speech-from-throne

شهروند- علی شریفیان: جمعه هفته گذشته چهارم دسامبر چهل و دومین دوره پارلمان با اعلام برنامه های دولت لیبرال که در انتخابات ۱۹ اکتبر با به دست آوردن ۱۸۴ کرسی به دولت اکثریت رسید، گشایش یافت. برنامه های دولت لیبرال به نخست وزیری جاستین ترودو، توسط دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا در تالار سنا ارائه شد. همه ی سناتورها و نمایندگان مجلس عوام به علاوه جو کلارک، جان ترنر و ژان کریتین نخست وزیران پیشین در این مراسم حضور داشتند.

این یکصد و چهل و هشتمین Speech From the Throne در تاریخ کاناداست. این سخنرانی همیشه در آغاز شروع به کار هر مجلس بوسیله فرماندار کل وقت ایراد می شود. سخنرانی این دوره عملا چکیده و گزیده ای از وعده هایی بود که لیبرال ها در جریان مبارزات انتخاباتی خود به مردم داده بودند. برخلاف معمول این سخنرانی خیلی کوتاه بود. در مجموع لیبرال ها برنامه های خود را در ۱۷۰۰ کلمه خلاصه کرده بودند و اعلام این برنامه تنها ۱۵ دقیقه طول کشید. در واقع ترودو اولویت های دولت خود را در این سخنرانی ارائه کرد. کاهش مالیات بر درآمد برای طبقه متوسط، قرارداد جدید با حکومت های استانی در زمینه درمان و بهداشت، ایجاد رابطه ای تازه با اقوام بومی، بالا بردن حجم نقدینگی برای رونق دادن به اقتصاد، تغییر روال کار مجلس، تغییر بنیادی سیستم انتخاباتی کشور، پایان دادن به تبلیغات حزبی با استفاده از بودجه کشور، بهبود و اصلاح بیمه های بازنشستگی، جمع آوری سلاح های کمری و بزرگتر از خیابانها و قانونی کردن ماری جوانا از جمله اولویت هایی است که در برنامه دولت مطرح شد.

در کل از این برنامه همانند وعده های انتخاباتی لیبرال ها از سوی اکثریت مردم و ناظران سیاسی استقبال شد، اما خانم رونا آمبروز، رهبر موقت محافظه کاران که اپوزیسیون رسمی دولت است به آن انتقاد کرد و توضیح داد به مسائل مهمی چون فراخواندن جت های جنگنده نیروی هوایی از ماموریت خود در عراق و موضوع کشاورزی حتی اشاره هم نشده است.

تام مولکر، رهبر ان دی پی به طور کلی نظر نسبتا مثبتی درباره این برنامه داشت، اما خاطرنشان کرد که من تعجب می کنم که دولت در برنامه خود هیچ سخنی از مهدکودک برای نگهداری بچه ها و لایحه سی ۵۱ که وعده داده بودند آن را لغو یا تصحیح کنند، نگفت.

بعد از این سخنرانی مجلس کار خود را عملا از روز دوشنبه شروع کرد. گئوف ریگان، نماینده لیبرال به عنوان سخنگوی جدید مجلس انتخاب شد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه چند لایحه مانند کاهش مالیات بر درآمد برای طبقه متوسط و افزایش مالیات کسانی که بیش از ۲۰۰ هزار دلار (یک درصدی ها) درآمد دارند و همینطور مرحله اول برپا کردن دادگاه عمومی درباره زنان و دختران اقوام بومی که کشته یا ناپدید شده اند، ارائه شد تا قبل تعطیلات مجلس کارشان انجام شود. این مجلس پس از حدود یک هفته به مدت پنج هفته برای زمستان تعطیل خواهد بود.