوا، کینگستون و جاهای دیگر در آن شرکت می کردند چون ما دیگر یک خانواده تشکیل داده ایم.

خانم آژیر افزود، ما سالیان سال بدون هیئت مدیره کار می کردیم و هیچگاه نیازش را احساس نکرده بودیم تا اینکه از طرف سوتای کل عنوان شد که بهتر است ما یک گروه رسمی باشیم از نظر مسئولیت ها و جوابگویی لازم است. چند ماه پیش اعلام کردیم و رای گیری انجام شد و این هیئت مدیره انتخاب شد.

رئیس هیئت مدیره به کوتاهی به برخی از فعالیت های انجمن در تورنتو اشاره کرد از جمله برگزاری جلسات سخنرانی های علمی و حرفه ای و تخصصی در دانشگاه تورنتو، برنامه های تفریحی مثل نوروز و یلدا و پیک نیک و برنامه های ورزشی.

در ادامه گرداننده جلسه سخنران اول را معرفی کرد.

دکتر حسین بنی جمالی رئیس چهار شرکت موفق در زمینه نفت، انرژی و آموزش هستند. لیسانس را از دانشکده مهندسی دانشگاه تهران و دکترای خود را از ام آی تی دریافت کرده. دو سال در شرکت دوپون آموزش مهندسان ایرانی را برعهده داشت. استادیار دانشگاه صنعتی شریف و پلی تکنیک ایران و در سال ۱۹۸۰ به کانادا مهاجرت کرد. پنج سال در شرکت فلور دانیل در کلگری و شش سال در شرکت موبایل اویل در لیبی مشغول کار بوده. بعد از بازگشت به کانادا یک شرکت ای پی در تورنتو تأسیس می کند که در زمینه نفت و گاز فعالیت می کرد و سپس شرکت پی ای سی را پایه گذاری کرد که منجر به تأسیس تنها کالج خصوصی نفت و گاز در انتاریو شد. دکتر بنی جمالی بعدها یکی از پایه گذاران شرکت تحقیق و توسعه بود که با همکاری دانشگاه تورنتو فن آوری نانوپوشش برای صنایع اتوموبیل سازی را توسعه داد. او ۱۵ سال است که به عنوان مشاور صنعتی در دانشگاه تورنتو مشغول به کار است.

دکتر بنی جمالی گفت، من امروز از استادم، دکتر بدخشان که هر سال چند ماه به ایران می روند و به دانشجویان شریف تدریس می کنند، دعوت کردم در جمع شما باشند.

او افزود: دکتر بدخشان یکی از پایه گذاران اوپک است. او مرکز تحقیقات نفت و صنعت نفت ایران را از یک آزمایشگاه کوچک پایه گذاری کرد. او هفده سال در دانشگاه کلگری تدریس کرده و از سال ۱۹۹۷ با دانشگاه تورنتو همکاری می کند.

در ادامه دکتر بنی جمالی از فعالیت های حرفه ای و آموزشی خود به تفصیل سخن گفت و از خاطراتش از شروع تدریس در دانشگاه آریامهر پیشین و شریف فعلی برای حاضران گفت.

در بخش دوم برنامه دکتر بدخشان و منوهر میثاقی به کوتاهی با جمع سخن گفتند.

دکتر بدخشان گفت من الان دوازده سال است که با دانشگاه شریف به عنوان استاد همکاری می کنم. این دانشگاه قبل از انقلاب رشته ی مهندسی شیمی نداشت و فقط رشته ی شیمی داشت. رئیس دانشگاه به رئیس شرکت نفت که من در آن مشغول به کار بودم خواهش کرده بود که شما یکی دو مهندس شیمی تان را که در خارج تحصیل کرده اند برای ما بفرستید تا سیلابس ها را در اینجا پیاده کنند. می خواستم بگویم ۹۰درصد سیلابس مهندسی شیمی دانشگاه شریف را من نوشته ام و خوب و بدش را دیگر ببخشید. این گفته ی دکتر بدخشان با تشویق حاضران همراه شد.

او با اشاره به اینکه دانشجویان شریف همیشه در همه جا می درخشند، افزود: ما ایرانی ها احساس تعلق مان کم است. ما اینجا انجمن مهندسین داریم، انجمن فارغ التحصیلان شریف، انجمن فارغ التحصیلان دانشکده فنی و … با هم غریبه نباشید و همکاری کنید.

آقای میثاقی نیز با مروری بر روزهای اولیه ی شکل گیری انجمن، و مقایسه اش با وضعیت کنونی آن، پیشنهاد داد ما باید دانش و بینش و توانایی خودمان را با صنعت اینجا ادغام کنیم و از هیئت مدیره خواست این موضوع را به عنوان دستور کار قرار دهد.

سخنران دوم برنامه دکتر لاله یروشالمی لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه شریف، فوق لیسانس و دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه مک گیل در مونترال و متخصص در مهندسی بایوکمیکال و محیط زیست. مدیر فنی یک کمپانی در مونترال است که در زمینه طرح و توسعه صنایع تصفیه ی آب و پساب های صنعتی فعالیت می کند.

دکتر یروشالمی در دانشگاه تدریس می کند و روی تکنولوژی تصفیه ی آب تحقیق می کند.

دکتر یروشالمی نیز از خاطره ی خود از دوران تحصیل در شریف گفت و در ادامه از فعالیت هایش در کانادا و چگونگی و ماهیت کارش را برای حاضران توضیح داد.

در بخش پرسش و پاسخ از او در مورد خبرهای مربوط به واریز پساب ها در رودخانه سنت لوران پرسیده شد و میزان خطر آن برای سلامتی که دکتر یروشالمی به پرسش ها پاسخ دادند.

سخنران سوم این جلسه دکتر جواد مستقیمی بود. معرفینامه ی دکتر مستقیمی به انگلیسی خوانده شد به همین خاطر او از خود به فارسی برای حاضران گفت.

از آنجا که اکثر افرادی که در جمع حضور داشتند مهندس شیمی بودند، دکتر مستقیمی با طنز گفت ببخشید که من مهندس شیمی نیستم. او گفت، من دبیرستان را در مشهد تمام کردم و از ۴۸ شاگرد کلاس مان ۱۶ نفر شریف قبول شدند. من دوره ی چهارم دانشگاه شریف بودم. او بعد از لیسانس از شریف، فوق لیسانس و دکترا را در رشته ی مهندسی مکانیک از دانشگاه مینه سوتا دریافت کرد.

دکتر مستقیمی فوق دکترایش را در رشته مهندسی پلاسما دریافت کرد و از سال ۱۹۹۰ به عنوان پرفسور رشته ی مهندسی پلاسما در دپارتمان مهندسی صنایع و مکانیک دانشگاه تورنتو مشغول کار است. او همچنین مدیریت مرکز تکنولوژی پوشش پیشرفته را برعهده دارد.

دکتر مستقیمی هم مثل دو سخنران دیگر از تجربه های خودش از تحصیل و کار در ایران و کانادا گفت و بر اهمیت شبکه و همکاری گروهی تأکید کرد.

او که در جریان کار و آموزش با دانشجویان فارغ التحصیل از ایران سر و کار دارد، گفت، همه می دانیم که فارغ التحصیلان شریف عالی هستند ولی من دانشجویان خوب از دانشگاه های دیگر ایران هم داشتم از جمله از دانشکده فنی، پلی تکنیک، صنعتی اصفهان، تبریز و مشهد و اینها بسیار خوب تعلیم دیده بودند.

دکتر مستقیمی با اشاره به تأسیس دو شرکت در رابطه با فعالیت هایش به این نکته تأکید کرد که در کانادا اگر می خواهید در دانشگاه گسترده کار کنید احتیاج دارید که با صنعت همکاری کنید و ما با شرکت های بسیاری داریم همکاری می کنیم.

انجمن دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology Association(SUTA) ترکیبی است از اساتید و دانش آموختگان این دانشگاه مطرح ایران که در سطح جهان فعالیت دارد.

شاخه تورنتوی این انجمن یکی از ۱۵ شاخه در سراسر دنیا و یکی از فعالترین آنهاست. دیگر شاخه ها  عبارتند از: ایران، ترکیه، ایتالیا، نروژ، سوئد، امارات، انگلیس، لوئیزیانا، کالیفرنیای شمالی، کالیفرنیای جنوبی، کارولینای شمالی، واشنگتن دی سی، مونترال، اتاوا و ونکوور.

در این جلسه بیش از ۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند.

انجمن سوتا عضو غیر دانشگاه شریف هم میپذیرد. این انجمن در تورنتو در حال تهیه برنامه های آینده خودش در زمینه کارآفرینی و منتورینگ است و در تورنتو با برخی انجمنها و سازمانهای حرفه ای همکاری دارد.

برنامه بعدی انجمن سوتای تورنتو، جشن شب یلدا است که به طور مشترک با انجمن مهندس و کانون فنی انتاریو در تاریخ ۱۸ دسامبر در هتل شرایتون ریچموندهیل برگزار خواهد شد.