Farhad-Farsadi-n

یکی از ضرروری ترین بیمه هایی که خریدش برای شاغلین در هر صنعت و پیشه مهم است بیمه از کارافتادگی است. از هر ۳ نفر در کانادا ۱ نفر تا رسیدن به سن ۶۵ سالگی اقلا برای یک ماه تا یک سال به دلیل حادثه یا بیماری در کارش وقفه ایجاد شده و از حرفه تخصصی خودش ناخواسته خارج می شود. آیا در این حالت هزینه های سر بار فعالیت اقتصادی متوقف می شوند؟ آیا مثل همیشه حقوق شخص حادثه دیده به حسابش واریز می شود؟ قطعا خیر. در اینجا است که بیمه از کار افتادگی اقلا تا ۶۷ درصد حقوقش را برای مدت معینی پرداخت می کند. این مدت در شروع بیمه نامه تعیین می شود و قابلیت تغییر دارد بین ۳ سال تا ۵ سال یا حتی تا ۶۵ سالگی قابل تمدید است.

عامل دیگری که در شروع بیمه نامه معلوم می شود پوشش های بیمه است. به عبارت دیگر شخص بیمه شده بر اثر چه خطراتی قابلیت دریافت غرامت تعیین شده را دارد؟ حادثه یا بیماری یا هر دو؟ در ضمن با الحاقیه امکان اضافه کردن هزینه های سر بار هم وجود دارد به این معنی که اگر شما مقاطعه کار هستید یا مدیریت یک مرکز تجاری یا صنعتی را به عهده دارید و هر ماه مجبور هستید تا اجاره و حقوق پرداخت نمایید اگر بر اثر خطرات بیمه شده برای مدتی قادر نباشید به سر کار خود برگردید در آن موقع این هزینه ها تمام و کمال تا سقف تعهد شرکت بیمه پرداخت می شود.

بیمه ازکارافتادگی از کانال های متفاوتی قابلیت خرید دارد که عبارتست از:

۱ـ بیمه گروهی که از طریق موسسه ای که در آن کار می کنید.

۲ ـ بیمه انفرادی از طریق نمایندگان بیمه حادثه.

۳ ـ اتکاء کردن به طرح های دولتی که حق بیمه اش از طریق بخشی از چک حقوق شما تامین می شود، البته کامل نبوده و به دلیل پیچیدگی های قراردادی همه غرامت را تامین نمی کند.

۴ ـ به عنوان الحاقیه جانبی (رایدر) از طریق بیمه عمر یا بیماری های سخت تامین شود.

حق بیمه بر اساس شغل فرد است. اگر شما مقاطعه کار هستید یا مهندس یا پزشک بایستی انتظار حق بیمه های متفاوت برای پوشش یکسان را داشته باشید. اگر در زمره افرادی هستید که ماهیت کارتان خطرناک است مثل آتشنشان یا پلیس(اجرایی) یا خلبان این پوشش برای شما گرانتر از دیگران است و شرکت های بیمه برایتان محدودیت قایل می شوند. برای شروع بیمه یک شرط دیگر هم ضروری است و آن هم مدت انتظار است به این معنی که شروع تعهدات پرداخت برای شرکت بیمه آیا فوری است یا بعد از مثلا ۳۰ یا ۶۰ روز تحقق می یابد و در مدت یاد شده شخص بیمه شده مسئول تامین ضروریاتش است.

دو نوع غرامت در بیمه نامه تعیین شده اول کوتاه مدت که ضرایب ۱۵ – ۲۶ – ۵۲ هفته است و دوم غرامت بلند مدت که ۳ – ۵ سال یا تا سن ۶۵ سالگی است که اگر تا آن مدت طول بکشد هزینه های از کارافتادگی به بیمه نامه دولتی یا همان کانادا پنشن منتقل می شود.

عامل دیگر بجز شغل سن و سال و جنسیت است که در تعیین حق بیمه مهم است برای ارایه تصویری نظر شما خوانندگان محترم را به مثال زیر جلب می نماید:

اگر به کار برق کشی (الکتریشن) مشغول هستید و ۳۲ ساله و مرد هستید و تصمیم گرفته اید که خود را برای ماهی حدود ۱۶۰۰ دلار در مقابل فقط حادثه در طول ۲۴ ساعت بیمه کنید بدانید که حق بیمه شما ماهی ۵۵ دلار است.

حالا که از ضروری بودن این بیمه نامه مطمئن شدید حتما با نماینده بیمه خود تماس بگیرید تا هر چه سریعتر نسبت به خریدش اقدام کنید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com