Aryana-Adibradهمانگونه که همگان شاهد هستند انتخابات اخیر در کانادا با برتری لیبرالها و کنار رفتن دولت محافظه کار به پایان رسید. به دنبال این جابجایی قدرت، گمانه زنی هایی در خصوص تغییرات اساسی در سیستم مهاجرتی و شهروندی کانادا مطرح می شود. 

در این مقاله پیشنهاداتی چند که از سوی متخصصین و وکلای مهاجرت از جمله لورن والدمن به عنوان تغییرات ضروری برای بهبود و ساماندهی بهتر سیستم مهاجرتی کانادا مطرح می شود .

تغییرات الزامی

کاهش زمان و فرایند رسیدگی به پرونده ها.

یکی از معضلات سیستم کنونی تاخیر در روند پرونده های مهاجرتی است. این تاخیرها بویژه در پرونده اسپانسرشیپ اعضای خانواده، تمدید کارت اقامت، زمان بندی برای دادگاه های مهاجرتی و صدور کارت اقامت برای پناهندگان است که لازم است کاهش یابد.

برای دستیابی به این هدف، افزایش قاضی های دادگاه های مهاجرت در جهت به نتیجه رساندن دادگاههای مهاجرتی در حداقل زمان و استخدام کارمندان بیشتر در سازمان مهاجرت کانادا می تواند موثر باشد.

اصلاح و حذف بخشی از قانون جدید شهروندی

قسمتی از قانون که منجر به طبقه بندی شهروندان به شهروند درجه دو شده است الزامی است که حذف شود. علاوه بر این، بخشی از قانون شهروندی که کاندیدهای شهروندی را ملزم نموده که پس از کسب شهروندی شان باید تایید کنند که تمایل به ماندن در کانادا را دارند نیز باید حذف شود.

برای اصلاح این بخش لازم است که سلب شهروندی فقط در دادگاه انجام شود و بخشی از قانون که این اجازه را به ماموران دولت

می دهد اصلاح شود.

اصلاح برخی از تعاریف

پیشنهاد می شود که تعریف وابستگان در پرونده های مهاجرتی به تعریف سابق برگردد. در سال ۲۰۱۴ دولت کانادا سن وابستگان در پرونده های مهاجرتی را از ۲۲ به ۱۹ کاهش داد و امکان شامل نمودن بچه هایی که هنوز به طور تمام وقت در مدرسه مشغول به تحصیل هستند را سلب کرد. این تغییر موجب جدایی اعضای خانواده ها شد و تاثیرات منفی بسیاری ایجاد کرد.

اصلاح بند مربوط به پرونده های بشردوستانه

دولت باید محدودیت های یک ساله برای اجازه فرستادن پرونده های بشر دوستانه و پرونده های ارزیابی ریسک را حذف کند.

در حال حاضر پناهندگان باید تا یک سال صبر کنند که بتوانند برای یکی از این پرونده ها اقدام کنند.

دیگر پیشنهادات

تغییرات دیگری مانند بهبود بخشیدن به سیستم پذیرش مهاجران، ساده تر کردن دریافت اجازه کار، دسترسی داشتن همه پناهندگان به دادگاههای بازبینی و بررسی موارد استثنا در پرونده های شهروندی می توانند همگی تاثیر مثبتی در سیستم شهروندی کانادا داشته باشند.

در نهایت این که

به طور خلاصه دولت جدید می تواند با کاهش تاخیرهای پرونده های مهاجرتی، داشتن دیدی مثبت و فراگیر و نگاهی سازه و همگرایانه به سیستم پناهندگی و مهاجرتی به پرورش جامعه ای همبسته، یکپارچه و موفق کمک کند.

* آریانا ادیب راد کارشناس رسمی مهاجرت در تورنتو است.